• Gilla
MrHoerlin
  • Laddar…
Såg nu på videon att det är vatten troligtvis längst ner på det här röret? Kan ju inte va bra
Person som pekar på ett system av rör och ventiler, möjlig indikation på vatten nära botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör och isolering med synlig fukt längst ner i bild.
Skapa konto

Märkte nu att det fyktar lite uppe i kopplingen här
En hand som känner på en droppande vattenkoppling under en kran.
Skapa konto

Men även om det kommer lite fukt så borde det komma ut varmt vatten i slingorna.
Jag kopplade ihop mitt M60 system två veckor sedan och körde fast.
Mitt råd är att börja om från början som om du just installerat men inte igångsatt systemet. Sätt på en slang för påfyllning och att spola systemet och ta dig igenom steinsex för steg för steg. Glöm ej insex för 1-2 rörs system, inte heller insex för returslingan "primär retur".
Jag har tittat och läst och du har fått toppentips, men jag föreslår ändå att "go back to basic".

• Gilla
pj87
  • Laddar…
Hej igen..
Har du testat något av det jag skrev.
Du får ju felsöka för att komma fram till något

Det är väldigt, extremt dåligt att köra en pump som inte pumpar vatten. Då går den sönder. Var säker på att den inte pumpar luft genom att lyssna om den gör konstiga plöstliga ljud, eller låter mycket, samt känn på alla ledningar så att de är relativt varma.
Jag har dragit och installerat ett likvärdigt system, men med Uponor Push 12 wl system. Två slingor.

Om du vet med dig att golvvärmen har fungerat innan så kan du hoppa över detta stycket.
1. Om man ser till förläggningen först så har du två slingor som värmer 15m2 vardera. Jag gissar på att du har 16mm pex till slingan. Om det stämmer är det inget fel på dimensioneringen.
2. Hur är golvvärmslingan dragen, ligger den mellan glespanel med värmefördelningsplåtar eller har man gjutit in rören. Är konstruktionen felaktig så kan värmen försvinna ner istället för upp. Antar att du har parkett eller laminat, vik av en del och titta hur det är byggt. Ta kort.

Att känna på ledningarna där det står T och R kan ge en hint hur det ligger till med ditt golv. Är R lika varm eller något kallare än T har du vatten som passerar igenom systemet. Blir golvet inte varmt och R är något kallare än T är det fel på förläggningen. Du har två fördelare med fyra slangar i vardera. Om du känner på de två slangarna som är till höger i bild så borde de vara varma. Är de inte varma har du något fel på shunten.

Fel på shunten kan vara exempelvis att det finns överdrivet med luft i systemet, att termostaten inte fungerar på ett korrekt sätt. Att pumpen inte är igång eller satt för lågt. Testa det först och se vad du kommer fram till.

henkop skrev:
Hej igen..
Har du testat något av det jag skrev.
Du får ju felsöka för att komma fram till något

Det är väldigt, extremt dåligt att köra en pump som inte pumpar vatten. Då går den sönder. Var säker på att den inte pumpar luft genom att lyssna om den gör konstiga plöstliga ljud, eller låter mycket, samt känn på alla ledningar så att de är relativt varma.
Jag har dragit och installerat ett likvärdigt system, men med Uponor Push 12 wl system. Två slingor.

Om du vet med dig att golvvärmen har fungerat innan så kan du hoppa över detta stycket.
1. Om man ser till förläggningen först så har du två slingor som värmer 15m2 vardera. Jag gissar på att du har 16mm pex till slingan. Om det stämmer är det inget fel på dimensioneringen.
2. Hur är golvvärmslingan dragen, ligger den mellan glespanel med värmefördelningsplåtar eller har man gjutit in rören. Är konstruktionen felaktig så kan värmen försvinna ner istället för upp. Antar att du har parkett eller laminat, vik av en del och titta hur det är byggt. Ta kort.

