Hej,
Jag funderar på att investera i en av esbe's automatiska shuntmotorer. Jag har termostater på alla radiatorer i mitt hus. Jag förstår att en shuntmotor är mer energieffektiv men jag har lite frågor ikring det hela.
Vissa rum i mitt hus använder jag inte ens 80% av tiden. Där står termostaten på 1an. Använder mest mitt sovrum, vardagsrum, kök, hallar och badrum. I sovrummet vill jag ha det väldigt varmt på morgonen.
1. Vart ska jag montera upp regleringscentralen?
2. Säg att jag ställer in tempraturen på 23c kmr det vara maxtempraturen som kommer ut i mina element? Termostatratten går från 0-8. Innebär det att 8an kmr vara 23c utflöde och 5an typ 17c?
3. Är det värt för mig att investera 4-5tusen. Hur mycket energi på uppvärmning kmr jag spara?
Värmesystem specs:
Strömsnäspannan 500Lx2 med vedpanna och laddomat, cirkpumpen på laddomaten är sönder så nu dundrar det bara och kmr vatten från skvalleröret så vedeldningen är inget alternativ.
Sen har jag även en vaillant 10.4kw som nyligen installerades av en vvs-firma som inte riktigt visste vad de gjorde. COP kurvan är på 1.5-2 vid 15c ute med 35c vatten. Detta är en annan historia dock, haha.
Uppskattar verkligen alla svar! Är väldigt oerfaren och fick ta över ett hus av min bortgången far vid ung ålder.
Mvh
Velinga
Jag funderar på att investera i en av esbe's automatiska shuntmotorer. Jag har termostater på alla radiatorer i mitt hus. Jag förstår att en shuntmotor är mer energieffektiv men jag har lite frågor ikring det hela.
Vissa rum i mitt hus använder jag inte ens 80% av tiden. Där står termostaten på 1an. Använder mest mitt sovrum, vardagsrum, kök, hallar och badrum. I sovrummet vill jag ha det väldigt varmt på morgonen.
1. Vart ska jag montera upp regleringscentralen?
2. Säg att jag ställer in tempraturen på 23c kmr det vara maxtempraturen som kommer ut i mina element? Termostatratten går från 0-8. Innebär det att 8an kmr vara 23c utflöde och 5an typ 17c?
3. Är det värt för mig att investera 4-5tusen. Hur mycket energi på uppvärmning kmr jag spara?
Värmesystem specs:
Strömsnäspannan 500Lx2 med vedpanna och laddomat, cirkpumpen på laddomaten är sönder så nu dundrar det bara och kmr vatten från skvalleröret så vedeldningen är inget alternativ.
Sen har jag även en vaillant 10.4kw som nyligen installerades av en vvs-firma som inte riktigt visste vad de gjorde. COP kurvan är på 1.5-2 vid 15c ute med 35c vatten. Detta är en annan historia dock, haha.
Uppskattar verkligen alla svar! Är väldigt oerfaren och fick ta över ett hus av min bortgången far vid ung ålder.
Mvh
Velinga
Redigerat:
Låter som en bra plan. De senaste som var hos mig var i väldig brådis att lämna efter att ha installerat (men inte konfigurerat inställningarna) I min värmepump. Haft sån otur med vvs'are... hade gärna velat att ngn här på forumet svarar på min frågor om möjligt.J Josth skrev:
Uppskattar ditt svar oavsett!
Trevlig lördagskväll!
mvh
Velinga
Ta då ett antal bilder eller video på det du har och lägg upp kanske någon här känner igen sig och kan ge svar på en del av det du undrar. Viktigt med korrekta namn och modellbeteckningar på grejerna. "vaillant 10.4kw" kan man t.ex. verkligen undra vad det är för något?? Bergvärme eller luftvattenvärmepump? Hur menar du att du kan se kurvan över COP? I displayen direkt??
Att pannan kokar beror på att den inte får kylning, blir till att skaffa en ny, brukar gå att få tag i en ny drivsida Man byter bara själva pumpen och den sitter med 4 skruv , Du måste stänga av dom3 ventiler som sitter på laddomaten först. Ovanpå pannan På pumpens baksida sitter det en märkning vad den heter. Den Valiant som du säger är en EL-panna. Ovanpå panna sitter det nog ett vred som du ställer värmen ut i huset med. Det är shuntventilen ( troligtvis en ESBE ) och det finns ett flertal shuntmotorer som går att sätta direkt på med ev. en adapter/fäste.
Edit söker man på Valiant så säger det EL-panna , är det en värmepump med en del på utsidan huset ?
Edit söker man på Valiant så säger det EL-panna , är det en värmepump med en del på utsidan huset ?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Ta lite bilder så kommer du kunna få hjälp
J jonaserik skrev:Att pannan kokar beror på att den inte får kylning, blir till att skaffa en ny, brukar gå att få tag i en ny drivsida Man byter bara själva pumpen och den sitter med 4 skruv , Du måste stänga av dom3 ventiler som sitter på laddomaten först. Ovanpå pannan På pumpens baksida sitter det en märkning vad den heter. Den Valiant som du säger är en EL-panna. Ovanpå panna sitter det nog ett vred som du ställer värmen ut i huset med. Det är shuntventilen ( troligtvis en ESBE ) och det finns ett flertal shuntmotorer som går att sätta direkt på med ev. en adapter/fäste.
