Hej,
Tänkte byta ut några termostater till "smarta", det är en adapter på ventilhuset samt en låsbricka där inne vilken jag inte förstår mig på?
Närbild av en mässingsanslutning, troligen en del av en vattenledning eller kran, med gängad koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallvattenkran med gängad anslutning mot tapetbakgrund.
Skapa konto

Vad tror ni är lättast, borde jag byta hela ventilhuset mot något modernare eller går det att få att fungera med termostat som ska passa Danfoss?

Får med tre adaptrar och diameteringången på den nya är M30 x 1,5 mm.
Explosionsritning av en utrustning, möjligen en motor eller anordning, demonterad i delar.
Skapa konto

https://nedis.se/sv-se/product/hem-...ntrol-zigbee-30-batteridriven-lcd-android-ios

Tacksam om någon kan bringa klarhet i detta.

Aldrig sett en så konstig ventil förut(??) Hur ser nuvarande termostathus ut? Förmodligen bäst att byta till nya ventiler först innan det går att byta till elektroniska termostater.

Såhär ser den ut, står Samson på:
Termostatventil på ett radiatorrör, vit plast, reglermärken, dammig, inomhusmiljö, närbild.
Skapa konto
Termostatventil på en radiator, reglerar värme, röd och blå markeringar, fastsatt på rör.
Skapa konto

Det är nog inte den modernaste direkt :) har några år på nacken.

Första gången jag ser en så udda termostat. Kan inte hitta någon termostatadapter någonstans. Tänk på att termostater normalt fungerar 15 - 20 år men sedan ofta börjar bli dåliga med regleringen och bör bytas till nya.

Jag hade bytt hela termostatventilen.

Tack för svaren.
När ni säger att byta termostatventilen/ventilen menar ni bara den?
Så själva huset eller vad man kallar det kan behållas om den ser bra ut?

Vattenkran med påfrestad mutter och korrosion, röd inramning, text "Behålla?", bakgrund är mönstrad tapet.
Skapa konto

Har någon äldre enligt bild med bara vred så där byter jag väl ut hela.
Metallrör med ventil och temperaturregulator, vit, närbild, väggmonterat, använd, ingen person synlig.
Skapa konto

Exempel på ny termostatventil:

• Kromad termostatventil för radiator, två anslutningar, justeringsratt, industrikänsla, vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Owe7 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.