8 196 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
ritning nyinstallation av vattenmantlad kamin + acktank
Sida 1 av 4
Hej alla kunniga
är precis i faggorna att installera våran vattenmantlade braskamin prity 20 + 500L acktank med laddomat och shuntstyrning,har några frågor som jag skulle vilja ha svar på av någon kunnig.
1,Har ett tryckkärl på 80L kan jag köra slutet system eller måste det vara öppet?
2,är det någon som har en ritning (eller länk) på hur en inkoppling kan göras inklusive vad mer jag kan behöva med ventiler och så vidare? (vill gärna göra så mycket som möjligt själv=kostnadsfråga) alltså en utförlig installations beskrivning?
Börjar med dom 2 frågorna till att börja med
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ganska novis men inte helt oduglig
1,Har ett tryckkärl på 80L kan jag köra slutet system eller måste det vara öppet?
2,är det någon som har en ritning (eller länk) på hur en inkoppling kan göras inklusive vad mer jag kan behöva med ventiler och så vidare? (vill gärna göra så mycket som möjligt själv=kostnadsfråga) alltså en utförlig installations beskrivning?
Börjar med dom 2 frågorna till att börja med
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ganska novis men inte helt oduglig
1. I ett slutet system skall kärlet vara minst 10% av systemvolymen. Du klarar dig med andra ord gott och väl med ditt 80 liters tryckkärl.
2. Googla lite, det finns många bra skisser. Följer det inte med en till laddomaten? Men i vart fall så behöver du säkerhetsventil, blandningsventil (om du skall bereda varmvatten), påfyllningskoppel, luftventiler på alla högpunkter (försök bygga bort så många som möjlig), smutsfilter. Gör avstick med ventiler så du kan bygga ut systemet senare utan att behöva tömma det.
2. Googla lite, det finns många bra skisser. Följer det inte med en till laddomaten? Men i vart fall så behöver du säkerhetsventil, blandningsventil (om du skall bereda varmvatten), påfyllningskoppel, luftventiler på alla högpunkter (försök bygga bort så många som möjlig), smutsfilter. Gör avstick med ventiler så du kan bygga ut systemet senare utan att behöva tömma det.
Tack för ditt svar mexitegel jag köpte en ny laddomat 11-30 den bruksanvisningen som följde med den var inte mycket att hänga i julgran :/ jag tycker att jag har googlat i flera dagar men inte hittat nåt som jag förstår mig på (kanske är lite dum ändå) hehe jag har ingen beredare i acctanken då jag endast just nu iaf tänker använda anläggningen till nedre plan endast det jag har lite funderingar på är var man ska sätta den automatiska avluftaren är det nära kaminen? placering av tryckkärlet vilket är bäst?säkerhetsventilen ska väl sitta på kärlet eller har jag fel? många nybörjarfrågor blir det 
Avluftare kan du behöva mer än en beroende på hur du drar dina rör, men principiellt så skall de finnas på högpunkter där det kan uppstå luftfickor. Nära kaminen är inte fel. Se upp med de automatiska då de verkar ha en tendens att bli inkontinenta på äldre dagar.
Tryckkärlet sitter normalt nära ackumulatortanken.
Säkerhetsventilen sätter du på ackumulatortanken ja, se till att skavellerröret mynnar så att det inte riskerar att skålla någon som står i närheten om ventilen öppnar. Säkerhetsventiler skall sitta i alla kretsar, dvs. det får aldig uppstå en driftssituation där det finns en sluten krets utan säkerhetsventil.
Jag ska se om jag kan hitta någon skiss, men det får bli senare.
Tryckkärlet sitter normalt nära ackumulatortanken.
Säkerhetsventilen sätter du på ackumulatortanken ja, se till att skavellerröret mynnar så att det inte riskerar att skålla någon som står i närheten om ventilen öppnar. Säkerhetsventiler skall sitta i alla kretsar, dvs. det får aldig uppstå en driftssituation där det finns en sluten krets utan säkerhetsventil.
Jag ska se om jag kan hitta någon skiss, men det får bli senare.
tack för era svar det jag undrade med av placering av tryckkärl är kan jag sätta den lågt eftersom jag bara har radiatorer på nedre plan eller ska den vara högt placerad eller spelar det ingen roll? skall jag koppla den till den kalla eller varma sidan? spelar det någon roll var var på den kalla eller varma sidan jag kopplar den? Hoppas ni står ut med alla frågor. Tack på förhand 
95% av alla problem på vedsystem beror på felaktig avluftning. Bäst är att ha ett öppet kärl där rören stiger obrutet från tank och panna. Vid tryckkärl ska det kopplas lågt för lång livslängd och låg energiförlust. Luft som frigörs i pannan ska kunna stiga till en högre belägen behållare som kan avluftas manuellt. Lämpligt är att använda toppen av tanken för detta.
Öppen expansion kan mycket väl placeras under högsta punkt.
Termostatpatronen i laddpaketet bör väljas till en med låg temp pga de små konvektionsytorna i kaminer och kökspannor.
Öppen expansion kan mycket väl placeras under högsta punkt.
Termostatpatronen i laddpaketet bör väljas till en med låg temp pga de små konvektionsytorna i kaminer och kökspannor.
ok du föredrar alltså öppen expansion man blir ju inte klok ena säger öppet andra säger slutet
man undrar ju vilket som egentligen är bäst,men nu har jag ju ett tryckkärl på 80 liter så jag provar med slutet
då sätter jag alltså den lågt på kalla sidan nära kaminen är det riktigt? spelar det någon roll var på kalla sidan jag kopplar den typ före laddomaten eller? vilken sorts behållare pratar du om matss som ska vara högt belägen?har även hört att när man ska koppla radiatorer så ska man helst sätta första radiatorn lite högre än resterande stämmer det?
Eftersom ditt system är såpass litet volymmässigt så är inte luftproblemet lika stort som i ett riktigt vedsystem, men installationen är fortfarande lika viktig för att det ska fungera frånbörjan..
Ett annar problem när man har ett litet system är kokrisken, så är det ett slutet system så rekommenderar jag nog en nödkylningsventil..
Koppla kärlet på tanksidan av laddomaten så att den har direktkontakt med tanken och har chansen att slippa långa exponeringar för höga vattentemperaturer. Det spelar egentligen ingen roll var du kopplar in ditt kärl sålänge som du inte av misstag kan koppla bort det. Det kan bli obehagligt..
Ett annar problem när man har ett litet system är kokrisken, så är det ett slutet system så rekommenderar jag nog en nödkylningsventil..
Koppla kärlet på tanksidan av laddomaten så att den har direktkontakt med tanken och har chansen att slippa långa exponeringar för höga vattentemperaturer. Det spelar egentligen ingen roll var du kopplar in ditt kärl sålänge som du inte av misstag kan koppla bort det. Det kan bli obehagligt..
Jo, Öppet system är ju faktiskt att föredra till vedeldning men är inte ett måste..
Anslut den med ett t-kors på framledningen till tanken så att du får värme så fort laddomaten börjar öppna, viktigt är att uttaget från framledningen är nedåt för att undvika att luft tar sig in i radiatorsystemet..
Anslut den med ett t-kors på framledningen till tanken så att du får värme så fort laddomaten börjar öppna, viktigt är att uttaget från framledningen är nedåt för att undvika att luft tar sig in i radiatorsystemet..