Hejsan,
Jag vill först be om ursäkt om detta är en dum fråga. Jag är inte ett dugg händig och kan absolut ingenting om sådant här men lär mig gärna.
Jag eldar i vedpanna för all värme (vattenburen golvvärme) och varmvatten. Men hur ska jag kyla mitt ca 120 m2 hus? På sommaren är det runt 30 grader inomhus och med den lilla AC:n (1100W, vet inte om det är rätt sätt att jämföra) jag har så är det ändå ca 26 grader inomhus kl. 00 på kvällen, trots att AC:n är inställd på 16 grader och är igång minst 12 timmar per dag.
Värmen är ett extremt stort problem. Jag kan stänga till några rum som inte alltid används för att få ner storleken till kanske 90 m2. Persienner och gardiner är alltid nere på alla fönster. Inga fönster är öppna (förutom det via AC:n, då jag måste få ut all varmluft den genererar).
Tack på förhand!
Jag vill först be om ursäkt om detta är en dum fråga. Jag är inte ett dugg händig och kan absolut ingenting om sådant här men lär mig gärna.
Jag eldar i vedpanna för all värme (vattenburen golvvärme) och varmvatten. Men hur ska jag kyla mitt ca 120 m2 hus? På sommaren är det runt 30 grader inomhus och med den lilla AC:n (1100W, vet inte om det är rätt sätt att jämföra) jag har så är det ändå ca 26 grader inomhus kl. 00 på kvällen, trots att AC:n är inställd på 16 grader och är igång minst 12 timmar per dag.
Värmen är ett extremt stort problem. Jag kan stänga till några rum som inte alltid används för att få ner storleken till kanske 90 m2. Persienner och gardiner är alltid nere på alla fönster. Inga fönster är öppna (förutom det via AC:n, då jag måste få ut all varmluft den genererar).
Tack på förhand!
Precis, det är en portabel AC och den duger väl egentligen bara till ett rum eller kanske två små, men inte till vardagsrummet där både dator och TV finns. Även väldigt öppet till kök och vidare i huset.V Vector skrev:
Blir ju rätt dyrt när den står och drar runt 850W halva sommaren. Skulle en värmepump sänka just den kostnaden också, tro, eller får jag bara behagligare klimat (som förstås är viktigast, svårt att bo så varmt)?
Edit: Blev lite skrämd när jag såg priser på över 100 000kr, men det var visst bergvärme inkl. borrning.
Redigerat:
Enligt polarpumpen.se så krävs ca 70W per m2, vilket med 90 m2 blir 6.3kW. Men vad innebär det i praktiken? Måste den stå igång dygnet runt för att hålla rätt temperatur inomhus om jag skulle köpa en på exakt 6.5kW (finns säkert inte exakt, men i teorin)?
Huset är något slags "passivhus" om det spelar någon som helst roll.
Huset är något slags "passivhus" om det spelar någon som helst roll.
Mycket beror på om man har persienner och/eller markiser för fönstren när solen skiner. Kylbehovet är främst till kvällen/natten tycker jag för att kunna sova och då är min erfarenhet att en standardmodell med ca 3,5 kW kyla räcker långt om den får ett par timmar på sig innan det är sovdags. Senare på natten kan den gå med bara låg effekt då utetemperaturen i Sverige ligger på 15-20 grader som mest.
Jag har gardiner fördragna i köket (stora fönster från golv till tak) där solen skiner in starkt från kanske kl. 6-14 (gissar lite grann) och sedan lyser solen in till vardagsrummet tills solen går ner. På den sidan har jag både markis, stort parasoll (som jag vrider konstant under eftermiddagen) utomhus och nerdragna persienner i fönster.J Josth skrev:Mycket beror på om man har persienner och/eller markiser för fönstren när solen skiner. Kylbehovet är främst till kvällen/natten tycker jag för att kunna sova och då är min erfarenhet att en standardmodell med ca 3,5 kW kyla räcker långt om den får ett par timmar på sig innan det är sovdags. Senare på natten kan den gå med bara låg effekt då utetemperaturen i Sverige ligger på 15-20 grader som mest.
Jag har en ganska öppen planlösning med hall > kök > vardagsrum så solen ligger på dessa i princip från uppgång till nedgång.
I mitt specifika fall så är det ytterst ovanligt med inomhustemperatur under 26 grader förutom när det är riktigt dåligt väder ute. Jag har aldrig haft 21 grader inomhus under någon sommar.
Jag kör skolskjuts och har därmed semester under alla lov, så jag är ju hemma hela sommaren t.ex.
Gardiner hjälper i princip inte, efter som de sitter inne. Markiser är effektivt, persienner hjälper också.
