5 588 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Investera i shuntautomatik. Hur funkar det?
Tror inte jag har någon sådan på skorstenen. Får väl pröva mig till när brytaren är fixad och fråga nästa vvs'are.J jonaserik skrev:Har man rökgasfläkt så kan den starta vid en hög rökgas och därefter så startar laddpumpen vid viss värme i pannan. På en panna jag servat så starta fläkten först och då fick termostaten för pumpen spänning och startade den. Kan nog vara lite hugget som stucket med hur funktionen är, bara det fungerar med laddning.
Den har ju 3 olika inställningar för hastighet. Vilken brukar ni köra eran på? Senaste vvs'aren sa att jag skulle ha drivsidan på laddomaten på steg 3 (snabbaste). Sen sa han attt cirkulationspumpen för värmen skulle vara på steg 1 eller max 2.
Mvh
Velinga2002
Men men... Du måste ju ha en givare i pannan som triggar när det är dags att elda, sen när eldningen startat och rökgaserna blir varma är det dags för laddomat en att börja cirkulera vattnet, det är där rökgastermostaten kommer in i bilden. Kolla installationsanvisningarna för laddomat på nätet.
Har absolut detta på agendan. Har en luftvärmevattenpump som just nu går på fast kondensering med 1.5-2 i COP värde vid 14c ute...D Dublin skrev:
Är så mycket att ta in med husägande mitt ute i skogen. Men jag uppskattar infon. Ska höra med vvs'are om detta när han kmr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden