6 044 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Effekt på ny pelletspanna (15/20 kW) - Ecoflex eller Biomatic
Flyttar om en månad in i hus (byggt 1969, 130 m2 övervåning med lika mycket källare). Är inne på pellets och bollar de två vanligaste pannorna (vad jag förstått) mot varandra - CTC Ecoflex eller Ariterm Biomatic.
Kravet från sambon är: "Du får köpa vad du vill, men jag ska fan inte stå utan varmvatten om flera har duschat!". Översatt i någorlunda vardagliga termer kan man säga att pannan ska klara att man tappar upp ett massagebadkar för två och efter det slöduschar tillsammans.
Fixar båda pannorna det? Ecoflexen är på 15 kW (finns den i 20 kW-version, eller fanns den som det tidigare?) och Biomaticen på 20 kW... Hur mycket effekt behövs?
Hur pass snabbt värmer moderna pelletspannor på vattnet - kan man duscha i tid och evighet, eller tar det slut på kvarten om man fräser på i två duschar samtidigt?
Tack för din hjälp!
Kravet från sambon är: "Du får köpa vad du vill, men jag ska fan inte stå utan varmvatten om flera har duschat!". Översatt i någorlunda vardagliga termer kan man säga att pannan ska klara att man tappar upp ett massagebadkar för två och efter det slöduschar tillsammans.
Fixar båda pannorna det? Ecoflexen är på 15 kW (finns den i 20 kW-version, eller fanns den som det tidigare?) och Biomaticen på 20 kW... Hur mycket effekt behövs?
Hur pass snabbt värmer moderna pelletspannor på vattnet - kan man duscha i tid och evighet, eller tar det slut på kvarten om man fräser på i två duschar samtidigt?
Tack för din hjälp!
Jag har ingen erfarenhet av Biomaticen men jag har själv en Easyflex som är samma panna som Ecoflex. Jag valde att koppla den i serie med en 200L VVB för att få helt säker varmvattentillgång även med stort badkar och många som duschar. Pelletspannan matar alltså VVB med redan uppvämt vatten så länge den orkar och jag har dessutom en 200L buffert i VVB. Jag kan dessutom stänga av pannan på sommaren om jag vet att det inte kommer konsumeras mycket varmvatten vilket sparar pengar. (Man badar inte så mycket i badkar på sommaren.)
Utan VVB kan du nog duscha väldigt länge om du inte har väldigt slösaktig dusch men med ett stort badkar måste du nog fylla långsamt om det ska räcka till.
Utan VVB kan du nog duscha väldigt länge om du inte har väldigt slösaktig dusch men med ett stort badkar måste du nog fylla långsamt om det ska räcka till.
Och nej pannan kommer inte rosta sönder för att den är avstängd på sommaren. Kallvattnet som går "genom" pannan går genom en plattvärmeväxlare utanför pannkroppen så pannan blir inte nerkyld, (vilket skulle kunna orsaka kondens med påföljande rost).
BUMP...
Oki, det verkar vara en lösning, men om man tittar på en Biomatic-panna så har den ju 25% högre effekt plus möjlighet att samköra elpatronen med brännaren. Borde inte 29kW (eller 24 kW om man titttar på Ecoflexen) räcka ganska långt om man behöver mörsa ut varmvatten till exempelvis ett dubbelkar med efterföljande dusch?
VVB är ju samma "typ" av lösning som elpatron i pannan utöver det att man har mer varmvatten att tillgå?
Om pannan sköter uppvärmningen borde väl det i praktiken innebära att man ökar vattenkapaciteten med 200 l. - thats it...?
Om man seriekopplar VVB med pannan, är det pannan som värmer upp vattnet eller behöver VVB gå samtidigt? Om VVB behöver gå också blir det ju dyrare...
"Pelletspannan matar alltså VVB med redan uppvämt vatten så länge den orkar och jag har dessutom en 200L buffert i VVB."
Så länge den orkar?
Oki, det verkar vara en lösning, men om man tittar på en Biomatic-panna så har den ju 25% högre effekt plus möjlighet att samköra elpatronen med brännaren. Borde inte 29kW (eller 24 kW om man titttar på Ecoflexen) räcka ganska långt om man behöver mörsa ut varmvatten till exempelvis ett dubbelkar med efterföljande dusch?
VVB är ju samma "typ" av lösning som elpatron i pannan utöver det att man har mer varmvatten att tillgå?
Om pannan sköter uppvärmningen borde väl det i praktiken innebära att man ökar vattenkapaciteten med 200 l. - thats it...?
Om man seriekopplar VVB med pannan, är det pannan som värmer upp vattnet eller behöver VVB gå samtidigt? Om VVB behöver gå också blir det ju dyrare...
"Pelletspannan matar alltså VVB med redan uppvämt vatten så länge den orkar och jag har dessutom en 200L buffert i VVB."
Så länge den orkar?
När du spolar varmvatten så sjunker temperaturen i pannan. Pelletsbrännaren sätter igång när tillslagstemperaturen nås men det tar i storleksordningen 10 minuter innan den nått full effekt och under tiden fortsätter temperaturen i pannan att sjunka. Spolar du mycket så kommer även elpatronerna i pannan slå till så att du har ytterligare 9kW men risken är stor att pannans temperatur blir för låg för att du ska vara nöjd med varmvattentemperaturen. Med VVB så får du dels en buffert på 200L som gör stor skillnad när du fyller ett stort badkar dessutom har du ytterligare 3kW i VVB (om dina huvudsäkringar räcker till).
