Kan någon hjälpa mig med beräkning av golvvärme?

Har en lokal på 350m2 med golvvärme, om jag har fattat rätt så krävs ca 75-125w per m2
Vi säger genomsnitt 100w/m2 det blir 35000watt 35kw

Kan det stämma 35kw / timme, kostar elen 1kr / kW så blir det 35kr per timme 840kr per dygn

Jag måste ha missat något i min beräkning!!!

Hjälp :wow:

hänger väll lite på hur tjocka väggar och hur mycket isolering du har under taket mm fönster spelar ju oxå in .. men 75 per kvm är väll lagom

Det där är väl en maxsiffra typ när det är - 30 ute. Du behöver en siffra för årsmedelvärde.

Ja som sagt 35kw drar det när det är igång, men termostaten kommer att reglera så att det bara är igång ibland, utom när det är extremt kallt ute. Men du måste ha säkringar som klarar 35kw (drygt 50A om det går på trefas,).

Tack för era svar!

Jag blev inte klokare ;) Men om jag har lokalen normalt isolerat, alltså inget draghål som en gammal lada!
Skulle elpatron gå 24-12-6 eller 4tim per dygn?? Kanske svårt att säga, men något medelvärde borde finnas?
Jag fattar oxo det beror på ute temperatur och hur varmt man har inne i lokalen!

• Gilla
gyberg
  • Laddar…
100 W låter mycket. Skulle snarare tro 50 W räcker är det med mycket fönster eller portar?

Det framgick inte att det var vattenburen golvvärme.

Jag tror inte att du skall titta så mycket på hur stor effekt värmen har, utan på lokalens energibehov istället. Det finns beräkningsprogram för det. Googla litet. Jag vet att jag hittat ett skapligt program hos en radiatortillverkare, kan ha varit Purmo. Men det finns många på nätet.

Det man behöver veta är hur bra isoleringen är i väggar och tak, och kanske i golvet.

Ännu säkrare är ju om du helt enkelt läser av förbrukningen antingen genom att installera en elmätare till patronen eller om det finns en drittidsmätare på patronen så kan du räkna ut förbrukningen.

För varje grad och kvadratmeter som golvet är över rumstemperaturen får man ut ca 11 Watt. De betyder att om golvet håller 25 grader och temperaturen i rummet är 21 grader får man ut totalt 44 W/m[SUP]2[/SUP].
Du säger att du måste ha ca 100 W/m[SUP]2[/SUP] för att klara av lokalens värmebehov. Det ger att golvet måste hålla ca 30 gader för att klara av att värma lokalen till 21 grader. Om det inte är en lokal för att tävla i VM i fotsvett bör du överväga att isolera lite till.. :)

Nu har det visserligen varit upp trådar tidiage där man har överdimensionerat golvärmen för att kunna värma upp lokaler ganska snabbt och sedan dra ner värmen till en rimligare nivå. Kan det vara så du har räknat i dimensioneringen?

Tack för infon

100watt/ m2 har jag bara läst på nätet!

varför jag har fundering är hur stor elkassett jag skulle behöva för att få en hyfsad värme!
det är ett mekgarage med 1port och 8fönster! Lokalen är byggd 97 så hyfsad norm på bygget är det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.