Hej på Er!

Jag har kommit så långt att det snart är dags att börja glesa golvet för golvvärme hemma nu. Innan dessa måste jag dock ordna med rördragning från shunten som hamnar i källaren och fördelaren. Vilken typ av rör bör man använda till det? Jag har fått olika svar på olika ställen så jag frågar här så kanske man får rätsida på det d^_^b

Det är mellanbjälklag i trä och en relativt kort väg på ca 5-6 m från shunten till fördelaren.

beror på hur stor golvärmefördelare du har, jag hade dragit pex rir LK 25 el 32 , Wirsbo 28 el 35

Ok, men behöver den vara isolerad? Eller bara vanlig pex?

Jag hade nog isolerat framledning eftersom 5-6 meter blir en del värme, inte överdrivet mycke men ändå ialla fall . Returen kan man kanske låte bli men det beror på placering av rör, returen vill man ju ha så låg som möjligt.

Går röret i bjälklaget vinner du inget på att isolera.

Varför inte sätta fördelaren i källaren också?

Det blev 26x3 alupex. Oisolerat genom i bjälklaget och sen får jag se om jag isolerar resten senare.

Fördelaren måste väl sitta högre upp än slingorma för att kunna lufta? Hade dessutom gått åt nästan 100 meter extra rör för att dra alla slingor ner till källaren.

Krilleman
Kan man sätta födelaren på samma våning så underlättar det med luftningen!

Men det funkar utmärkt med att ha fördelaren i källaren också..alltså under slingorna;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.