Hej,

Vi har ett vattenburet system till 220kvm, byggt 1957, källare och 1,5 plan ovanför, uppvärmt med olja och nu sist med ved i koksavdelning i pannan. Det sitter även två luft-luft pumpar i huset. Vi tänkte kanske att sätta in en tank och en vattenmantlad kamin.
Men kommer det räcka för uppvärmning och varmvatten?
Måste man stötta till med en pelletspanna?
Finns det tankar med elpatroner?
Finns det något större utbud av vattenmantlade kaminer?
Vad kan man tänka att ett sådant kalas kan kosta?

Tacksam för svar, Thomas

Jag tror mig trots min ringa erfarenhet i frågan kunna säga att vattenmantlad kamin och 500L acktank inte räcker långt till att värma 220 kvm i ett hus från 57. I ett litet hus med öppen planlösning kan nog en vattenmantlad kamin stå för en stor del av värmen. Ditt hus har sannolikt för stort värmebehov för att det skall vara en god idé. En inte förkastlig del av värmen går från kaminen direkt ut i luften rummet. Därför blir det troligen onödigt varmt i det rum där kaminen står. Kaminen har så låg effekt att det måste brinna i den ganska många timmar om dygnet när det är kallt ute. 500 L vatten räcker inte länge. Det brukar talas om flera kubikmeter när forumets vedeldare drar igång.

Erik

Sätt in en pelletspanna och elda både miljövänligt och tidsbesparande. En bra vattenmantlad kamin kostar mer än en pelletspanna.
Tänk efter. Har du redan allt ordnat med pannrum och skorsten så varför dra in smuts och cancerogena gaser i bostaden.
Som sagt så ska det till en stor kamin för att värma en så stor yta och då blir det överskottsvärme där kaminen står så du kanske får öppna fönstret.
Tänk också på fastighetsvärdet. Svårt att få igång en budgivning om du ska sälja om den första åtgärden för nya ägaren är att få till ett vettigt värmesystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.