Hej!

Vi har just fått hem vår kulvertslang, en 30 meter lång uponors fyrslang, liggunderlagsvarianten. Det finns säkert dom som är bättre men vi fick den till ett skamlöst bra pris så det gick inte att motstå.

Nu funderar vi på om man skulle passa på att isolera lite extra. Ett lager med frigolit mellan röret och singeln borde väl gå bra? Hur beter sig fogskum i marken, suger det upp fukt och blir kylande? Tänkte bygga som en låda runt röret med frigolit och binda samman den med fogskum.

Snabb skiss:
d62011113829Af93c.jpg
Dräneringsrör under, grusgång över och dräneringsduk runt alltihopa.

Är det helt fel tänkt eller?

Kolla med "Cellplast Direkt AB" Dom har cellplast anpassad att lägga runt kulvert (sid 22 i deras produktkatalog), anpassas efter dina önskemål.

Har själv varit inne på samma tankebanor, frågan är om det lönar sig?
Det är isoleringen närmast röret som gör mest nytta, ju längre ut från röret desto mindre minskar värmeförlusten så att säga.
Du kommer säkert att få mindre värmeförlust men man måste ju tjäna in vad cellplast, dränering mm och div extra arbete kostar. Det finns säkert en anledning till att det inte är mer isolering på kulvertrör än vad det är.

Dräneringsrören, duk o grus ligger redan på plats. Vi tänkte mest tillägsisolera eftersom vi hört en del säga att dom har ganska stora värmeförluster. Plus att det kan ju knappast bli sämre av lite extra isolering.

Vi provar och se vad som händer.

Jag ska lägga pexkulvert i sommar/höst och har funderat i samma banor som du. Troligen kommer jag lägga lite extraisolering (cellplast) ovanför kulvertröret i stället för att bygga in det helt. Om detta är det bästa vet jag dock inte men jag har fått för mig att kylningen i huvudsak kommer komma ovanifrån.

Som Åspel säger så ska det funka helt utan extraisolering - så, så länge man inte försämrar förhållandena för "orginalkulverten" borde det inte gör någon skada att prova :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.