Möjligen stopp i tankeverksamheten nu men en allmän fundering kring det här med att det ofta rekommenderas att ha termostaterna på elementen på max och istället strypa centralt (jag har fjärrvärme). Vad händer då om jag har termostaterna (gamla dannfoss) på läge 5 av 5 och stryper centralt så att det blir säg 20 grader i rummen och sen sätter igång och eldar i kaminen. Jag menar, om termostaten står på max så "tycker" dom väl att de ska köra ut maxflöde tills det blir ca 24 grader i rummet? Om jag då strypt centralt så det bara blir 20 grader så kommer dom hela tiden att gå på max, sätter jag sen igång och eldar i kaminen så vill jag ju ha kvar 20 grader i rummet genom att termostaterna ska strypa - men de vill väl ha ca 24 så då förtar jag ju (spar)effekten av att elda i kaminen, termostaten tuffar vidare tills fjärrvärmen tillsammans med kaminvärmen får upp rummet till 24 grader.

Eller tänker ajg helt fel, hur gör ni andra när ni eldar i kamin? Eller har jag helt feluppfattat termostaternas funktion?

Det är bättre att ställa framledningen lite onödigt högt och låta termostaterna begränsa temperaturen. Då kompenserar de dessutom effektivt t.ex. vid eldning.

Värmepumpar tappar dock i verkningsgrad om de måste ge högre framledning, så därför är det en fördel att se till att termostaterna normalt sett är helt öppna om man värmer med värmepump. För fjärrvärmen är det däremot bra att låta termostaterna strypa flödet vid normal drift.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.