I vårt hus har vi en direktverkande elpanna som jag slagit av värmen på. Istället kör vi luft/luft värmepump och kamin på nedervåningen.
Tyvärr är det svårt att få mycket av denna värme att stiga till övervåningen då huset är bra isolerat.
Min fundering är att om jag slår på enbart cirkulationen i det vattenburna systemet, kan elementen på nedervåningen absorbera värmen och transportera denna till elementen på övervåningen? Alltså med ett par grader iaf?
Eller är det bara slöseri med el?
Tyvärr är det svårt att få mycket av denna värme att stiga till övervåningen då huset är bra isolerat.
Min fundering är att om jag slår på enbart cirkulationen i det vattenburna systemet, kan elementen på nedervåningen absorbera värmen och transportera denna till elementen på övervåningen? Alltså med ett par grader iaf?
Teoretiskt stämmer det, luften kommer värma elementen i varma rummet och pumpen flyttat värmen till det kalla rummet. Men effekten blir så låg att tända några rejäla lampor värmer mer.
Som du är inne på kommer nog mesta värmen komma från pumpen.
Som du är inne på kommer nog mesta värmen komma från pumpen.
Helt bortkastat, försök hitta en punkt där ni kan göra hål och sätta en värmeförflyttare.
Jag kan inte mkt om det här men har sett många i vårat om råden som har el panna å vattenburet från 90 talet vissa har även vattenburet.Men nästan alla kör luft luft vissa luftvatten jag antar dem kör luft luft hälften av dem har nog vattenburet så för dem är det nog lönt att köra så. Du Måste väll kunna stänga av termostaterna nere å köra elementen där uppe ?Berkelus skrev:
I vårt hus har vi en direktverkande elpanna som jag slagit av värmen på. Istället kör vi luft/luft värmepump och kamin på nedervåningen.
Behövs en luftluftvärmepump per våning för att få jämnare värme. Men har man sovrummen på övervåningen kanske man ändå vill ha svalare där? Elpannan bör vara back-up och påslagen men termostaterna nedställda i alla rum som nås av värmen från luftluftvärmepumpen. En luftluftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Kanske inte räcker till om det blir rejält kallt.
Att cirkulera vattnet i radiatorslingan kan absolut flytta en del värme. Inte mycket men märkbart jämfört med att inte tillföra värme alls.
Vi upplever ett klart stabilare klimat inne när eldningssäsången är över om vi låter cirkulationspumpen vara på jämfört med att slå av den.
Vi upplever ett klart stabilare klimat inne när eldningssäsången är över om vi låter cirkulationspumpen vara på jämfört med att slå av den.
Jag tror du har rätt, se bild på vägg kontra element, då är det ingen värme från elpatron öht.B Bjober skrev:
En hel grad på övervåningen av bara kostnad av att driva pumpen är väl rätt överkomligt?Ulltand skrev:
Såhär ser det ut på nedervåningen vid kaminen:
Klicka här för att svara