2 020 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Varför blir inte ledningarna fram till konvektorelementet varma?
Vad menar du med en 6 meters pump? Höjd eller längd eller vad? Avståndet från VP till konvektor är ca 12 meter med en höjdskillnad på max 1,5 m (pumpen lägre)J jonaserik skrev:
Oj jag vet faktiskt inte hur den är uppbyggd, kikade på ett produktblad där det stod att den i standardlläge regleras automatiskt. Men vad den regleras mot för värde vet jag inte riktigt😄 men det såg ut att vara en grundfos pump på bilden och den har tre lägen så jag hade försökt att bara knappa upp den till högsta läget. Vet inte om cirkpumpen sitter bakom fronplåten eller uppe på värmepumpen.
Det som du kan testa med är ju som någon annan sa att stänga ventilerna till några andra värmekällor o se om det börjar snurra på nämnda konvektor då👍🏻
Det som du kan testa med är ju som någon annan sa att stänga ventilerna till några andra värmekällor o se om det börjar snurra på nämnda konvektor då👍🏻
Jag håller med. Tror den är för långt bort så att den inte får bra cirkulation. Om du går i service menyn på din VP genom att hålla i knappen med en pil för 5 sekunder. I meny 5.1 ser du värmebärarepumphastighet. Du måste sätta den på manuellt. Skruva upp den till 100% för att se om det kommer mer värme. Du kan sätta tillbaka på auto om du vill men om du sätter på manuellt en stund kommer du får reda om det är dålig med flöde ditt.3 321Martin skrev:
Lösningen kan vara att ha cirkpumpen på manuellt på högre drift permanent eller att du även måste justera in /stypa dina radiator så att trycket öka till konvektorn.
Redigerat:
Eftersom ts skriver att konvektorn sitter i taket så trodde jag att det var så…Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför finns inte denna rcbo i Sverige
El -
Varför klarar inte robotgräsklipparen små bulor i gräsmattan?
Robotgräsklippare -
Varför funkar det inte? Plejd + hide a light core smart 45
Belysning -
Hur trycker man tillbaka vatten i ledningarna inför vintern?
Vatten & Avlopp -
Halo laddbox, varför fungerar inte 230-uttaget?
Laddboxar