11 292 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Hål i skorsten efter gammal panna
Hej
Om några veckor så byts vår kombipanna ut mot en luft/vatten värmepump,
Jag stod och plockade lite och insåg att pannan är kopplad till skorstenen konstigt nog
(vi har bara kört elpatron och det finns inte ens en oljebrännare i pannan...).
Hur skall man göra med hålet i skorstenen när man tar bort pannan.
Skorstenen används enbart för ventilation och vi har inga som helst planer på att använda den till något annat, sätter vi in en kamin så kommer den inte hamna nära skorstenen.
Skall man försöka sätta igen hålet med tex en mineritskiva och putsa utan på eller skall man låta det vara öppet men sätta ett galler eller ventil?
Hålet kommer hamna bakom inomhusdelen till värmepumpen.
Tacksam för alla synpunkter!
/Erik S
Om några veckor så byts vår kombipanna ut mot en luft/vatten värmepump,
Jag stod och plockade lite och insåg att pannan är kopplad till skorstenen konstigt nog
Hur skall man göra med hålet i skorstenen när man tar bort pannan.
Skorstenen används enbart för ventilation och vi har inga som helst planer på att använda den till något annat, sätter vi in en kamin så kommer den inte hamna nära skorstenen.
Skall man försöka sätta igen hålet med tex en mineritskiva och putsa utan på eller skall man låta det vara öppet men sätta ett galler eller ventil?
Hålet kommer hamna bakom inomhusdelen till värmepumpen.
Tacksam för alla synpunkter!
/Erik S
Kan du inte sätta värmepumpen på annan plats så pannan står kvar? Eller lämna plats vid skorstenen så en modern panna får plats senare.
Även en gammal kombipanna med pelletsbrännare blir guld värt när elpriserna stigit uppåt 3:50 / kW.
Också i dagens läge är det dumt att ta bort pannan för blir det -18 grader eller kallare så står du där med din dyra värmepump och eldar med elpatron.
Det är de kallaste dagarna det går åt mest med värme.
Även en gammal kombipanna med pelletsbrännare blir guld värt när elpriserna stigit uppåt 3:50 / kW.
Också i dagens läge är det dumt att ta bort pannan för blir det -18 grader eller kallare så står du där med din dyra värmepump och eldar med elpatron.
Det är de kallaste dagarna det går åt mest med värme.
Att behålla den gamla pannan är inget alternativ, vare sig platsmässigt eller ekonomsikt. Vi har som sagt bara kört elpatron och skorstenen är inte godkänd för eldning (vi har iaf inte besiktigat den på de 10 år vi haft huset). Så för samma pengar det skulle kosta att installera en pelletsanläggning parallellt med L/V-pumpne får vi gansk amåga kilowatt och -18 är det inte så ofta här i Göteborg.
En tanke jag diskuterade med några på jobbet var att sätta in en ventil bara för att få lite luftgenomströming i skorstenen så den får någn rimlig chans att torka då och då (jag har fixat det kosmetiska ovanför taket i och innanför taket ser den helt ok ut).
Finns det någon nackdel med att sätta in en ventil? Eller fördel?
Jag skall putsa på lite andra ställen i pannrummet nu när det är tomt så att mura och putsa ett litet hål är knappt något merarbete.
En tanke jag diskuterade med några på jobbet var att sätta in en ventil bara för att få lite luftgenomströming i skorstenen så den får någn rimlig chans att torka då och då (jag har fixat det kosmetiska ovanför taket i och innanför taket ser den helt ok ut).
Finns det någon nackdel med att sätta in en ventil? Eller fördel?
Jag skall putsa på lite andra ställen i pannrummet nu när det är tomt så att mura och putsa ett litet hål är knappt något merarbete.
Häromkring blockeras aldrig numera rökanslutningen om det finns möjlighet att undvika det. Många sätter in en kamin där när de upptäcker att tvätt som de ofta hängt i närheten av pannrummet inte längre torkar och källaren känns fuktig och även om det finns radiatorer i källaren kopplas de sällan så att de kan fungera då övriga huset inte behöver nån värme.Sätt dit en ventil så länge och ställ värmepumpen vid sidan om.
Klicka här för att svara