Jag är på jakt efter en tyst kylning till sovrummet. Ytan är ca 15 kvm så det är inget stort rum som behöver kylas. Funderar lite på att sätta in en luftvärmepump av mindre modell och använda den primärt för kylning på sommaren. Skulle den fungera bra även för uppvärmning istället där elementet så är det en bonus, men absolut inget krav.
Låg ljudnivå är viktigare än att spara nån krona i drift.

Har ni något konkret förslag till mig?
Vad tror ni om Cooper & Hunter Alpha/Veritas 09?
 
15 kvm är inget problem att värma eller kyla med en traditionell värmepump. Den ger också den tystaste lösningen för kyla jmf med andra portabla AC-anläggningar.
Har ingen erfarenhet av märket/typen du anger, men är det en seriös firma som säljer den kan man nog utgå från att den kommer att funka bra.
 
E etompau skrev:
15 kvm är inget problem att värma eller kyla med en traditionell värmepump. Den ger också den tystaste lösningen för kyla jmf med andra portabla AC-anläggningar.
Har ingen erfarenhet av märket/typen du anger, men är det en seriös firma som säljer den kan man nog utgå från att den kommer att funka bra.
Den har 23 dBA am lägsta ljudnivå medan en prismässigt liknande Panasonic har 20 (den kostar 1000:- mer). Är den ljudskillnaden något att lägga vikt vid?
Det dyrare priset kan jag absolut leva med, men anledningen till att den billigare lockar är för att den har styrning via wifi. Hur nödvändigt det är vet jag inte, men jag kan tänka mig att den går att programmera lite mer om den har en app.
Men å andra sidan så antar jag att jag kan låta sovrummet vara i samma behagliga temperatur dygnet runt, året om, utan att det märks på elräkningen...
 
3 dB skillnad motsvara här ca 1,4 gånger högre ljudnivå. Är ljudnivå viktigt så kanske du ska gå efter den som har lägst nivå.
Styrning via Wifi kanske är av intresse om du vill kunna kontrollera pumpen på distans. För vanlig rumskylning på sommaren så lär det inte tillföra något imho.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare inläg poängterade, ta den tystaste.

Sen tror jag du inte vill ha samma temperatur i sovrummet året om.
Jag vill iaf ha 14-18 C på vinterhalvåret och så svalt det går på sommarhalvåret.
 
Tänk på var innerdelen placeras om den sitter i sovrummet. Vi har en luftvärmepump på landet som sitter i det rum vi har som sovrum och det blåser rätt bra både på varmt och kallt kan jag säga. Vi kan inte ha den på när vi ska sova.

Innerdelen sitter på långsidan i rummet och blåser alltså ut luften vid huvudändan av sängen. Långsidan, ut över fotändan hade varit bättre tror jag.

I mitt andra hus har vi en luftvärmepump i hallen utanför sovrummen och den gör det svalt och skönt även i sovrummen.
 
Jiji Jiji skrev:
Tänk på var innerdelen placeras om den sitter i sovrummet. Vi har en luftvärmepump på landet som sitter i det rum vi har som sovrum och det blåser rätt bra både på varmt och kallt kan jag säga. Vi kan inte ha den på när vi ska sova.

Innerdelen sitter på långsidan i rummet och blåser alltså ut luften vid huvudändan av sängen. Långsidan, ut över fotändan hade varit bättre tror jag.

I mitt andra hus har vi en luftvärmepump i hallen utanför sovrummen och den gör det svalt och skönt även i sovrummen.
Jag har tänkt på det också, ska fundera lite på var i rummet som blir den bästa placeringen.
På kortsidan, över huvudet, borde inte det rikta blåset bort från kroppen?
 
Innedelen bör/ska inte sitta vid huvudändan. Det blir ett luftdrag som du inte vill ha.
Som sagt 15 kvm är inga problem att kyla med en luftvärmepump oavsett var innedelen sitter. Jag hade satt den så långt från sängen som möjligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nån som känner till Samsung Wind-Free™ Comfort 25? Den ska ge "en behaglig temperatur utan kalldrag". Om jag förstår det rätt så sprids luften genom många små hål över en större yta. Men det är kanske bättre att ta en traditionell och rikta den så långt bort från sängen med tanke på hur litet rummet är?
 
Längs med fotändan tror jag är bäst. Enkel ritning på marken med grön färg föreställandes en planlösning med säng och positioner A och B markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är världens fulaste bild, ritad i mobilen...

Om rummet är stort nog är placering A bäst, dvs helt utanför sängen men annars är B acceptabelt. Vår sitter alltså precis vid huvudänden (och vi har fönster och dörrar så att det inte går att ha sängen på annat håll) det är inte bra.

Men det är ju annat som ska stämma också, lämplig vägg att ha ytterdelen på etc.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av den modellen som ska vara vindfri men rent teoretisk låter det ju bra. Kanske lite för bra för att vara sant..?
 
D
Om man placerar den i hallen alltså inte direkt i sovrummet, blir det svalt? Om dörren står öppen såklart.
 
D DeadGun skrev:
Om man placerar den i hallen alltså inte direkt i sovrummet, blir det svalt? Om dörren står öppen såklart.
Sovrumsdörren måste vara stängd pga andra oljud.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.