Hej allihopa behöver lite hjälp/ råd med en gammal vedpanna så hoppas nån kunnig kan hjälpa lite

Det är en kombi panna ctc 171 b
Den har används some oljepanna för säker runt 15 år sen om inte längre, förra ägaren använde sista riden direktverkande el och även jag sen jag köpte kåken men på senare tid har ju el priset gjort sitt och jag vill börja elda, testat mej fram lite och vill tillägga har noll koll eller kunnighet om vedpannor

Hade åxå en skorstensfejare som skulle kolla skortstenen (kommer senare till det, då på räkningen skickade han räkning för förbesiktning av panna åxå, tog typ 2 min för han att kolla lite lätt på pannan o jag trodde de va godvill haha)

Bild 1 på aktuell panna
En gammal CTC Värmepanna Serie 170 med mätare, rattar och en skötselanvisning fastklämd på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid besöket så vart pannan igång med el
Bild 2 på ej godkända besiktningen , han sa nått helt annat till mej på plats och helt andra saker på räkningen för 20 minuters jobb skorten+panna!

Det han sa till mig ang skorstenen så var det:
O vad bra du har rostri rör i den, kanske från tiden dem använde oljeeldning, nu ser jag att den är bara 3 meter lång men du kanske ska ta bort den så det inte blir nån flaskhals på den, se detta som en rekomendation annars ser det väl bra ut, kanske man skulle provtrycka den av en legitimerad VVSare sen, för att du inte ska få en dyr räkning kanske spara några hundralappar så kan du själv isåfall plocka ut röret, sitter en plåt just nu ovanför den så lätt att ta av och sen ta sönder cementen runt röret så ska nog rörat sitta fast sen inskruvat på skorstenen med 2 skruvar kanske, men annars den ser bra ut så jag tackar o bugar o blir glad :)

När han kollade skorstenen från källare till takvåningen så tog han en snabb titt på vid panna och sa va bra baffeln är där den måste bort om eldning med ved ska ske, rostern låg vid sidan av pannan (då det har enbart oljeeldats samt elvärmts och inte behövts ?! Och man såg den hade aldrig används)
Den befintliga (manuella?) dragregulatorn låg åxå ut vid sidan vilket han såg med,
Har dragregulator (manuell?) Till den men har köpt en automatisk åxå med 3/4 i gänga och ser ut som att jag måste lossa hela bulten från panna för att få in den nya, måste nog tömma tanken först?
En vedpanna med reglage och skyltar, markerade med "rökspråll", "dragregulator", "vedluckor påfyllning", "friskluft spjäll", "elpatroner".
Skapa konto
En närbild av ett inspektionsprotokoll för värmesystem med anteckningar om brister i en panna och skorsten.
Skapa konto

På besiktningen har han skrivit det ni ser på bilden så undrar lite saker:
så jag undrar vad/vart ska denna syrgasventil sitta? Eller vad menar han me det, sökt men hittar inget sånt på såna pannor
Tilluftsventil ??? Vad/vart ska denna vara?
Sen till dem andra
Dragregulatorn saknas? Han såg ju att den fanns vid sidan av pannan dock ej automatisk eller vad man kan kalla det men som sagt köpt en ny
Roster ej monterat? Så klart den har ju används som elpanna! Men den fanns vid sidan av pannan.
Ackulumatortank saknas yes men den ska ha en inbyggd men har läst till mig att man ska ha de för att spara mina pengar då de är mer enonomisk, de borde väl falla på mej om jag vill men hursom är jag ute efter att köpa en billig eller om jag kan använda varmvatten beredare till det har en liggande som jag köpt så kan man koppla in den och hur isåfall om nån kan ge råd?
Ang skydd på taket så är det en tillbygnnad (fullisolerad balkong bygge med skjutbara höst/vinter sljutdörrar och terras som är kopplat rill den med full byggt av impregnerad som han berömde mej för o sa att det är lyxvaror (sarkastisk?)) och taklutningen är nog ung 25/30 grader som max, nästan plant bara så att regn och snö ska glida ner, 5.5m lång plåttak där skillnad mellan högsta punkten pch lägsta är ca 50cm) och jag sa att jag skulle fixa det ändå,

Eldat typ 2 gånger för att testa och lära mej lite, använd ved som jag tagit från jobbet bland annat c24 bitar och sånt från bygg och den är torr men blivit mkt tjära inne i eldningplatsen, kanske för jag ej vet hur man ställer in luftintaget och rök spjäll och dylikt så råd mottages mer än gärna.
Bilder eller frågor besvara åxå och laddas upp mer än gärna vid behov eller fråga.
Detta året lärde jag mej att jag ej behövde ha igång cirkulasionpumpen om inte elementen ska värmas (dumm som jag är har aldrig tänkt på det då den varit igång sommar vinter alltid även om elemten varit avstängda)
Tack för att ni ens orkade läsa igenom denna novellen . Som sagt tar tacksamt emot råd och hjälp.

Önskar trevlig helg till allihopa!
Välmött!

Redigerat:
Mitt bästa råd är att du inte ska elda ved i den typen pannor. De är i princip värdelösa till det och är du ovan och utan tillgång till perfekt ved blir det lätt dåligt på flera sätt. Det är sånt här som ger upphov till allt dillande kring ved som även syns på forumet ibland. Inget att köra med om man har grannar i närheten.

Du kan köra lite som en nödlösning men det är synd med alla trådar i forumet med en massa konstiga lösningar av alla slag pga omvändelse under galgen. Nu berör det ju inte specifikt din fråga men alla dessa puckar, timers, kontaktorer, omständigt simulerade tempgivare osv som T&M yrvaket ska in med och "gratis" bådar inte gott.

Tackar för svaret men man gör som en nödlösningen.
Behöver råd av Nån som har liknande ved panna eller kan det och hur man ställt in det med rökspjäll luftintag etc och nån kunnig som kan berätta vad det är för nått han menar med dem olika begreppen för jag hittar inte nått som kan förklara.

Vill ju koppla vvb till systemet för att kunna använda med el patronerna åxå sommartid men även nu att man kan utnyttja det vid eldning så man ej behöver elda lika ofta.
Har införskaffat vvb och skulle uppskatta råd om hur jag kopplar in den till befintliga ved/el pannan

SYR menade han
https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/
en nödkylning ifall det börjar koka i pannan...

och om det är ett rostfrittrör för oljeeldning så är det inte tillräckligt i area och då brinner det dåligt.. mitt råd är att demontera det innan du börjar elda...
och "dra" pipan direkt innan du börjar söla ner den med massa sot.... finns en bra tråd om det här på byggahus..

• Gilla
Badde83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.