Men slopa solfångarna, tekniktank osv. Helt enkelt inte alls kostnadseffektivt.
Gör en riktig kostnadskalkyl där du tar med låneränta och alla kringkostnader först.
Finns alltid flumprofeter som aldrig räknat på det här och påstår att solvärme är gratis.
De flesta med fångare dushar under väldigt dyra droppar på sommaren och på vintern när värmekostnaden sätter in ger de dyra fångarna noll.
Har du redan nu ett rackligt system med bakvärme osv. så skaffa en riktig modern pelletspanna och avstå från Effecta Solid då den är byggd kring en riktigt ökänd problembrännare.
Kanske acktank med tappvattenautomat + pelletseldad laddpanna skulle vara bra då en vanlig pelletspanna ger för lite varmvatten för 10 personer.
Vill du ha med ved så behöver du en acktank på 3000 liter till en 35 kW panna. Går bra att elda pellets också i en vedpanna men lite större brännare erfordras.
Kostnad för en vedanläggning omkring 85000 men då får du till skillnad mot solfångarna något som på sikt lönar sig.

Som nybliven vedeldare är jag helfrälst på min Effecta Lambda 35 kW!
Även om jag inte har tidigare erfarenhet av vedeldning, så ser jag det som en dröm att elda i den. Tänd, vänta på bra glöd, ladda fullt, samt därefter om man behöver andra ilägg.
Rökgaserna håller sig alltid mellan 130 och 180 grader. Jag tänker att en underförbränningspanna med rökgasfläkt som Effectan, kan hantera vilken skorsten som helst - du behöver inte fundera på drag etc.
Effectan får definitivt min röst!
Sätt in så stor ack-tank du har råd/plats med - och isolera den ordentligt - det tjänar du på, och jag tror det betalar sig snabbt.
Värmland måste vara ett Mecka för vedeldare, du kommer att hitta vedleverantörer runt hörnet!

Tack snälla vänner för bra råd. Jag skall träffa en "Värme expert" (Någon som vill ta del av mina pengar ;-) ) nu på fredag. Jag få hoppas att han inte få mer kommission från en särskild leverantör. Vi få väl se vad han pushar för nåt... Jag hör av mig snart igen.
Mvh
Adrian

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.