Hoppas på lite snabb hjälp från någon kunnig...

Har just kopplat på värme till golvvärme, men i och med detta har något hänt. Trycket i expansionskärlet har gått ner till 0.5. Bukar vara högre.

Men, hur höjer man trycket? Är det lätt eller svårt. Behövs rörmockare? Är ju en rörmockare som kopplat på golvvärmen så tycker att han borde veta vad han gör, men det verkar ju som nåt gått snett? Går ju inte att ringa en lördagkväll...

Hela huset är kallt så lite snabb hjälp uppskattas verkligen

Tack :)

Du behöver nog bara fylla upp systemet lite, bör finnas en kran för påfyllning. Kan du plåta pannrummet så blir det nog lättare att få hjälp?

Krilleman
Har du öppet kärl på vinden eller slutet kärl (röd burk) i källaren?

Förlåt om jag kapar tråden men jag har samma problem, har fyllt på vatten men trycket skjunker ner efter någon dag ändå. Vad kan problemet vara? Jag har ett rött kärl i pannan i källaren.

Det finns en liten ventil som sitter kopplad mellan kall/varmvattenröret och något av dina värmerör. Brukar om det är en nyare anläggning vara en svart rund ratt som du skruvar motsols för att öppna.

Trasig blåsa i expansionskärlet/trasig säkerhetsventil/ eller läckage på ledningarna.
prova tryck in däckvenilen på expansionskärlet, kommer det vatten ur den så måste du byta expansionskärlet. Kommer det varken luft eller vatten då åkte du fylla förtryck i expansionskärlet.
kommer det bara luft, så kan det vara läcka på rören.
tejpa en fryspåse på ledningen från säkerhetsventilen för att se om de är ventilen som är risig.

Försöker ladda upp bilder....pannan sitter på markplan i pannrummet

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
Blderna är upp och ner...

Nu då...är det det blå handtaget? Jag testade det och trycket går upp.
men larmet går på bergvärmepumpen

goda råd?

Skulle vilja se bilderna framifrån..

Det var svårt att ladda upp bilder

• image.jpg
    Skapa konto
Framifrån, men då syns inte blå handtaget

• image.jpg
    Skapa konto
Det är gammalt systen från 1980 då vedpannan användes, sen har bergvärmepump kopplats in, men rören går kors och tvärs så svårt att se vad som hör vart till

Och lite längre ifrån så man ser var rören går..

Oj, tommor detta var för komplicerat för mig, fattar inte mycket tyvärr. Rörmockaren ringer jag på måndag, men just nu vill jag "bara" ha värme i huset. Barnen fryser....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.