Hej!

Vi köpte hus i våras - byggt 81 med original elpanna och mek frånluft. Vattenradiatorer i hela huset (163kvm+93kvm källare). LLVP från 2018 i hallen (mitt i huset).

Nu går tankarna så klart på att byta ut detta till något som kommer vara trevligare för plånboken kommande vintrar.
Tidigare ägare hade 15000/mån för el förra vintern - som jag förstod det använde de inte LLVP alls i uppvärmningssyfte utan endast elpanna/el-golvvärme i badrum.

Från början var tanken att ersätta pannan direkt med fjärrvärme, men eftersom vi har asfalterad uppfart (ca 40m servitut) så kommer det kosta 180k totalt enligt Öresundskraft. Normalt i Helsingborg ca 70k. Det tycker jag och sambon låter saftigt, även om vi har budget till det, och vi funderar därför på alternativ.

Grannen kör bergvärme och vad jag vet så är de nöjda med det. Det skulle kunna vara ett alternativ, jag har inte lagt för mycket tid/energi på att jaga offerter än, utan jag tänkte rådfråga lite först.

Är det ekonomiskt lönt att kolla på alternativ till fjärrvärme eller ska man helt enkelt dra in det om det finns i området? Alt. göra någon lite mer spännande lösning - värmeåtervinnande ventilation?

Jag är också intresserad av att ha möjlighet till kyla på ovanvåningen. LLVP i hallen kyler nedervåningen fint men där uppe var det bastu häromveckan. Där har suttit en LLVP där uppe också, den tog förra ägaren ner för annars kan man ju inte måla om.. suck. Så den står i källaren och det vete tusan om det är lönt att få den installerad innan jag vet vad som händer med resten.

Det blev långt detta, hoppsan. Tillbaks till jobbet. Guldstjärna om du klarade dig hela vägen hit!

Vill du kyla så är ju bergvärme ett utmärkt alternativ då du kan ta den kalla vätskan från borrhål. Miljövänligt, väldigt låga driftkostnad.

Såg någonstans att priset för bergvärme kan vara en bit över 200 tkr nu. Sedan tillkommer frikylan. SCOP för bergvärme är nästan 4 så om el-priset i Skåne är 3 kr/kWh i genomsnitt blir det 75 öre. Sedan kan man jämföra detta med fjärrvärmepriset, räkna på årsförbrukningen och lägga till den fasta kostnaden för fjärrvärmen.

Vi går också i tankarna att förändra värmesystemet. Vi har i dagsläget en elpanna från 80-talet som värmer via vattenburna element samt en luftvärmepump. Luftvärmepumpen funkar så länge det inte är för kallt men så får det blir runt 10 grader ute (chansar lite, minns inte exakt) sätter vi på elpannan och då drar elräkningen iväg…

Innan man skaffar bergvärme så behöver det undersökas vilken framledningstemperatur som radiatorerna kräver vid DUT. DUT är den lägsta temperaturen som kan förekomma i området en kall vinter. En elpanna har inga problem med att skicka ut 80-gradigt vatten men det klarar inte en bergvärmepump utan att toppa med elpatronen så då blir det nästan samma mindre bra ekonomi som med elpannan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.