Om du ser till att inställd temperatur på pannan med marginal är högre än inställd temperatur på VVB så kommer elpatronen i VVB arbeta väldigt lite. Egentligen bara för att hålla temperaturen i VVB om du inte spolar varmvatten på länge.
Om du ser till att inställd temperatur på pannan med marginal är högre än inställd temperatur på VVB så kommer elpatronen i VVB arbeta väldigt lite. Egentligen bara för att hålla temperaturen i VVB om du inte spolar varmvatten på länge.
När jag snokar runt här på forumet finns det rekommendationer att inte sätta på en ackumulatortank på pelletspannor pga. värmeförluster. Borde inte det problemet även vara aktuellt med en VVB påkopplad?
Redigerat:
Värmeförluster kan du minska med bra isolering. Att tvinga pelletsbrännare att gå av och på varje gång man öppnar varmvattenkranen en längre tid = bränsleförlusterPuckelsnook skrev:
Ja, en akumulatortank är ej nödvändig vid pelletseldning men en VVB i storlek passande till behov ska man ha. Om pannans vvb inte är tillräklig så får man öka volymen med en separat sådan ...
Man kan också höja temperatur i en för liten vvb för att få mer badvatten .... men då ökar värmeförluster när den bara står på varmhållning.
Effekt på pannan? Beror på hur mycket som behövs att hålla huset varmt + värma vatten samtidigt. Hur många liter rymmer din pannans vvb?
gaia
De två pannor som Puckelsnook nämner har ingen inbyggd VVB utan producerar vatten i värmeväxlare.
VVB i serie med pannan minskar bränsleförlusterna om man stänger av pannan på sommaren men på vintern gör den varken till eller från för hur mycket brännaren går eftersom lika mycket vatten strömmar genom värmeväxlaren.
Möjligen kan brännaren gå en aning mindre för att man kanske spolar varmvatten med högre flöde under kortare tid om man fyller badkaret och inte behöver minska flödet för att få tillräckligt varmt vatten.
Den stora finessen med VVB i serie med pannan är ökad varmvattenkapacitet. Värmeförlusterna från en modern VVB är små cirka 2 kWh/dygn. Jag vet inte vilka värmeförluster jag har i min nya panna men den gamla tappade mer än 10ggr så mycket. jag gjorde av med i storleksordningen 6Kg pellets per dygn bara för att hålla pannan varm.
VVB i serie med pannan minskar bränsleförlusterna om man stänger av pannan på sommaren men på vintern gör den varken till eller från för hur mycket brännaren går eftersom lika mycket vatten strömmar genom värmeväxlaren.
Möjligen kan brännaren gå en aning mindre för att man kanske spolar varmvatten med högre flöde under kortare tid om man fyller badkaret och inte behöver minska flödet för att få tillräckligt varmt vatten.
Den stora finessen med VVB i serie med pannan är ökad varmvattenkapacitet. Värmeförlusterna från en modern VVB är små cirka 2 kWh/dygn. Jag vet inte vilka värmeförluster jag har i min nya panna men den gamla tappade mer än 10ggr så mycket. jag gjorde av med i storleksordningen 6Kg pellets per dygn bara för att hålla pannan varm.
En buffert? Bara så jag förstår rätt... Med buffert menar du att eftersom man har mer varmvatten att ta av så sjunker inte temperaturen lika snabbt = pannan behöver inte slå av och på lika ofta = sparar bränsle?gaia skrev:
Pannorna jag tittar på har typ 150 liters vattenvolym. Hur stor VVB rekommenderar ni, och räcker 15 kW (Ecoflexen) till att värma huset och fixa VV (byggt 1969, 130 m2 övervåning med lika mycket källare)?
Med seriekopplad VVB, är det meningsfullt att skaffa en panna med elpatron? En VVB fixar väl bara vatten till kranarna, inte till uppvärming?
Pannan går lika mycket med VVB som utan eftersom det är pannan som värmer vattnet och inte VVBn.
Ditt hus behöver antagligen inte mer än max 10kW en kall vinternatt.
VVBn kan bara hjälpa till med varmvattnet så du måste ha elpatron i pannan som reserv om brännaren stannar. Pelletsbrännare stannar nämligen ibland. Oftast för att man glömt fylla på pellets...
Ditt hus behöver antagligen inte mer än max 10kW en kall vinternatt.
VVBn kan bara hjälpa till med varmvattnet så du måste ha elpatron i pannan som reserv om brännaren stannar. Pelletsbrännare stannar nämligen ibland. Oftast för att man glömt fylla på pellets...
I vårt förra hus köpte vi en Biomatic 20+ och trots bubbelkar och långa duschar tog aldrig vattnet slut.
Eftersom du inte ska ha vvb i pannan så har du 2 alternativ som eld beskriver ovan : seriekopplat vvb eller värmeväxlare. Det är vvb som jag kallade så oproffsigt buffert. Med pelletspanna blir kanske andra lösningar lämpligare? Kolla forum i pelletsinfo.se där man diskuterar just pelletseldningPuckelsnook skrev:
Klicka här för att svara