Var inne i butiken i arlöv och kollade på calderas solfångare och bara vid första anblicken så blev jag besviken.
Listerna runt plexiglaset var inte ens täta. Det var springor på sina ställen.
Sedan när jag och expediten jämförde calderas mot vaakumsolfångarna så var det så stor skillnad att till och med expediten ryggade.
3st calderas gav mindre än 1 st 30 rörs om man bara gick efter specsen:
Sen tog han ut ett rör och jag fick känna på toppen på röret och det var ca 40 grader varmt enligt en termometer och det kändes.
Då står vaakumsolfångaren inne i butiken en regnig dag!
Det e ett lätt val för mig trots att det blir fulare med vaakumrör än plana på taket.
Tack alla för ert intresse och vetskap.

..Nu förstod jag inte... Du tycker att vacumrören är fula men väljer dem ändå trots att det finns plana som tom är bättre, hållbarare och inte dyrare..?

exerg skrev:
..Nu förstod jag inte... Du tycker att vacumrören är fula men väljer dem ändå trots att det finns plana som tom är bättre, hållbarare och inte dyrare..?
Okej
Vilka plana solfångare e bättre o hållbarare?

Hållbarare är nog de flesta plana men börja med att förstå skillnaden. http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Plana_solfangare_och_vakuumror_2_EM609.pdf. Vacuum ,som för att göra nån avsevärd skillnad, skall ner till bråkdelar av en millibar är och förblir en färskvara vilket begränsar effektiviteten över tid. Vår tids honnörsord är ju hållbarhet, i vilkens kategori inte ens de "riktiga" vacumrören ens hör hemma.

Krilleman
exerg skrev:
Hållbarare är nog de flesta plana men börja med att förstå skillnaden. [länk]. Vacuum ,som för att göra nån avsevärd skillnad, skall ner till bråkdelar av en millibar är och förblir en färskvara vilket begränsar effektiviteten över tid. Vår tids honnörsord är ju hållbarhet, i vilkens kategori inte ens de "riktiga" vacumrören ens hör hemma.
Här kan man ju också fråga sig varför dom just har reklam för intelli-heat? :thumbup: = Kvalité kostar pengar!

Dessutom har dom konstruerat om hela monterings-paketet efter dom tre snörikaste vintrarna i manna-minne (om man bortser från förra vintern)

Redigerat:
Ja men vilken plansolfångare har högre än 1185 kwh/m2/år?

Jag vill veta modell o märke tack:)

Jag har 45 graders lutning på taket.

Lesol 5ar har 516 kwh/m2/år

?

Finns det möjligen någon här på forumet som har installerat solpaneler som jag skulle kunna få komma och titta på?
I närheten av harlösa skåne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.