Det skvllrar en hel del i rören när min värmepump startar (med mjukstart blev det mycket bättre men det klingar ändå en del i rören) så jag tänkte montera flexslangar på in och utlopp. Det är 22mm rör för in/utlopp.

Är det sådana här jag skall ha?
https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-22x200-mm/

Värmepumpsinstallation med 22mm kopparledningar och tillbehör i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Så fyra korta flexslangar borde nog göra susen.

S
Det går bra att sätta flexslangar , det är normalt att göra det för att få bort resonansljud upp i huset via rören
Det ser lite kort ut där , så tänk till lite slangarna är i fasta längder och dom ska inte vara stumma , de ska gå att röra dom lite i sidled , kanske ta lite längre och koppla på de horrisentala rören med mjuka svängar , ju längre dom är desto bättre

Hej!
Hur gick denna fråga, bytte du till flex på samtliga fyra och hur gick installationen? Gärna en efterbild, produktinfo och tips - står inför exakt samma fråga då jag tydligt hör vibrationerna… Tack på förhand

Installation av flexibla rör med klämringskopplingar fastsatta i taket över en vit värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fick jag äntligen tummen ur och tog en bild. Allt skrammel från rören försvann och jag kunde sätta fast rören stumt i taket. Det är klämringskopplingar runt om (rätt dyrt!). Ett frågetecken är väl livslängden på flexslangen då det är rätt varmt vatten som går där men det får väl tiden utvisa.

Det som dock gjorde mest ljudmässigt var nog ändå mjukstarten jag monterade på kompressorn. Men det är ju en annan historia.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-koppla-in-mjukstart.241817/

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Kul med efterbilder, toppen!

Mjukstarten skapar en direkt och tydligt effekt alltså! Men tolkar jag dig rätt att effekten av flexrören kanske inte är superhög? Har du nu ens kännbara vibreringar på matningarna till varmvatten- och/eller radiatorkrets?

Står i valet&kvalet... så alla tips mottages tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.