47 323 läst ·
29 svar
47k läst
29 svar
expansionskärl tappa tryck
Om det inte finns luft i blåsan/kärlet så är det ju fyllt med vatten. Trycker du då in luft stiger trycket direkt men du har ändå inte fått in någon luftvolym som räcker till för att trycka ut vatten när vattenvolymen svalnar (krymper). Blåser du i för mycket ska ju din övertrycksventil lösa ut men den ska ju bara användas som en säkerhetsanordning och inte för att låta överflödigt (på grund av övertryck) vatten gå ut när du fyller blåsan.
Du kan aldrig med tryck komprimera vattnet men väl luften i blåsan och det är ju den som skall göra så att trycket i princip bibehålls på vattensidan oberoende av om pannan är varm eller sval.
Blås in lite luft så du kommer upp till det tryck du ska ha i systemet eller aningen över.
lätta lite på övertrycksventilen manuellt (som när du kollar den :blushing
och låt lite vatten rinna ner i en hink tills trycket nästan gått tillbaka till där du började. (blir bara en kaffekopp första gången)
Blås på nytt in lite luft och fortsätt i omgångar tills du tömt ut drygt 3/4 av (max hela) kärlets volym. Du ska nu märka att du kan tappa mer o mer varje gång. OBS :O:Odet kan låta konstigt om kärlet när gummit som suttit klistrat mot väggen släpper.
Blås sen in luft till ca0,1Bar under det lägsta tryck som du ska ha i ditt system (drygt höjden till översta rörets överkant x 0,1)
Avsluta med att tappa i vatten tills du är uppe i rätt tryck.
Kontrolllufta ev. elementen så du inte har lyckats få in någon luft bakvägen när du tappade ur.
Så har jag klarat mig genom åren men jag är ingen rörmokare
Du kan aldrig med tryck komprimera vattnet men väl luften i blåsan och det är ju den som skall göra så att trycket i princip bibehålls på vattensidan oberoende av om pannan är varm eller sval.
Blås in lite luft så du kommer upp till det tryck du ska ha i systemet eller aningen över.
lätta lite på övertrycksventilen manuellt (som när du kollar den :blushing
Blås på nytt in lite luft och fortsätt i omgångar tills du tömt ut drygt 3/4 av (max hela) kärlets volym. Du ska nu märka att du kan tappa mer o mer varje gång. OBS :O:Odet kan låta konstigt om kärlet när gummit som suttit klistrat mot väggen släpper.
Blås sen in luft till ca0,1Bar under det lägsta tryck som du ska ha i ditt system (drygt höjden till översta rörets överkant x 0,1)
Avsluta med att tappa i vatten tills du är uppe i rätt tryck.
Kontrolllufta ev. elementen så du inte har lyckats få in någon luft bakvägen när du tappade ur.
Så har jag klarat mig genom åren men jag är ingen rörmokare
ja verkar inte bättre...
har märkt att kvalittan varierar rejält mellan olika fabrikat, av egen erfarenhet skulle jag valt Altech av det enkla skälet att jag inte kan minnas att jag behövt byta ut ett kärl av det märket men det finns säkert bättre fabrikat.
har märkt att kvalittan varierar rejält mellan olika fabrikat, av egen erfarenhet skulle jag valt Altech av det enkla skälet att jag inte kan minnas att jag behövt byta ut ett kärl av det märket men det finns säkert bättre fabrikat.
peppar peppar. så verkar jag kommit på rätt väg med mitt expskärl. verkade som där var alldeles för mkt luft i den. nu när jag kika i morse hade den inte tappat trycket så mkt som den brukar. så jag släppte ut ytterligare lite luft. enligt min luftmätare från Biltema..... så visa den cirkus 0.4 bar.
wohoo fick d till att funka med exp. kärlet
spara man dem pengarna.
släppt på trycket en hel del. sen har d funkat
släppt på trycket en hel del. sen har d funkat
jag kapar denna tråd lite och hoppas att det inte gör något, med tanke på att den är lite gammal...
Det verkar som att mitt expansionskärl läcker i sin luftventil, jag har ett slutet system.
systemet tappar tryck, men jag hittar inga vattenläckor eller ventiler som läcker. (jag kommer nog snart behöva byta några ventiler, men det är en annan fråga)
Däremot, när jag sätter en påse med gummisnodd runt luftventilen så fylls den sakta men säkert... Jag har pumpat i ny luft hela veckan...
Det är en "bilventil". Frågan är: kan jag byta den utan att byta hela kärlet, alternativt "skruva på" en annan ventil ovanpå den trasiga?
Själva ventilen är fast i kärlet, men är gängad utvändig.
Det verkar som att mitt expansionskärl läcker i sin luftventil, jag har ett slutet system.
systemet tappar tryck, men jag hittar inga vattenläckor eller ventiler som läcker. (jag kommer nog snart behöva byta några ventiler, men det är en annan fråga)
Däremot, när jag sätter en påse med gummisnodd runt luftventilen så fylls den sakta men säkert... Jag har pumpat i ny luft hela veckan...
Det är en "bilventil". Frågan är: kan jag byta den utan att byta hela kärlet, alternativt "skruva på" en annan ventil ovanpå den trasiga?
Själva ventilen är fast i kärlet, men är gängad utvändig.
Ibland är det bara något skräp i ventilen, så man kan få den tät genom att trycka in piggen ordentligt och därigenom blåsa ur den. Kan funka att skruva dit någon tätning istället för hatten. Har även för mig att jag sett reservventiler någonstans.
Ja, jag försökte det, och tom smörja den lite, men det hjälpte inte... Kan ju vara värt att testa igen... Frågan är var man hittar ventiler annars...
Till detta så lär ju förtrycket vara helt galet nu..... Hur är det nu, förtrycket ska motsvara högsta punkten, när systemet är tomt på vatten? Måste jag verkligen tömma ut allt vatten för att få det rätt??
Till detta så lär ju förtrycket vara helt galet nu..... Hur är det nu, förtrycket ska motsvara högsta punkten, när systemet är tomt på vatten? Måste jag verkligen tömma ut allt vatten för att få det rätt??
Det räcker med att du låter panntemperaturen gå ner och sen sen släppa på trycket genom att öppna säkerhetsventilen.När det inte kommer nåt mer vatten ur ventilen,så är systemet trycklöst.Så gjorde jag när jag bytte kärl.Sen kan du köpa en sån här för att skruva ur ventilen. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt...tning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-191333/ Åk till en däckfirma och fråga om du kan få/köpa en ny ventilkägla.Det skall vara ca 0,5-0,6 kg i förtryck.Brukar stå på kärlet.
Klicka här för att svara