Fick en värmebaronen vedpanna installerad i somras med konvertering från el till vattenburet inne i kåken. Nu har vi haft den första vintern och skulle vara intressant att höra hur ni andra som har likvärdiga system upplever er anläggning. Positiva/negativa erfarenheter. Hur mycket eldar ni?

Vi har ett 1,5 plans hus på 154kvm. 37kW pannan med 2250m3 acktankar som vi har ute i garaget med ca 7m kulvert (4 rör) av pex.

Enligt rörmokarna som drog in allting skulle det räcka med att elda en gång dagligen ned till -20gr. Men jag har fått elda iaf 3ggr när det är under -10gr. Fast vårt hus är väldigt dåligt isolerat. Tunna väggar och kanske 20cm isolering på vinden. Så ska nog börja där med att tilläggsisolera. Senare kanske även fasaden.

Sen har jag inte haft tillgång till 50cm ved i år utan eldat med 33cm så eldstaden har väl inte blivit riktigt stumfylld som den ska bli.

Men iaf. Är det nån som har nåt intresse av att dela erfarenheter med era värmebaronen vedpannor så får ni gärna skriva.

Det är väldigt stor skillnad på att elda en gång per dag mot tre gånger.

Vad har du för framledningstemperatur och returtemp?

Två sidor på medaljen:

Om du har ett delta T på 50 [SUP]o[/SUP]C rymmer dina fulladdade tankar ca 128 kWh

Dina panna rymmer ca 100 liter ved. Detta motsvarar ca 136 Kwh. Detta blir en medeleffekt på 5.6 kW över dygnet

Värmer 138kvm dåligt isolerat hus med vedolux 30 + 1500l..
denna veckan har det knappt varit under -10 och på morgonen innan jag drar till jobbet eldar jag en full panna, och när jag kommer hem vid 17 tiden blir det en full panna till + ett par små pinnar för att få upp tankarna till 90 grader..
dvs jag eldar morgon och kväll..

men skaffa riktig 50cm ved, blir stor skillnad.. Fullt ilägg med grov Björk brinner ca 2,5 timmar och den gillar grovt kluven ved.

Med "elda tre gånger", menar du då att tända pannan och fylla på ved tre gånger i följd? Eller menar du tända en brasa på morgonen, en på eftermiddan och en på kvällen?

När jag säger att jag eldar en gång per dygn så menar jag att jag tänder upp pannan en gång per dygn. Sen går jag ju ner till pannrummet och fyller på i pannan kontinuerligt under kvällen tills jag lägger mig. Det är det jag menar med "elda en gång per dygn". Alltså att jag inte behöver tända på morgonen också.
Jag tror att det var så din rörmokare menade också. Det är inte många som har en anläggning som är dimensionera för att kunna tända upp och göra endast ett ilägg per dygn vid -20 grader. Då har man en överdimensionerad panna enligt mig.

Ett tips om du bara har 30cm ved är att lasta in veden på tvären ist

Oj, vad svar. Intressant att läsa vad andra sysslar med. Både amatörer och "experter".
Med elda tre ggr menar jag att fylla eldstade tre ggr. Är ganska säker på att det var det rörmokarna menade också. Annars kan man ju hålla fyr på elden en hel dag med hur mycket ved som helst på en tändning?
I bruksanvisningen står det att pannan ska klara att värma 1500l vatten 50gr på en tändning. Då är det väl självklart under optimala förhållanden och man förstår att man ska ta det med en nypa salt.

Det där med deltaT. Jag har en diff på fram och retur på ca 9gr när jag kollade nu (var ca -5gr ute). Diffen mellan översta lagret och understa i acktanken är 13gr.

Nån som har koll på vilken temp som är bäst/ekonomiskt/värmemässigt? Ska man alltid ha så varmt som möjligt eller ska man förska ligga så framledning aldrig understiger maxvärde (60gr som jag har). Jag tycker man får elda bra mycket för att få upp tankarna till 90gr. När ni skriver tanktemp är det understa eller översta lagret ni kollar på då?

Oops:o

Jag skrev lite otydligt.

