1 985 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Värt att dra in fjärrvärme?
Vi bor i ett hus byggt 74, 1,5plan med direktverkande el. I dagsläget så har vi två L/L-pumpar som vi stöttar med. Funderingen går åt att inom något/några år konvertera till vattenburet.
Nu har vi fått erbjudande om att dra in fjärrvärme. Värmeverket skall lägga rör i vår gatan, och i samband med det så kan man få rabatterat pris på anslutningen. Nu kostar det ca 19 000 men om vi väntar och tar det sen så kostar det 32 000.
Jag vet inte ens om jag vill använda mig av fjärrvärme vid en eventuell konvertering (monopol läget med fjärrvärme), men frågan är om man skall dra in det till huset ändå, bara för att ha valet? Är det värt det? Hur hade ni andra gjort?
Nu har vi fått erbjudande om att dra in fjärrvärme. Värmeverket skall lägga rör i vår gatan, och i samband med det så kan man få rabatterat pris på anslutningen. Nu kostar det ca 19 000 men om vi väntar och tar det sen så kostar det 32 000.
Jag vet inte ens om jag vill använda mig av fjärrvärme vid en eventuell konvertering (monopol läget med fjärrvärme), men frågan är om man skall dra in det till huset ändå, bara för att ha valet? Är det värt det? Hur hade ni andra gjort?
Ta ut en firma som räknar på pris på konventering. Är det med en villavärmeväxlare med i det priset eller är det bara grävning.
Jag hade gjort det... men då kan jag visserligen dra rör själv..
Jag hade gjort det... men då kan jag visserligen dra rör själv..
Jag hade tagit erbjudandet direkt!
Min mor fick samma erbjudande för några år sedan och valde att dra in i källaren men ej koppla in till elementen då hon precis fyllt oljetanken, priset var då 36.000 inklusive central. Grannen funderade också men tyckte det var dyrt och stod över. 1,5 år senare var morsans olja slut och pannan åkte ut och fjärrvärmecentralen kopplades in. Idag har hon det varmt och gott till en billig penning. Grannen flyttade efter ett par år och när den nya grannen för ett tag sedan skulle koppla in sig så kostade det 64.000:- .....
Min mor fick samma erbjudande för några år sedan och valde att dra in i källaren men ej koppla in till elementen då hon precis fyllt oljetanken, priset var då 36.000 inklusive central. Grannen funderade också men tyckte det var dyrt och stod över. 1,5 år senare var morsans olja slut och pannan åkte ut och fjärrvärmecentralen kopplades in. Idag har hon det varmt och gott till en billig penning. Grannen flyttade efter ett par år och när den nya grannen för ett tag sedan skulle koppla in sig så kostade det 64.000:- .....
vad tar dom/f-v verket nu för kWh i kan ju vara en liten hint också...(Jag vet att när dom är färdiga blir det ju alltid en/två höjningar...men vad tar dom nu?
Vad är det för verk hur värmer dom...? eldar sopor ,olja,pellets/flis...
Vad är det för verk hur värmer dom...? eldar sopor ,olja,pellets/flis...
Redigerat:
@NetNut: Tack för info. I det fallet du nämner är det lite dyrare, närmare dubbelt så dyrt som hos oss. vi funderar fortfarande, ska kolla med en mäklare också tänkte jag för att se om det gör någon skillnad i värdet på huset.
@PX-21: 78,75 öre är priset hos oss. jag vet faktiskt inte vad dom eldar med men jag tror det är flis...
@PX-21: 78,75 öre är priset hos oss. jag vet faktiskt inte vad dom eldar med men jag tror det är flis...
Här uppe så kör v-verket med spillvärme/+sopeldning...(håller på fasa ut sista oljan),,,MEN dom skyller fortfarande på att dom måste gå in med olja än så länge vid vargatider,,,:så tyvärr måste vi höja avgiften etc=SEN Så det skiljer det även mycket i grannkommunerna i kWH pris vad dom själva värmer upp med +mindre anslutna osv ,,,SÅ HÅLL KOLL PÅ VAD DOM HAR PÅ G"...viktigt för framtida höjningar...
Klicka här för att svara