Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej för 2 årsen tog jag bort en radiator på min fjärrvärme.
Satte dit en vattet plugg och såg glad ut.
Har funkat bra, men nu behöver jag sätta dit en ny radiator och inser att kuterlite 12mm klämmring är svårt att få tag i.
Vågar man testa vattete? Eller någon bra ide på lösning? Ser bild
Tack för alla tips
Satte dit en vattet plugg och såg glad ut.
Har funkat bra, men nu behöver jag sätta dit en ny radiator och inser att kuterlite 12mm klämmring är svårt att få tag i.
Vågar man testa vattete? Eller någon bra ide på lösning? Ser bild
Tack för alla tips
Inman jag visste bättre, så blev det ofta blandade fabrikat av klämringskopplingar. Det är inte rätt, men påfallade ofta fungerar det i alla fall. Man man bör ju beakta risken för läcka. Kanske inte läcker dag 1, men det kanske börjar läcka med tiden.
Kanske kan man sätta in fuktlarm, om det är möjligt att få dit. Men jag tror inte det passar bra i detta fall...
Kanske kan man sätta in fuktlarm, om det är möjligt att få dit. Men jag tror inte det passar bra i detta fall...
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Ahh.. om du är tätt dag 100 kommer det då vara tätt tro?B BSOD skrev:Inman jag visste bättre, så blev det ofta blandade fabrikat av klämringskopplingar. Det är inte rätt, men påfallade ofta fungerar det i alla fall. Man man bör ju beakta risken för läcka. Kanske inte läcker dag 1, men det kanske börjar läcka med tiden.
Rätt lite tryck fjärrvärme (1.5 bar).
Måste ju gå att köpa någon stans?
Jag litar aldrig 100% på klämringar, de kan börja läcka med tiden. Men har du ett slutet system och litet expansionskärl, så tappar man snabbt systemtryck. Vilket i alla fall jag upptäcker snabbt....
Jag skulle nog vara mer bekymrad över tapp-vv, där en läcka kan pågå länge innan den upptäcks.
Jag skulle nog vara mer bekymrad över tapp-vv, där en läcka kan pågå länge innan den upptäcks.
Om du kan så jämför lägnd och vinkel på det fabrikat du menar använda mot din gamla mutter och klämring. Är de någorlunda lika smörj lite på ytorna och gängorna med pasta tex Locher. Sen behöver du inte bekymra dig nämnvärt över blandningen.
Det man bör se till är främst längden så inte den nya kopplingen har ring med större mått då kan den gamla bli för lite pressad även om kopplingsmuttern bottnar. Sitter den gamla ringen bra fast på röret är den risken lite mindre men ändå värt att tänka på.
Det man bör se till är främst längden så inte den nya kopplingen har ring med större mått då kan den gamla bli för lite pressad även om kopplingsmuttern bottnar. Sitter den gamla ringen bra fast på röret är den risken lite mindre men ändå värt att tänka på.
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hmm gk.GK100 skrev:
Om du kan så jämför lägnd och vinkel på det fabrikat du menar använda mot din gamla mutter och klämring. Är de någorlunda lika smörj lite på ytorna och gängorna med pasta tex Locher. Sen behöver du inte bekymra dig nämnvärt över blandningen.
Om jag tolkar dig rätt, så kan jag ta en offer bit rör, kasta på en vatteteklämmring dra åt och sen lossa och ser om klämringen sitter bra på röret?
Vatette pluggen håller ju tätt just nu, så helt fel lär de inte vara?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Jag är inte bekant med kuterlite men har gjort en minuts forskning och jag tycker kuterlites ser exakt likadan ut som VSH som för övrigt också tillverkas(antar jag?) av broen.
Jag tror säkert VA:s skulle funka men det kanske är värt en kik om inte VSH är närmare originalet, skulle inte förvåna mig det minsta om det är exakt samma.
Jag tror säkert VA:s skulle funka men det kanske är värt en kik om inte VSH är närmare originalet, skulle inte förvåna mig det minsta om det är exakt samma.
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Tack! KollarRickard. skrev:
Jag är inte bekant med kuterlite men har gjort en minuts forskning och jag tycker kuterlites ser exakt likadan ut som VSH som för övrigt också tillverkas(antar jag?) av broen.
Jag menar att du jämför längden på den ring du vill använda och den gamla. Är den nya åtminstone inte kortare och konvinkeln i ändarna någorlunda lika är det mest ett formellt fel. Och med lite pasta blir det normalt riktigt bra oavsett vad som anges på olika ställen. Viktigare att ha lite koll på hur mycket man drar i vinkel sett med verktyg dåligt med både för lite och mycket. Samt är rören mjuka använd stödhylsa.D Daniel Larsson skrev:
Kolla det Rickard skrev också det kan mycket väl vara snarlika ringar på dessa.
Klicka här för att svara