Hej! Nyligen köpt hus och flyttat in men de första som händer är inge varm vatten. Verkar vara shunten som är boven och de ska gamla ägaren åtgärda. Men tycker det känns fel i systemet men lämnar över den frågan till ni som är lite mer erfaren.

Bifogar en bild på hur de är där nere. Den högra klumpen är en ved panna hs perifal pro + från 97-98. Och de två högra klumparna är accumulatortankar. Modell vet jag ej.

C = cirkulations pump
S = shunt
G = givare
T = termostat
V = ventil/spak/kran eller vad man nu kallar det

Sent from my Xperia Arc S

Redigerat:
uploadfromtaptalk1337335038269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att ni har varmt i acktankarna, svårt att få varmvatten annars....
Shunten (S) skall inte ha med varmvattnet i kranarna att göra, bara vämren ut till elementen.
Funkar det bra att elda?

Kanske blandningsventilen (T) är trasig, eller vriden för mycket och bara ger kallt vatten.

Har inte förens idag fått accumulatortankarna att bli varm. Hur jag fixade det va att manuell vrida shunten så den är helt tillslutet från pannan. Högre rör från ritningen. Så nu är tanken varm. Men ingen värme på element så

fastmoving? skrev:
Funkar det bra att elda?

Kanske blandningsventilen (T) är trasig, eller vriden för mycket och bara ger kallt vatten.
Det går jätte bra att elda och jag får varmt vatten när tanken är varm. Så inget fel på blandningsventilen.

Så för att göra min fråga lite mer klar så blir inte tankarna varm tillsammans med elementen.

bighenk skrev:
Det går jätte bra att elda och jag får varmt vatten när tanken är varm. Så inget fel på blandningsventilen.

Så för att göra min fråga lite mer klar så blir inte tankarna varm tillsammans med elementen.

okej, men du kan ladda tankarna i allafall. blir rören varma efter shunten? går cirkulationspumpen?

Ser inget principfel i kopplingen, jag har kopplat lika i min källare.

Hur varmt vatten behöver du shunta ur till elementen, finns det shuntautomatik?

*Står shunten fullt öppen kan det nämligen vara så att vattnet tar "lättaste vägen" ut i radiatorslingan, cirkpumpen hjälper då till att suga upp det mesta av pannvattnet till radiatorerna istf till tanken. Detta innebär att du får 80-100-gradigt vatten i elementen, knappast nödvändigt.

Med shutnen ungefär i 1/4-läge borde du få varmt både i elementen och tanken.
Vad har du för effekt på pannan?
Vilket läge står cirkpumparna på? Prova med radiatorpumpen på 1 och laddpumpen på 2-3, brukar fungera.
Vilken väg som är lättast för vattnet beror även på hur grova rör det är, hur de är lagda osv.

Hos mig fungerar det så att börjar jag elda när allt vatten är kallt och det är kallt i huset så står shunten helt öppen. När pannan är varm och laddkopplet börjar släppa vattnet ut ur pannan (90 grader) och vidare till radiatorkretsen. När det börjar bli tillräckligt varmt, temperatur beroende på hur kallt det är ute och inne, säg 55 grader om det är -10 ute och +17 inne, börjar shuntregulatorn stänga. Ju varmare det blir inne, ju mer stänger shunten och mer vatten går vidate till tanken istf till radiatorslingan. När huset är varmt kanske det räcker med 45 grader till radiatorslingan, shunten blandar då varmt pannvatten med svalt returvatten till 45 grader, en del pannvatten går till elementen och en del till tanken. När tanken är fulladdad och pannan svalnar så stänter laddkopplet och kopplar bort pannan, allt varmt vatten kommer då från tanken.

Fotografen skrev:
När tanken är fulladdad och pannan svalnar så stänter laddkopplet och kopplar bort pannan, allt varmt vatten kommer då från tanken.
Hmm. Själv verkar det som när pannan blir under 80 grader så försvinner värmen i elementen helt. Men finns fortfarande varmt vatten i tanken. Det finns en styrenhet med pannan som ska styra shunten men jag kopplade bort den nu pga problemen. Shuntmotorn är ny inkopplad för förra gick sönder. Kan vara fel kopplad på något vis.

Båda cirkulations pumparna va på 2 så jag sänkte element pumpen till 1 nu.. Vad menar du med hur hög värme jag måste skicka ut till elementen? Menar du hur varmt jag vill ha det eller hur varmt systemet måste vara innan den släpper igenom vatten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.