Styrdon för golvvärme med en enhet markerad med siffra tre inaktiv och utan blått ljus, övriga aktiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Flyttade in i hus i höstas och golvet i hallen har alltid varit kallt.
Började kolla på detta nu och ser att något är fel, men jag är totalt okunnig inom detta område. Någon här som är bättre? :)

jag bifogar en bild på styrdonen (?). Som jag förstått det ska de vara blåa för att vara aktiva, och som man kan se så är en inte blå. Lampan som hör till den (nr 3) är även den släckt, de andra lyser grönt. Den är även kall, de andra är varma.
Tänker spontant att någon säkring gått? Jag har kollat i säkringsskåpet, allt ser bra ut, och även skruvat bort locket på lådan ovanför styrdonen (se bild), där hittar jag inga säkringar. Ström finns till uttaget, då alla styrdon är kopplade till ett och samma eluttag.

Tankar och idéer? Vem bör man kontakta? El eller VVS?

Tacksam för all hjälp, från en noob. :)

• Styrdon för golvvärme med tre gröna lysdioder och en släckt, en kall styrenhet bland varma.
    Skapa konto
Det enkla. Har du kollat rumstermostaten till den slingan som är stängd? Vrid upp den på max.
Om det är Normalt stängd på styrdon och termoster så kan slinga stänga om termostaten har gett upp.

Styrdonet är ju som en termostat.
Du kan inte ta av det?
Då kommer du att få fullt flöde utan begränsning

A Argastesnickaren skrev:
Styrdonet är ju som en termostat.
Du kan inte ta av det?
Då kommer du att få fullt flöde utan begränsning
Jo, det kanske går. Jag kan inte med enkelhet skruva av den, då den tar emot en pryttel på sidan. Skulle kanske kunna dra den rakt upp, men lite skraj att jag pajar den?

Tror du att det är själva styrdonet som är trasigt?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Det enkla. Har du kollat rumstermostaten till den slingan som är stängd? Vrid upp den på max.
Om det är Normalt stängd på styrdon och termoster så kan slinga stänga om termostaten har gett upp.
Tjena!
Rumstermostaten står på Max och har stått så länge. Rumstermostat inställd på max värme med röd indikatorlampa tänd.
Skapa konto

Styrdonen är Normally Closed (NC) på ditt system.
Antingen så har termostaten gett upp eller styrdonet. Du kan ju testa att skifta i kopplingslådan så termostaten styr ett annat don och kolla om det fungerar. Då borde felet ligga i donet om det fungerar mot ett annat.

Hej alla vvs

jag har en fråga på en bergvärme
Vad är orsaken på denna röda signal
Jag har avluftat en radiator sen blev så efter det.

• Bergvärmepumpens kontrollpanel med röd signal, omgiven av rörläggning och isolering.
    Skapa konto
  • Display på bergvärmepump med en tänd röd varningslampa och flera gröna lampor, med temperaturvisning på 25°C.
    Skapa konto
Den larmar för att högtryckspressostaten löst ut. Det står i displayen.
Dvs värmepumpen har varit i gång men inte kunnat transportera ut värmen i systemet.
Troligen för lite vatten i radiatorkretsen, fyllde du på vatten efter att du luftat systemet?
Fyll på vatten så du har drygt 1 bar i radiatorkretsen, stäng av värmepumpen och starta den på nytt.

GoC GoC skrev:
Dvs värmepumpen har varit i gång men inte kunnat transportera ut värmen i systemet.
Troligen för lite vatten i radiatorkretsen, fyllde du på vatten efter att du luftat systemet?
Fyll på vatten så du har drygt 1 bar i radiatorkretsen, stäng av värmepumpen och starta den på nytt.
GoC GoC skrev:
GoC GoC skrev:
Den larmar för att högtryckspressostaten löst ut. Dvs värmepumpen har varit i gång men inte kunnat transportera ut värmen i systemet.

Jaaaa det var på gång när jag avluftade en radiator så ska jag stänga av värmepumen först och se fylla vatten sen starta igen?

Värmepumpen lär inte starta förrän du startar om den då den larmar och har löst ut på HP.
Fyll på vatten och starta sedan om VP.

Men det kan även vara filtret på radiatorkretsen som är tätt. Så gör rent det innan du fyller på vatten. Det sitter i mässings ” klumpen” på röret ut från VP på din första bild. Där det är målat en svart pil. Ta en skiftnyckelnoch skruva bort locket på undersidan. Men stäng helst ventilerna på båda sidor om du har några.
Annars sätt en burk under och stoppa in en trasa i hålet medans du gör rent silen som är innanför locket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.