Är inte det för kallt för tappvatten med tanke på legionellarisken? Tappvarmvatten bör väl vara runt 55-60 grader har jag för mig.arvid0 skrev:
Jag menar att jag vill kunna ställa temperaturen på vattnet som jag cirkulerar (in i huset). Som det är nu är temperaturen "konstant" och varierar med temperaturen i ack-tanken. Ställer jag vredet på säg 8 av 10 så ger den ungefär 80% av temperaturen i tanken. Är det då 40 grader i tanken så får jag bara ut 32 grader, hade jag haft ett termostatvred och ställt den på 45 grader så hade jag åtminstone fått ut 40 grader.
Då jag har 24 meter varmvattenslinga i en acktank som efter eldning ligger runt 80-90 grader så är det ingen risk för legionella.
Då jag har 24 meter varmvattenslinga i en acktank som efter eldning ligger runt 80-90 grader så är det ingen risk för legionella.
För det första så är väl legionella från tappvatten i Sverige extremt ovanligt, utan sker det så brukar det vara från andra källor. Då kanske det beror på väldigt välgjorda anläggningar, eller något annat avgör själv.arvid0 skrev:
Du skyddar inte cirkulationsvattnet från legionella genom av primärslingan går genom en varm ack-tank eftersom sekundärdelen inte värms.
Men det går hyfsat enkelt att "kopiera" principen som österrikarna och tyskarna använder men det är ju förstås en lyxvariant som kanske kan kräva lite räkning om det är lönt.
Byt ut blandningsventilen (dessa brukar ändå inte hålla för evigt) och sätt in en 3-vägs shuntventil som Du kopplar en Thermomatic K på. Ställ denna på 45 grader om Du vill det. Låt givarkabeln gå över ett veckour som Du slår ifrån en 15 minutersperiod i veckan på en tid när ingen är hemma.
Jag har inte testat detta i praktiken men teoretiskt borde det vara klockrent.
Det tror inte jag heller, jag tvivlar på att bakterier hinner bildas i ett rörsystem som spolas igenom så pass ofta som ledningarna görs i ett hus, och vart skulle bakterierna komma ifrån ifall vattnet i beredaren håller tillräckligt hög temperatur för att döda dom?arvid0 skrev:
I blandningsventilen finns ju en känselkropp, så den fungerar som en termostat även om den kanske inte är 100% exakt. Fullt öppen ska den skicka ut 65 gradigt vatten.
Om din vvc är rätt kopplad så skulle jag gissa på att blandningsventilen kärvar eller att känselkroppen är paj
Om din vvc är rätt kopplad så skulle jag gissa på att blandningsventilen kärvar eller att känselkroppen är paj
Klicka här för att svara