7 332 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Val av ventilationsrör
Hej.
Jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med att lösa. Jag är i slutskedet av att inreda min övervåning och måste nu ta tag i ventilationen. Huset värms av en frånluftsvärmepump (nibe 310p). Jag ska koppla in två frånluftventiler till pannan, en i hallen och en i badrummet. Rören från pannan är åtkommliga från kattvinden och ska dras upp till vinden för att sedan stickas ner i badrum respektive hall.
Då det blir många böjar skulle jag gärna vilja använda flexibel slang istället för spirorör. Är det OK?
Enligt ventilationsbutiken.se (http://www.ventilationsbutiken.se/c...8162e34396ce8cfc4/option,com_phpshop/Itemid,/) är den godkänd för detta ändamål.
Om detta är OK, hur mycket påverkas flödet om jag pressar igenom en 125mm slang i ett 100mm shakt? Slangen blir då lite platt (oval) i ca 300mm. Förstår ni vad jag menar?
Slang som passerar oisolerat utrymme kommer givetvis att isoleras för att undvika kondens och värmeförlust.
Väldigt tacksam för hjälp i denna fråga.
Mvh Common
Jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med att lösa. Jag är i slutskedet av att inreda min övervåning och måste nu ta tag i ventilationen. Huset värms av en frånluftsvärmepump (nibe 310p). Jag ska koppla in två frånluftventiler till pannan, en i hallen och en i badrummet. Rören från pannan är åtkommliga från kattvinden och ska dras upp till vinden för att sedan stickas ner i badrum respektive hall.
Då det blir många böjar skulle jag gärna vilja använda flexibel slang istället för spirorör. Är det OK?
Enligt ventilationsbutiken.se (http://www.ventilationsbutiken.se/c...8162e34396ce8cfc4/option,com_phpshop/Itemid,/) är den godkänd för detta ändamål.
Om detta är OK, hur mycket påverkas flödet om jag pressar igenom en 125mm slang i ett 100mm shakt? Slangen blir då lite platt (oval) i ca 300mm. Förstår ni vad jag menar?
Slang som passerar oisolerat utrymme kommer givetvis att isoleras för att undvika kondens och värmeförlust.
Väldigt tacksam för hjälp i denna fråga.
Mvh Common
Du får större tryckfall med en flexibel slang och det blir också svårt att göra rent då all skit lägger sig i de veck som flexslangen har. Är osäker på brandkraven här men jag skulle nog kolla med försäkringsbolaget, den flexslang du länkar till är bara brandklassad för imkanal, men det finns flex i aluminium som inte har lika stora veck som plast som ska klara brandkraven och som ger lägre tryckfall, bifogar länk-kolla sidan 3.
http://www.fresh.se/p20572/files/Slang.pdf
http://www.fresh.se/p20572/files/Slang.pdf
Köks- ventilationsslangen från fresh på sidan två är enligt Swedcert's bevis 0051 godkänd för ventilationskanal.
"Typgodkännandenummer
0051
Huvudgrupp
Brand
Undergrupp
Ventilationskanal
Produktnamn
Flexibel ventilationskanal Combidec 2300
Produktbeskrivning
Flexibel ventilationskanal (slang) av ståltrådsarmerad aluminiumfolie med ytterskikt av PVC.
Avsedd användning
Ventilationskanal för anslutning av till- och frånluftsdon samt ventilationskanal inom enbostadshus samt brandcell < 200 m2 där brandfarlig verksamhet inte förekommer. "
Frågan kvarstår dock, hur mycket påverkas flödet om jag pressar igenom en 125mm slang i ett 100mm shakt? Slangen blir då lite platt (oval) i ca 300m.
Och hur påverkas flödet jämfört med att använda spirorör?
"Typgodkännandenummer
0051
Huvudgrupp
Brand
Undergrupp
Ventilationskanal
Produktnamn
Flexibel ventilationskanal Combidec 2300
Produktbeskrivning
Flexibel ventilationskanal (slang) av ståltrådsarmerad aluminiumfolie med ytterskikt av PVC.
Avsedd användning
Ventilationskanal för anslutning av till- och frånluftsdon samt ventilationskanal inom enbostadshus samt brandcell < 200 m2 där brandfarlig verksamhet inte förekommer. "
Frågan kvarstår dock, hur mycket påverkas flödet om jag pressar igenom en 125mm slang i ett 100mm shakt? Slangen blir då lite platt (oval) i ca 300m.
Och hur påverkas flödet jämfört med att använda spirorör?
Ljudet kommer ut genom det don du sätter. Det ljudproblem du får när kanalen blir för liten beror på lufthastigheten och kommer fortplanta sig ut från den kanalöppning man har (oavsett hur mycket du bygger in den)common skrev:
Klicka här för att svara