Med Vaillant 10.4kw menar jag en luftvärmevattenpump. Startade en separat tråd för det i rätt subforum eftersom att jag har flera frågor.J Josth skrev:Ta då ett antal bilder eller video på det du har och lägg upp kanske någon här känner igen sig och kan ge svar på en del av det du undrar. Viktigt med korrekta namn och modellbeteckningar på grejerna. "vaillant 10.4kw" kan man t.ex. verkligen undra vad det är för något?? Bergvärme eller luftvattenvärmepump? Hur menar du att du kan se kurvan över COP? I displayen direkt??
Jag kan se "energiutbyte" i slutet av dagen och sedan ser jag elkonsumptionen. Energiutbyte/elkonsumption=COP. Bifogar bilder.
Tack för hjälpen!
V Velinga2002 skrev:Med Vaillant 10.4kw menar jag en luftvärmevattenpump. Startade en separat tråd för det i rätt subforum eftersom att jag har flera frågor.
Jag kan se "energiutbyte" i slutet av dagen och sedan ser jag elkonsumptionen. Energiutbyte/elkonsumption=COP. Bifogar bilder.
J jonaserik skrev:Att pannan kokar beror på att den inte får kylning, blir till att skaffa en ny, brukar gå att få tag i en ny drivsida Man byter bara själva pumpen och den sitter med 4 skruv , Du måste stänga av dom3 ventiler som sitter på laddomaten först. Ovanpå pannan På pumpens baksida sitter det en märkning vad den heter. Den Valiant som du säger är en EL-panna. Ovanpå panna sitter det nog ett vred som du ställer värmen ut i huset med. Det är shuntventilen ( troligtvis en ESBE ) och det finns ett flertal shuntmotorer som går att sätta direkt på med ev. en adapter/fäste.
Tack för att du bekräftar vad jag trott! Uppskattar verkligen ditt svar!
Frågade min vvsare ett flertal gånger om detta och han sa "bara elda på lugnt". Sen tillslut lyssnade jag på drivsidan och den lät bara statiskt. Stängde av säkring, strömbrytare och mätte med multimeter, sedan ventilerna du nämnde. Tänkte att den kanske bara fastnat. Så var inte fallet. Den snurrade ordentligt. Sen när jag koppla på den igen så var den helt död. Inte ens ett statiskt ljud. Kanske var kondensatorn som gett upp lr ngn annan komponent! Får köpa en ny givetvis. är det bara LM-6 som passar?
Med vaillant 10.4kw så menar jag luftvärmevattenpump. Ber om ursäkt för att jag är otydlig!
Undrar bara ifall en sån automatisk shunt fungerar som jag tror att den gör. Har ju manuell shunt just nu och har läst att man kan spara 20-30% på automatisk.
mvh
Velinga
Håller med helt och hållet! Har ett par kubik i ladan. Bara överväldigande att få ta hand om ett hus ute i skogen. Hade inte ens hållt i en skruvdragare innan. Men det är bara att lära sig.J jonaserik skrev:
Men kör du manuell shunt i din panna? Så som jag förstår det så är det en väldigt kostnadseffektiv investering att skaffa en automatisk shunt. Mindre värmespill. Undrar bara om det fungerar som jag tänkt att det gör. Får ringa esbe på måndag och vaillant.
Har ju ett grymt värmesystem om allt nu kan fungera. Haha.
PÅ andra bilden sitter shunten , en ESBE , det finns shuntsystem av olika fabrikat , lämpligt med en ESBE motor som passar direkt på den ventilen. Med en sådan får du ekonomi i plånboken. Vad står det på motorns ända till vänster. Första bilden
LM-6 drivsida. Billigaste jag hittar är runt 3000 om man inte beställer utomlands men det lär ju ta en evighet.J jonaserik skrev:
Tänkte att en vvsare kan ju köpa den momsfritt, så 25% billigare.
Yes, tänkte en esbe motoriserad shuntventil. Men hur fungerar den när jag har termostater på alla element?
Mina termostater går från 0-8. Säg att jag sätter regleringsboxen i hallen på andra våningen (ingen sol där). Sen skruvar jag den till 21c. Kmr 21c vara maxtempraturen som shuntas ut i systemet då? I sovrummet har jag radiatortermostaten på 8an (max) så 21grader där. Men i köket har jag radiatortermostaten på 5an, blir det drygt 17 grader där. Vissa rum har jag på 3an och 1an.
Hoppas jag är tydlig. Lite svårt att beskriva.
Tack Jonas!
Om du har termostater på radiatorerna så är det inte mycket att vinna. När de pekar på stora vinster i marknadsföringen utgår de ifrån ett system helt utan automatiskt reglering. Har man välfungerande termostater är vinsten marginell.
Det med namn Laddomat är eget för dom , det är en standardardpump i botten, men kan inte säga vilken och är av äldre årgång. Hittar man en i tex Tyskland så kommer den hem på ett par dagar. Hur är VP kopplad , direkt mot radiatorkretsen ( efter din shuntventil ) Annars så har det ingen betydelse med elementens inställning. Du tar nog ut värmen från tanken
Jag tror dig.D Daniel 109 skrev:
Har en feeling att du har rätt. Kan inte vara många procent värmespill. Men om du kollar på bilden på min manuella shuntventil så har jag utflödet på lägsta "blippen". Vilket läge ska denna stå på? Förstår att om det blir 20- ute så ska man öppna shunten mer.D Daniel 109 skrev:
Försöker hålla så mycket värme i tanken som möjligt då jag har en luftvärmevattenpump som startar baserat på hur varmt det är i pannan. Har du någon kunskap om dessa?
Termostaterna i mina radiatorer är 25 år gamla men verkar fungera bra. 4st radiatorer som är bytta och har antingen off/on ventil. Får skaffa termostat till dessa för 3 är i vardagsrummet som är ett av få rum jag använder aktivt.
Tack för din input danne!