Att känna på ledningarna där det står T och R kan ge en hint hur det ligger till med ditt golv. Är R lika varm eller något kallare än T har du vatten som passerar igenom systemet. Blir golvet inte varmt och R är något kallare än T är det fel på förläggningen. Du har två fördelare med fyra slangar i vardera. Om du känner på de två slangarna som är till höger i bild så borde de vara varma. Är de inte varma har du något fel på shunten.

Fel på shunten kan vara exempelvis att det finns överdrivet med luft i systemet, att termostaten inte fungerar på ett korrekt sätt. Att pumpen inte är igång eller satt för lågt. Testa det först och se vad du kommer fram till.
Som sagt så tycker jag pumpen låter rent och har även publicerat ett klipp på hur den låter.
Har pratat med förra ägaren och han säger att systemet har varit på och fungerat sen installation.
Har endast värme på T men inget annat rör.
Har testat alla inställningar på systemet nu och även ställt upp värmen på ingående vatten utan någon värme på annat rör.
Då kan inte luftning hjälpa? Konstigt att det verkar som vattnet cirkulerar ändå utan att rören ens vlir ljummen....

Men då betyder det ju att du bara har varmt vatten på tillopp, börja från andra änden och radda upp anledningarna till att vattnet ej tar sig runt.
1 den vita kappillärs termostaten är inte öppen tillräckligt,
2 temperaturbegränsaren är inte öppen tillräckligt
3 returventilen stängd,
4 inte tillräcklig värme som leds fram, vilken temp har den (jag kanske har missat det tidigare)
5 för dåligt tryck i ledningarna, hur varma är resten av radiatorerna? Hur väl fungerar den cirkulatonspumpen och vilken hastighet är den på?

Men iochmed att du har värme fram till..? så har du ju värme som leds fram.

Det finns en sak till du kan göra;
Till höger om MAX temp begränsare (Svarta ratten) sitter det ett galvaniserat lock till VF ventilen. ta bort locket och med en 8 insex så vrider du den långsamt medsols. VF Ventilen blockerar shuntens förmåga att återcirkulera avkylt vatten från slingorna, vilket gör att pumpen i shunten försöker dra vatten från primärsidan.
Att stänga VF ventilen helt rekommenderas inte!

• Gilla
Jan.B och 1 till
  • Laddar…
michfris skrev:
Men då betyder det ju att du bara har varmt vatten på tillopp, börja från andra änden och radda upp anledningarna till att vattnet ej tar sig runt.
1 den vita kappillärs termostaten är inte öppen tillräckligt,
2 temperaturbegränsaren är inte öppen tillräckligt
3 returventilen stängd,
4 inte tillräcklig värme som leds fram, vilken temp har den (jag kanske har missat det tidigare)
5 för dåligt tryck i ledningarna, hur varma är resten av radiatorerna? Hur väl fungerar den cirkulatonspumpen och vilken hastighet är den på?

Men iochmed att du har värme fram till..? så har du ju värme som leds fram.

Det finns en sak till du kan göra;
Till höger om MAX temp begränsare (Svarta ratten) sitter det ett galvaniserat lock till VF ventilen. ta bort locket och med en 8 insex så vrider du den långsamt medsols. VF Ventilen blockerar shuntens förmåga att återcirkulera avkylt vatten från slingorna, vilket gör att pumpen i shunten försöker dra vatten från primärsidan.
Att stänga VF ventilen helt rekommenderas inte!
Nu har jag luftat systemet iaf så kan jag utesluta det.
Monterade även bort den vita tempgivaren och då även rumsgivaren som satt i den.
Har ställt den svarta ratten på max och även cirkulatonspumpen på högsta, innan jag gick därifrån så tycktes jag få lite värme på röret längst till vänster så väntar nu med spänning.

Svaret på fråga 5 så har jag ju fjärrvärme som står på 20 grade och är lämplig för dusch (kan få tokvarmt både dusch och kranar) och dom andra radiatorerna är perfekt varm.
Ställde upp den på max från 20 till 26 och då blev alla radiatorerna supervarma och gick inte att duscha med samma inställningar så sänkt till 21-22.

Tack för bra svar, återkommer ��

Värmesystem med rör, cirkulationspump och ventiler monterade i ett isolerat skåp.
Skapa konto

Men då händer det iaf något, då kommer det snart lätta. Jag har liknande bekymmer och har mailat med LK,väldigt professionella.

Hur långt är det mellan den cirkulationspump som driver slingan som shunten sitter på?
För mig känns det som att den får dra fram vattnet men att den inte orkar trycka vattnet vidare. Under förutsättning att inga andra hinder föreligger. För med handen på hjärtat; med tempgivare och max begränsare fullt öppna borde rören till golven bli bra varma..?

michfris skrev:
Men då händer det iaf något, då kommer det snart lätta. Jag har liknande bekymmer och har mailat med LK,väldigt professionella.

Hur långt är det mellan den cirkulationspump som driver slingan som shunten sitter på?
För mig känns det som att den får dra fram vattnet men att den inte orkar trycka vattnet vidare. Under förutsättning att inga andra hinder föreligger. För med handen på hjärtat; med tempgivare och max begränsare fullt öppna borde rören till golven bli bra varma..?
Har något ingrepp gjorts i värmesystemet sen sist den fungerade? Om systemet har tappats så har pumpen förmodligen gjort sitt. De klarar inte av att pumpa luft och måste luftas om ingrepp gjorts, eller om luft ansamlas i shunten när alla rör kommer nerifrån.

Börja med att stänga Vf ventilen, tillslut kommer pumpen trycka in vatten direkt från primärsidan.(om den lever)
Om värmen ändå inte kommer in så är det antingen väldigt mycket luft i nått av rören till shunten, eller trasig pump.

Kom dock ihåg att öppna Vf ventilen igen om du stänger den helt i testet.

Sen så finns det en skruv i mitten på cirkulationspumpen som du kan öppna med en skruvmejsel för att se att den snurrar genom att sticka in en skruvmejsel. Här får du dock ett varningens finger, när du skruvar upp den så kommer vatten rinna ut och tappa inte proppen ner i väggen för då måste du stänga av flödet till shunten för att stoppa läckaget. Denna är tätad med en oring.

Sen vill jag inte vara jobbig, men vattnet du ser kan behöva undersökas av en fukt tekniker.
Den där typen av droppläckage kan orsaka otrevliga vattenskador i dolda utrymmen.

Ditt systemtryck är inte på 0???
Har du fått fylla på nyligt?
Värmesystemets tryck ska vara konstant, endast en viss svängning med temperatur förändring är normalt.

Tja tänkte jag skulle ge lite svar hur d blev.
Kämpade på ett bra tag å fick till det efter både upp å nedgång.
Största boven var att jag hade förlite vatten i systemet och för dåligt tryck i trycktanken.
Fyllde på och luftade ett stort element på samma koppling så började det bli varmt på golvet :)
Har fortfarande problem med kopplingen som läker lite men har inte varit så aktiv med att fixa den sen jag fick igång värmen men måste fixa det så att inte systemet tappar så mycket igen.
Tack för all hjälp, har lärt mej mycket :)

Hej
Samma problem hos mig.
Jag liftade via nippeln samt motionerade den svarta ratten som styr temperaturen. Plötsligt så började det cirkulera i kretsen.
Det kom då mer luft i systemet. Jag tror det är lite luft kvar efter installationen. Snickaren visste inte riktigt vad han gjorde har jag förstått.

Fråga.
Hur ser ni på installationen i TS fall? Inget skåp och rören rakt ned i golvet. Svårt att upptäcka läckage i tid? Såg likadant ut hos mig. Ingen plats för skåp. Jag gjöt in rören som en tunn platta. Belade med tätskikts massa och skapade ett fall ut mot golvet så jag kan se om det läcker… ej helt optimalt. Hur hade ni gjort/tänkt.
Jag funderar på att plocka loss pumpen och klämma in ett skåp på något sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.