Det man får göra är att vädra rejält på natten när det är svalare och stänga till på dagen. Markiser är också en bra hjälp.
Det man får göra är att vädra rejält på natten när det är svalare och stänga till på dagen. Markiser är också en bra hjälp.
Persienner kanske skulle gå att fixa till i köket, men markis blir nog näst intill omöjligt. Jag bor precis vid Vättern och det blåser en hel jäkla del här titt som tätt. Markisen jag har utomhus idag vid vardagsrummet sliter snart med sig väggen. Bra förslag, men just markis vid köksfönster blir nog svårt i mitt specifika fall.D Daniel 109 skrev:
Inte riktigt förstås, men det känns som det.
Men alla tips är välkomna ändå förstås!
Edit: Persiennerna i vardagsrummet är också på insidan, blir det väldigt stor skillnad? Tycker inte att det ser ut som att det går att öppna mina fönster ("på mitten") och sätta dit persienner. Det är 3 glas, antagligen för "passivhus" eller vad det kallas. Men jag är så dålig på sådant här så jag ska inte säga säkert.
Ja stora fönster från golv till tak kan släppa in mycket solsken... Gardiner tror jag inte räcker. I så fall tillsammans med reflekterande solskyddsfilm på glasrutorna. Jag skulle också tycka det var väldigt kämpigt att hela tiden ha minst 26°C inne. T.ex. Mitsubishi LN50 har en nominell kyleffekt på 5 kW (1,4 - 5,8) och kanske är något att titta efter då(?)
Är du säker på att du tittat på rätt siffror? 70 W/m² brukar anges som en tumregel för uppvärmning. I Sverige är det ett mycket större energibehov för uppvärmning än för kylning. Det borde rimligen även gälla effektbehovet. Min luftvärmepump är märkt att den har 2,8 kW kyleffekt. Det räcker gott för mina 64 m².N nu1mlock skrev:
För att kyla maximalt utan AC gäller det att hålla koll på utomhustemperaturen. När det är varmare inne än ute öppnar man korsdrag. Vidöppna fönster i de väderstreck som ligger i skugga. Blir det varmare ute än inne så får man stänga. Är det fortfarande för varmt inne sent på kvällen kan man sätta in myggnät i fönstren och sova med öppna fönster. Med en fast monterad AC behöver man inte tänka så mycket. Det är bara att slå på den och betala för elen. I mitt fall har det inte blivit så ofta att det är en stor kostnad.
Jag vill förstås hålla energiförbrukningen så lågt som möjligt, dels för kostnad men även för miljön. Vi har visserligen solpaneler som genererar ca 50kWh per solig dag senaste dagarna, men man vill ju inte att allt ska försvinna på kylning heller.
Jag vet inte alls om siffrorna om 70W per m2 stämmer, men det är vad polarpumpen.se påstår. Eftersom jag inte kan något alls om sådant här så vet jag inte om siffrorna stämmer: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/kunskapsbank/funktioner/storlek-och-kapacitet
Det är inte möjligt att öppna fönster för drag. Eller det är klart att det går, men det är alltid stark sol på någon av sidorna. Endast väldigt sent på kvällen är det skugga på båda sidor. Vet att det låter som att jag är omöjlig och bara inte vill, men så är inte fallet.
Jag har alltid fönster stängda när det är varmare utomhus än inomhus för att inte få in mer värme (förutom just när jag har portabel AC igång, den varmluften måste försvinna ut genom ett fönster).
Jag passar på att ladda upp en liten ungefärlig planritning så att det blir enklare att visualisera problemen jag har. Jag har ritat dit lite pilar i olika färg. Solen går upp till höger om planritningen och börjar lysa in genom köket runt gissningsvis kl. 6 (är aldrig vaken den tiden under sommarloven).
Jag vet inte alls om siffrorna om 70W per m2 stämmer, men det är vad polarpumpen.se påstår. Eftersom jag inte kan något alls om sådant här så vet jag inte om siffrorna stämmer: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/kunskapsbank/funktioner/storlek-och-kapacitet
Det är inte möjligt att öppna fönster för drag. Eller det är klart att det går, men det är alltid stark sol på någon av sidorna. Endast väldigt sent på kvällen är det skugga på båda sidor. Vet att det låter som att jag är omöjlig och bara inte vill, men så är inte fallet.
Jag har alltid fönster stängda när det är varmare utomhus än inomhus för att inte få in mer värme (förutom just när jag har portabel AC igång, den varmluften måste försvinna ut genom ett fönster).