Delta T kan dels vara mellan framledningen till radiatorerna. T.ex. 60 grader fram och 51 grader i returen, delta T blir då 9 grader.

Delta T kan också betyda skillnaden mellan temperatur ut ur ackumulator tanken och returen in i ackumulatortanken. Om det är 90 grader ut ur ackumulatortanken och returen från radiatorerna är 51 grader blir det utnyttbara delta T 90 minus 51 = 39 grader. Detta är det användbara temperaturspannet i just detta fallet.

En tabell över energimängd hittar du i bifogad PDF

Visa bilaga varmekapacitet.pdf

Redigerat:
Masajäkel skrev:
Oj, vad svar. Intressant att läsa vad andra sysslar med. Både amatörer och "experter".
Med elda tre ggr menar jag att fylla eldstade tre ggr. Är ganska säker på att det var det rörmokarna menade också. Annars kan man ju hålla fyr på elden en hel dag med hur mycket ved som helst på en tändning?
I bruksanvisningen står det att pannan ska klara att värma 1500l vatten 50gr på en tändning. Då är det väl självklart under optimala förhållanden och man förstår att man ska ta det med en nypa salt.

Det där med deltaT. Jag har en diff på fram och retur på ca 9gr när jag kollade nu (var ca -5gr ute). Diffen mellan översta lagret och understa i acktanken är 13gr.

Nån som har koll på vilken temp som är bäst/ekonomiskt/värmemässigt? Ska man alltid ha så varmt som möjligt eller ska man förska ligga så framledning aldrig understiger maxvärde (60gr som jag har). Jag tycker man får elda bra mycket för att få upp tankarna till 90gr. När ni skriver tanktemp är det understa eller översta lagret ni kollar på då?

3 ilägg med 30cm kakelugnsved borde väl motsvara 1,5 ilägg 50cm ved typ

Givetvis lägger jag kortare vedbitar på tvären för att fylla så mycket som möjligt. Det utrymmet som blir kvar försöker jag fylla med tex vedbitar på höjden och kors och tvärs. Så är ganska säker att jag iaf fyller mer än motsvarande 1,5 ilägg halvmeters ved.

spaedgris skrev:
Med "elda tre gånger", menar du då att tända pannan och fylla på ved tre gånger i följd? Eller menar du tända en brasa på morgonen, en på eftermiddan och en på kvällen?

När jag säger att jag eldar en gång per dygn så menar jag att jag tänder upp pannan en gång per dygn. Sen går jag ju ner till pannrummet och fyller på i pannan kontinuerligt under kvällen tills jag lägger mig. Det är det jag menar med "elda en gång per dygn". Alltså att jag inte behöver tända på morgonen också.
Jag tror att det var så din rörmokare menade också. Det är inte många som har en anläggning som är dimensionera för att kunna tända upp och göra endast ett ilägg per dygn vid -20 grader. Då har man en överdimensionerad panna enligt mig.
jag skulle säga att man har en rätt dimensionerad anläggning då.

• Gilla
Andreas_H och 3 till
  • Laddar…
Masajäkel skrev:
Givetvis lägger jag kortare vedbitar på tvären för att fylla så mycket som möjligt. Det utrymmet som blir kvar försöker jag fylla med tex vedbitar på höjden och kors och tvärs. Så är ganska säker att jag iaf fyller mer än motsvarande 1,5 ilägg halvmeters ved.
Jo men i en modern vedpanna ska man inte lägga veden kors och tvärs, den ska staplas tätt med så lite luft imellan som möjligt för att få ut maximal effekt.

Hur mycket ved gör ni av med per säsång? Jag var precis tvungen att köpa på mig 5m3 till. Ska försöka räkna lite på hur mycket jag gjort av med hittills. Har ju inte varit sådär kanonkallt denna vinter.

ca 20m3 (staplat mått)

BrokenArrow. Vad har du för system då? Hur många kvm värmer du?

Brukar köpa hem 20m3 blandved som jag kapar/klyver och det brukar aldrig gå åt, skulle tro att jag gör av med 15-18m3..

Tänkte lyxa till det med ren Björk nu till våren så 15m3 4-5m längder är bokat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.