Har köpt ett hus och skulle nu när kylan kommer, pröva att värma med elpatronen. Kopplade in elen, vred upp vredet på temperaturbegränsaren till max ( 90 grader ) vred även upp cirkulationspumpen till 3, max läge. Efter en timmes drift
är det inte mycke värme som kommer ut till elementen. Jag funderar på om det är luft i systemet, kan det vara slangen
längst ner till vänster i bild som avluftar ? Går att öppna och det sitter en ballofix på den. Röd och blå värmepumpsenhet med rör och kontrollbox, installerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Jsg skulle nog börja kolla att elpatronen verkligen fungerar. Mäta spänning vid elementet, så alla faser har spänning. Då vet man att säkringar, överhettningsskydd, termostat o kontaktor är ok. En bra start.

Luft hör man. Sänker du pumpen till 1, blir det utgående röret varmare då?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B
Kom på det. Ibland är det fördröjt tillslag efter t.ex. strömavbrott. Det är ofta 1-2h vill jag minnas. Har du precis kopplat in den kan det vara värt att vänta lite bara

Det syns tydligt på elmätaren om elementet gått igång😉

Är det ett öppet eller slutet värmesystem. Om slutet, vilket tryck har du på manometern på tryckkärlet.
Snurrar cirkulationspumpen?
Luftning görs på elementen med cirkulationspumpen avslagen och fyllt system.

Redigerat:
Finns nog ingen anledning att ha pumpen på max. Effekten brukar inte vara enorm på dylika så man får nog ha den på mer än en timme för att veta nåt. Det märks ju om det blir varmare och varmare på nån tempmätare antar jag.

B BSOD skrev:
Kom på det. Ibland är det fördröjt tillslag efter t.ex. strömavbrott. Det är ofta 1-2h vill jag minnas. Har du precis kopplat in den kan det vara värt att vänta lite bara
Jag flyttade in här i maj, enligt gamla ägaren har dom bara varit här sommartid, på vintern har elpatronen stått inställd på ca: 12 grader och cirkulationspumpen påslagen på 1 så att det inte fryser i rören. Nu när jag ville testa om det blir varmt i elementen så blev det inte mycke värme. Höll väl på en halvtimme å testade, kanske låta den stå och gå över 2 timmar om det blir bättre då.

Du kommer till resultat snabbare om du kollar punkterna som föreslås ovan.

B
Värmesystem är tröga. Ibland stegar elpatroner succeivt in mer effekt.

Ser du ingen tendens till att det blir varmare inomhus eller att tempen efter elpannan efter typ 6h kan man väl börja fundera på om något är fel Med utrustningen.

B BSOD skrev:
Ja, efter att kört i två timmar började värmen öka i elementen. Så nu verkar det fungera bra, tack för upplysningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.