F
Har idag en Woods DS15 L1 i vår krypgrund på 120 kvadrat som inte längre verkar fungera. Haft en smart strömbrytare bakom och externa fuktighet/temp mätare och styrt den med.

Således behöver jag då en ny avfuktare men jag vet inte riktigt vilken man bör satsa på. Kikar jag på Woods hemsida och sorterar på krypgrund så har de bara en model, DSC50FM, https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/#instructions-guides

Tycker det är lite svårt att jämföra specifikationerna. Min gamla drar ca 30kwh/månaden och håller ca 61-67% luftfuktighet.

Gamla:
Tekniska specifikationer och felsökning för avfuktare på svenska, tabellformat, användarmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya:

Mobilskärm visar tekniska specifikationer för avfuktare på svenska, med rekommenderat arbetsområde och effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya verkar nog något effektivare men har högre ljudvolym? Hade hellre haft lägre då det kan brumma en del uppåt. Några andra märken eller modeller man ska kolla på?

Redigerat:
F
Någon med förslag? 😅

Har också DS15 i krypgrunden men den verkar fungera fortfarande som tur är för den är mer än 10 år nu. Har heller inte hittat någon annan modell än den du föreslår DSC50FM. Annars måste man nog byta till sorptionsavfuktare som ju är bra i låga temperaturer men onödig om man bor söder om Gävle ungefär eftersom krypgrundstemperaturen då normalt håller sig på några plusgrader även när det är som kallast på vintern.

Edit: Möjligen skulle det komma fler svar om tråden låg under rubriken "Grund & Markarbeten"? Verkar vara mer fart på ämnet krypgrundsavfuktare där.

Redigerat:
F
J Josth skrev:
Har också DS15 i krypgrunden men den verkar fungera fortfarande som tur är för den är mer än 10 år nu. Har heller inte hittat någon annan modell än den du föreslår DSC50FM. Annars måste man nog byta till sorptionsavfuktare som ju är bra i låga temperaturer men onödig om man bor söder om Gävle ungefär eftersom krypgrundstemperaturen då normalt håller sig på några plusgrader även när det är som kallast på vintern.

Edit: Möjligen skulle det komma fler svar om tråden låg under rubriken "Grund & Markarbeten"? Verkar vara mer fart på ämnet krypgrundsavfuktare där.
Ja vår är nog 15-20 år gammal så nog inte konstigt. Ja precis vi har ca 11 på vintern och 15 på sommaren. Samt slang till avloppet och allt redan så kondensavfuktare funkar fint.

Oh det visste jag inte, någon moderator kanske kan flytta tråden?!

Corroventa och Acetec är två stora märken, t.ex. CTR 300TT resp Evodry PD.

Brum fortplantar sig gärna genom stommen på huset så försök ställa den på dämpande material.

F
zarkov zarkov skrev:
Corroventa och Acetec är två stora märken, t.ex. CTR 300TT resp Evodry PD.

Brum fortplantar sig gärna genom stommen på huset så försök ställa den på dämpande material.
Missade nog att skriva att jag letar efter en kondensavfuktare och inte sorptionsavfuktare. 😅

F
F Fideliox skrev:
Missade nog att skriva att jag letar efter en kondensavfuktare och inte sorptionsavfuktare. 😅
Ser ingen mening att investera k sorptionsavfuktare då vi har slang direkt till avloppet och vår krypgrund håller 10 grader på vintern och 15-16 på sommaren.

F
F Fideliox skrev:
DSC50FM
Kanske man kunde köpt 2 st och kört på låg fart istället? 🤔

zarkov zarkov skrev:
Nåt förslag på material den kan stå på? Just nu står den direkt ovanpå plasten.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.