Hej,
Undrar om 69 kWh på ett dygn anses som mycket vid 0 graders dygnstemperatur? Värmer 250m2 hus varav källare 70m2. Byggt 1922. Inomhustemperatur 21-22 grader. Källare 17grader. Värms med luft-vatten. I detta ingår hushållselen också.
Undrar om 69 kWh på ett dygn anses som mycket vid 0 graders dygnstemperatur? Värmer 250m2 hus varav källare 70m2. Byggt 1922. Inomhustemperatur 21-22 grader. Källare 17grader. Värms med luft-vatten. I detta ingår hushållselen också.
Redigerat:
E etompau skrev:
Nej, jag har inte det. Har haft en strulande pump som jag fick utbytt efter 3 års krånglande så jag har ingen statistik. Tack för svaret
Låter inte helt katastrofalt, men har förstås att göra med hur mycket hushållsel du använder – det verkar variera mycket mellan familjer. Nu de här kallare dagarna har vi förbrukat 40–65 kWh, mycket beroende på hushållsaktiviteter. Dagen med 65 kWh hade vi lite gäster och det blev en del matlagande, och dessutom så laddade bilen säkert 15 kWh efter en del körande. Vardagar ligger på 40 kWh eller strax under, och då är det en person hemma på dagarna men inte mycket matlagande osv.R Rydetoft89 skrev:
Vi har ca 140 m² yta uppvärmd till 23 °C, och en bil som går på el.
Ok, vet ej hur mycket hushållselen är men vi är 4 hemma nu då vi fått en nyföddhalper skrev:
Låter inte helt katastrofalt, men har förstås att göra med hur mycket hushållsel du använder – det verkar variera mycket mellan familjer. Nu de här kallare dagarna har vi förbrukat 40–65 kWh, mycket beroende på hushållsaktiviteter. Dagen med 65 kWh hade vi lite gäster och det blev en del matlagande, och dessutom så laddade bilen säkert 15 kWh efter en del körande. Vardagar ligger på 40 kWh eller strax under, och då är det en person hemma på dagarna men inte mycket matlagande osv.
Vi har ca 140 m² yta uppvärmd till 23 °C, och en bil som går på el.
Ja, jag har också samma sak på gång. Elektrikern kommer hit om ett par veckor för att byta ut vår gamla central från 60-talet och sak då sätta in tre mätare: en för totalen, en för värmepumpen och en för bilen.R Rydetoft89 skrev:
Har förbrukat 3400 kWh sedan 23 april i år då vi fick tillträde till huset. Om vi antar att ⅔ av förbrukningen är över vintern i en normal villa och att vi varit borta lite innan vi flyttade in i huset, säg att vi hittills förbrukat ¼ av elen. Så på en höft så blir vår årsförbrukning 13–14 MWh. Men det återstår att se.
Notera att 27:e/28:e var helgdagar, och då tenderar man att hänga mer hemma och laga mat, köra elverktyg, ha TV på osv. Det behöver inte nödvändigtvis vara för att det är 4 grader kallare. Utan att mäta enskilda förbrukare blir det mycket gissning.R Rydetoft89 skrev:
Ja, det blir ju det
får fixa en elmätare
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
9462kwh för år 2017
2 vuxna i hushållet
Tegelhus platta på mark byggt 1971
94m2 luftvärmepump och några oljefyllda elradiatorer samt en 300l varmvattenberedare från 1971.
Frostfritt i ett 16m2 förråd.
2 vuxna i hushållet
Tegelhus platta på mark byggt 1971
94m2 luftvärmepump och några oljefyllda elradiatorer samt en 300l varmvattenberedare från 1971.
Frostfritt i ett 16m2 förråd.
Låter inte orimligt. Vi förbrukar ca 80kWh/dygn på denna tiden året. Stenhus från 1910 på 300kvm med LVVP, 21-22C inomhus. Men det var troligen mer igår på grund av blåst och kallt väder. I februari när värsta kylan kommer och allt har blivit nerkylt ligger vi på 150kWh/dygn i snitt.
Spridning i elförbrukning är stor. Det går inte att säga att 70 kWh/dygn inte är mycket.
Alla har olika förutsättningar som påverkar elkonsumtionen. Ex. läge, ålder på hus, isolering, antal personer i hushållet, årstid, elbilsladdning, inomhustemp, uppvärmningssystem etc.
Alla har olika förutsättningar som påverkar elkonsumtionen. Ex. läge, ålder på hus, isolering, antal personer i hushållet, årstid, elbilsladdning, inomhustemp, uppvärmningssystem etc.
NU pratar jag inte om annat än hushållselen som normalt ligger på ca 30 kwh dygnet och inte övriga förbrukare som kan skilja sig bra mycket , så det med uppräkning är inte relevant , det som är kvar ska försörja övrig förbrukning och det vet de flesta om vad det kan varaE etompau skrev:

