C
Håller på att fräscha upp i källaren och isolerar bl.a. om alla rör.
Tänkte i samband med det passa på att byta ut upphängningen som är lite risig i nuläget.
Eftersom det är lite tajt med utrymme på höjden och avståndet mellan rören varierar lite grand funderar jag på att välja någon sorts skena istället för vanliga takjärn.

Några förslag?
Sneglar på Flamco ClickEasy-systemet men hittar ingen vettig dokumentation som beskriver detaljerna hur det kan/skall monteras.

C
Ingen som grejat med rörupphängning och är nöjd?

Som amatör på området tycker jag det systemet är riktigt bra. Det är enkelt att använda i olika montagesätt och skenorna och glidmuttrarna är inte grovhuggna, otympliga som andra såna delar kan vara. Samma med om man vill ha gängstång i egna längder och bladmutter för gamla svep eller de nutida gummiklädda klammerna. En fördel är ju också att det är fritt ställbart i sidled och går lätt att lägga in en fästpunkt till när som.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Låter bra. Hur fäster man dem i taket? Antar att man inte får in en hylsa i skenan och därför får låta skruven gå genom skenan och sätta en bricka + mutter "utanpå" skenan? Finns det någon särskild "fästbricka" för ändamålet?
Lite problematiskt för mig då befintliga betongankare har ett ganska snålt utstick på några ställen.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Låter bra. Hur fäster man dem i taket? Antar att man inte får in en hylsa i skenan och därför får låta skruven gå genom skenan och sätta en bricka + mutter "utanpå" skenan? Finns det någon särskild "fästbricka" för ändamålet?
Lite problematiskt för mig då befintliga betongankare har ett ganska snålt utstick på några ställen.
Upp till dimensioner med skalle/mutter i häradet M8 ska du inte ha några problem med hylsor. Skenan är relativt vid i öppningen så alla fastsättningssätt som är vettiga i sammanhanget ska inte behöva fästas lagt "utvändigt".

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Upp till dimensioner med skalle/mutter i häradet M8 ska du inte ha några problem med hylsor.
OK toppen!
Hittade inte skjutmåttet just nu, men det verkar vara M10. Tänker att man kanske kan använda skarvmuttrar om det inte går, annars får man väl hitta någon sorts distans att sätta imellan.

C
Skjutmåttet upphittat. Det sitter M10 expander i taket.

Men jag blir inte klok på måtten... Så vitt jag kan se är öppningen i skenan S=14,5 mm:
Teknisk ritning av skena med måttangivelser, öppningen S är markerad 14,5 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med tekniska mått för olika typer av skenor där öppningen S är 14,5 mm.

Inte tusan får jag in någon sexkantshylsa där, vare sig för M8 eller M10. Inte heller får jag in någon M10 skarvmutter. Hur är det tänkt att man skall dra åt muttern?

C
Har kollat runt lite mer och "alla" andra (Walraven, Hilti, Mefa, Fischer) verkar köra med 22 mm öppning vilket råkar vara precis vad som behövs för att få in en 16-hylsa för M10 mutter. Nästan så man skulle kunna tro att de valt det måttet med flit :rofl: Är det någon mer eller mindre formell standard på dessa skenor?

Hittade Fischers skensystem på Conrad till inte helt orimligt pris. Dessutom ser de ut att ha hela sortimentet med alla varianter och tillbehör, så det får nog bli det istället.

C
Får väl bjuda på några bilder av resultatet.
Kan tipsa om Fischers system via Conrad.se, de har hela sortimentet till mestadels okej pris även om det svårt att få en överblick och vissa grejor tyvärr bara finns i storpack. Gratis frakt innebär också att man kan tjäna några kronor på att beställa långa längder på skenorna och därmed också få gratis hemkörning :geek:

Tyvärr visade sig att befintliga expanders var 3/8" och inte M10 så jag fick återanvända befintliga muttrar, men det fixade sig i slutänden.

Rörfästen monterade på en träbjälke med skenorsystemet från Fischers.
Skapa konto

Installation av rör med Fischers skensystem fäst i betongtak.
Skapa konto

Installation av Fischers skensystem på isolerade rör under tak.
Skapa konto

• Gilla
ErikWestman och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C cpalm skrev:
Får väl bjuda på några bilder av resultatet.
Kan tipsa om Fischers system via Conrad.se, de har hela sortimentet till mestadels okej pris även om det svårt att få en överblick och vissa grejor tyvärr bara finns i storpack. Gratis frakt innebär också att man kan tjäna några kronor på att beställa långa längder på skenorna och därmed också få gratis hemkörning :geek:

Tyvärr visade sig att befintliga expanders var 3/8" och inte M10 så jag fick återanvända befintliga muttrar, men det fixade sig i slutänden.

[bild]
[bild]
[bild]
Mycket tjusigt!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.