Jag passar på att ladda upp en liten ungefärlig planritning så att det blir enklare att visualisera problemen jag har. Jag har ritat dit lite pilar i olika färg. Solen går upp till höger om planritningen och börjar lysa in genom köket runt gissningsvis kl. 6 (är aldrig vaken den tiden under sommarloven).
Ja, 26+ grader inomhus hela sommaren (men även tidigare än så - solen lyser starkt även tidigare) är himla jobbigt.J Josth skrev:Ja stora fönster från golv till tak kan släppa in mycket solsken... Gardiner tror jag inte räcker. I så fall tillsammans med reflekterande solskyddsfilm på glasrutorna. Jag skulle också tycka det var väldigt kämpigt att hela tiden ha minst 26°C inne. T.ex. Mitsubishi LN50 har en nominell kyleffekt på 5 kW (1,4 - 5,8) och kanske är något att titta efter då(?)
Jag får kika lite närmare på solskyddsfilm. Vet att grannen har det och han bygger hus med enorma fönster som täcker flera våningar. Ska också kika lite på modellen värmepump du nämnde.
Litet sidospår: Är det på något sätt möjligt att koppla en värmepump till en liten vattentank som jag använder som varmvatten för dusch? På sommaren behöver jag ju inte elda förutom just till att duscha (knappt då med tanke på att man oftast vill svalka av sig eftersom det är så varmt inomhus). Nu har jag två stora tankar som tar onödigt mycket tid att värma upp när man bara behöver lite varmvatten till dusch under sommaren.
Med tanke på ditt läge med blåst och så så tror jag solfilm skulle vara ett bra alternativ att dra för fönstren. Men det kommer inte göra enorm skillnad däremot solfilm på dem största fönstren och en luftpump kommer nog funka fint. Särskilt med öppen planlösning som du har.
Mitt hus är inte inte alls så stort som ditt men för oss funkar luftpumpen extremt bra. Vi gör så här att på morgonen innan temperaturen sticker iväg kör vi igång den så kör vi den hela dagen och håller tempen det var på morgonen är det extrem väder så den aldrig slår av sig utan får jobba hela tiden så kör vi den på eco cool lite på dagen. Har inte haft den så länge men hittills har den funkat riktigt bra. Den kyler iaf ca 100 kvadrat här utan problem visst rummen längst ifrån den är någon grad värmare än rummet den sitter i. Har ännu inte upplevt att elräkningen stuckit iväg extremt och har ändå kört en hel del ac nu. Vi är extremt nöjda med vår mitsubishi än så länge
Mitt hus är inte inte alls så stort som ditt men för oss funkar luftpumpen extremt bra. Vi gör så här att på morgonen innan temperaturen sticker iväg kör vi igång den så kör vi den hela dagen och håller tempen det var på morgonen är det extrem väder så den aldrig slår av sig utan får jobba hela tiden så kör vi den på eco cool lite på dagen. Har inte haft den så länge men hittills har den funkat riktigt bra. Den kyler iaf ca 100 kvadrat här utan problem visst rummen längst ifrån den är någon grad värmare än rummet den sitter i. Har ännu inte upplevt att elräkningen stuckit iväg extremt och har ändå kört en hel del ac nu. Vi är extremt nöjda med vår mitsubishi än så länge
Bara några tankar...
Byta fönster, finns väl fönster som skall minska att solen värmer huset?
Kanske sätta på en solfilm på fönstrena? Typ denna, men om det hjälper mycket mot värmen vet jag inte.
https://www.windowfilms-online.com/...MIh-OTu5iE6gIVz5IYCh0WLweOEAQYASABEgJTefD_BwE
Och om portabel ac, jag har en som jag kör ibland, men jag kör den i princip bara i sovrummet så det är svalt när jag skall lägga mig, eftersom om den bullrar en del så brukar jag stänga av den på natten... funkar ok, men då är det ju bara ett litet rum som kyls, ev två rum ibland... Slår på kylan när jag kommer hem, och stänger av när jag lägger mig...
Byta fönster, finns väl fönster som skall minska att solen värmer huset?
Kanske sätta på en solfilm på fönstrena? Typ denna, men om det hjälper mycket mot värmen vet jag inte.
https://www.windowfilms-online.com/...MIh-OTu5iE6gIVz5IYCh0WLweOEAQYASABEgJTefD_BwE
Och om portabel ac, jag har en som jag kör ibland, men jag kör den i princip bara i sovrummet så det är svalt när jag skall lägga mig, eftersom om den bullrar en del så brukar jag stänga av den på natten... funkar ok, men då är det ju bara ett litet rum som kyls, ev två rum ibland... Slår på kylan när jag kommer hem, och stänger av när jag lägger mig...