3 752 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
NIBEs reklam banner
Hur menar du att energiförbrukningen minskar? En värmepump minskar inte husets värmebehov. Vad en värmepump däremot gör är ta tillvara på värmeenergi som finns lagrad i jorden, vattnet eller luften och eftersom denna energi är gratis minskar dina totala energikostnaderDrBosa skrev:
Jösses vad ni tar saker och ting på allvar..
Jag har haft oturen att vara med på ett antal marknadsmöten där man beslutar om hur nya produkter skall marknadsföras, det brukar gå till ungefär så här:
- Hur ska vi sälja den här burken?
- Jag vet! Energibesparing!
- OK, nån kille på labbet (troligen en praktikant) säger att det är 80%, vi kör på det!
- Be reklambyrån skriva ihop något. Är det fika nu??
- Vänta!! Har vi inte glömt något jätteviktigt?
- Visst f-n, be dom göra en poster som vi kan hänga i korridoren också!
I bästa fall har produktutvecklingen föregåtts av en marknadsundersökning vilken består i att hitta en säljare som råkar finnas på plats. Tillfrågad svarar då denne att flera olika färger på maskinen är vad marknaden kräver. Detta eftersom en kund velat ha en lila maskin dagen innan.
Tror ni att jag överdriver? Då har ni inte jobbat med marknadsföring eller produktutveckling.
Jag har haft oturen att vara med på ett antal marknadsmöten där man beslutar om hur nya produkter skall marknadsföras, det brukar gå till ungefär så här:
- Hur ska vi sälja den här burken?
- Jag vet! Energibesparing!
- OK, nån kille på labbet (troligen en praktikant) säger att det är 80%, vi kör på det!
- Be reklambyrån skriva ihop något. Är det fika nu??
- Vänta!! Har vi inte glömt något jätteviktigt?
- Visst f-n, be dom göra en poster som vi kan hänga i korridoren också!
I bästa fall har produktutvecklingen föregåtts av en marknadsundersökning vilken består i att hitta en säljare som råkar finnas på plats. Tillfrågad svarar då denne att flera olika färger på maskinen är vad marknaden kräver. Detta eftersom en kund velat ha en lila maskin dagen innan.
Tror ni att jag överdriver? Då har ni inte jobbat med marknadsföring eller produktutveckling.
Energiförbrukning i form av el. Den värmeenergin du talar om kan tas tillvara mer eller mindre effektivt. Desto sämre en VP är, desto mer el drar den (i förhållande till hur mycket värme som produceras) och eftersom eftersom elektricitet är en form av energi, desto mindre energi förbrukar den.harry73 skrev:
Det finns ett bra ord för energiförbrukning i form av el - elförbrukning, varför inte använda det? För annars kan ja med ditt resonemang hävda att man inte förbrukar energi om man eldar med ved som man tar från tomten eller att solceller inte producerar el, men leder till minskad energiförbrukning.
Klicka här för att svara