P
Hej,
Jag har fjärrvärme med en Grundfos Alpha2 pump in till radiatorerna. Det har fungerat bra men när vi var bortresta ställde jag in reglaget på "bortrest" vilket gör att den sänker temperaturen något.

När jag nu har satt den på normal igen så har det börjat susa mycket högt i elementen, även om jag stänger av ett enskilt element så låter det. Det är som det fortplantar sig från pump genom rör.

Jag har läst här om för högt flöde kan vara anledningen, men enligt instruktion kan jag ha två inställningar, jag har sänkt till lägre flöde men händer inget.

Vet någon varför detta uppkom!? Se nedan bild.

Fjärrvärmesystem med Grundfos Alpha2 pump, rör, mätare och reglage, med tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Gissar bara på att det är ovanligt högt flöde nu när huset behöver värmas typ igen. Borde gå över efter två tre dygn?

P
Åsa Lund skrev:
Gissar bara på att det är ovanligt högt flöde nu när huset behöver värmas typ igen. Borde gå över efter två tre dygn?
Det har gått några dygn nu men fortfarande kvar. Jag lyckades få bort det i ett halvt dygn med ändrad inställning, men det kom tillbaks igen..

Testa att stänga ventilerna till inkommande och returen på fjärrvärmen en aning.

P
För info så var det lagren i fläkten som var dåliga, vi har nämligen en luftburen golvvärme där fjärrvärmen värmeväxlar till. Ljudet från fläkten fortplantade sig genom alla rör i hela huset. Nu är problemet löst med bytt fläkt.

kulle
Nu blev jag nyfiken, luftburen golvvärme hur fungerar det ?

P
Ursäkta tre år sent svar, men det kommer nu! Huset byggdes 2003 och då la man luft istället för vatten troligtvis för att det var billigare. Men det verkar vara en del problem så inte hört att det byggs så längre.

Fjärrvärmen växlar över värme genom en luftvärmeväxlare som värmer luften i ett hålrum under golvet. Därifrån blåser en fläkt runt luften i rör som ligger under golvet. Större rör än vanlig vattenvärme.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.