2 603 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Värmeväxlare att avge kyla.
Hej,
Fick en ide om att få lite kallare på sommaren.
Låt oss säga att man golvvärme i källaren samt element i resten av huset samt allt är vattenburet.
Har man som jag en värmeväxlare med cirkulationspump så borde man kunna
rotera vattnet i hela huset och få kylan från golvet i källaren att distribueras ut i huset och värmen i huset att gå ner i golvet i källaren.
Tror ni detta funkar eller blir det bara en marginell skillnad ?
Dock vet jag inte hur man skulle ordna det så att värmeväxlaren inte sätts igång samt hur man gör så att shuntarna till golvvärme slingorna släpper igenom vattnet utan problem...
/P
Fick en ide om att få lite kallare på sommaren.
Låt oss säga att man golvvärme i källaren samt element i resten av huset samt allt är vattenburet.
Har man som jag en värmeväxlare med cirkulationspump så borde man kunna
rotera vattnet i hela huset och få kylan från golvet i källaren att distribueras ut i huset och värmen i huset att gå ner i golvet i källaren.
Tror ni detta funkar eller blir det bara en marginell skillnad ?
Dock vet jag inte hur man skulle ordna det så att värmeväxlaren inte sätts igång samt hur man gör så att shuntarna till golvvärme slingorna släpper igenom vattnet utan problem...
/P
Ett problem med att använda radiatorer för att kyla är kondensvattnet. Jämför med vad som händer när du låter ett glas med kallt vatten stå framme en sommardag - det bildas droppar på glasets utsida. En risk är alltså att du alltid har pölar under elementen på övervåningen.
Klicka här för att svara