2 262 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Extraisolera vinden. Hur mycket?
Ska förse mitt hus med en riktig "mössa" innan vintern.
Nu finns det på min vind ett lager sågspån i botten och ovanpå har någon sparsamt (???) lagt ca 5 cm isolering. Detta anser jag vara otillräckligt och bör kompletteras.
Kan jag lägga 20 cm ny isolering ovanpå? Eller är det onödigt mycket?
Ska det kanske vara ännu mer?
Ska man kanske riva ut all den gammla "skiten" och lägga helt ny isolering?
Vilken isolering är bäst?
Alla tips mottages tacksamt....
Nu finns det på min vind ett lager sågspån i botten och ovanpå har någon sparsamt (???) lagt ca 5 cm isolering. Detta anser jag vara otillräckligt och bör kompletteras.
Kan jag lägga 20 cm ny isolering ovanpå? Eller är det onödigt mycket?
Ska det kanske vara ännu mer?
Ska man kanske riva ut all den gammla "skiten" och lägga helt ny isolering?
Vilken isolering är bäst?
Alla tips mottages tacksamt....
40-50 cm mineralull är en lagom isolering beroende på var i landet du bor. Om den gamla isoleringen är väl utförd och sågspånet är torrt och fint är det både enklast och billigast att låta det ligga kvar. Kalkylen för tilläggsisolering beror givetvis på din energikostnad, men eldar du med olja, gas, el eller fjärrvärme så bör du kunna räkna hem investeringen på högst fem år. Med pellets eller ved tar det längre tid.
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Hej
Ett liknandeisoleringsprojekt med sågspån i botten sen torv av okänd tjocklek ålder sedan bygget 1945. Därpå ett lager isolermatta av senare ålder. Är det någon vits att riva ut hela rasket och börja från början med ångspärr och lösull. Detta i samband med ett eventuellt byte av yttertak inkl räspont.
Om detta är en bra lösning går det att suga ur torv och sågspån?
Gunnar
Ett liknandeisoleringsprojekt med sågspån i botten sen torv av okänd tjocklek ålder sedan bygget 1945. Därpå ett lager isolermatta av senare ålder. Är det någon vits att riva ut hela rasket och börja från början med ångspärr och lösull. Detta i samband med ett eventuellt byte av yttertak inkl räspont.
Om detta är en bra lösning går det att suga ur torv och sågspån?
Gunnar
Mitt tips är att suga bort spånet med sugbil och sedan lägga på ett rejält lager modern isolering.
Om du behåller spånet under nya isoleringen så kommer spånet suga åt sig fukt under augusti och nya isoleringen hindrar spånet att torka ut under den torra delen av året. Om du däremot har bara spån så ventileras fukten bort ganska bra.
Tror jag...
Om du behåller spånet under nya isoleringen så kommer spånet suga åt sig fukt under augusti och nya isoleringen hindrar spånet att torka ut under den torra delen av året. Om du däremot har bara spån så ventileras fukten bort ganska bra.
Tror jag...
Objektet är tydligen av äldre modell vilket medför att diffusion och konvektion upp till vinden kan förekomma (konvektion kan dock så gott som uteslutas om tillräcklig ventilation av bostadsytan finns). För att förhindra kondensering av denna eventuellt tillförda fukt så behöver man lite värme på vinden.rca1959 skrev:
Äldre hus kräver lite andra tankebanor än nya.
Räcker det som förklaring??
Tillägg: Alternativet är att ordna med annan värmetillförsel, t.ex. tryghetsvakter etc, som jag sett förkommer rätt ofta såväl som råd samt åtgärd. Men i mina ögon känns det som en onödig utgift tillsammans med de 100mm isolering som man inte skulle ha behövt blåsa dit.
Redigerat:
Bor i gammalt hus med tillbyggd del i slutet av 80 talet, i samband med tillbyggnad så tog man upp takfotsventilation q(;^GzO skrev:Objektet är tydligen av äldre modell vilket medför att diffusion och konvektion upp till vinden kan förekomma (konvektion kan dock så gott som uteslutas om tillräcklig ventilation av bostadsytan finns). För att förhindra kondensering av denna eventuellt tillförda fukt så behöver man lite värme på vinden.
Äldre hus kräver lite andra tankebanor än nya.
Räcker det som förklaring??
Tillägg: Alternativet är att ordna med annan värmetillförsel, t.ex. tryghetsvakter etc, som jag sett förkommer rätt ofta såväl som råd samt åtgärd. Men i mina ögon känns det som en onödig utgift tillsammans med de 100mm isolering som man inte skulle ha behövt blåsa dit.
Klicka här för att svara