Byggahus.se
Hej,

Bor i 1,5 plans villa med oisolerad källare delvis under mark på betongplatta under hela huset.

Har tidigare eldat med ved så källaren har fått sin värme från pannrummet så det räcker och blir över.

Har ett element i duschrummet i källaren och ett element i garaget, dvs på tok för lite i en 100 kvadrat källare plus 40 kvadrat garage som är tillbyggt under huset, intill källaren.

Har kompletterat med en luftavfuktare av modell Woods nånting, men en bra en för 5 papp eller något sånt. Den funkar mycket bra och använder den på hygrostat på 50% så den slår i regel bara igång när tvätten hängs.

Satte in Värmepump anslutet till jordvärmeslinga i fjol och såklart så blev källaren ganska rå och kall.

Montören gjorde avstick på framledning och retur där jag ville sätta upp kompletterande radiatorer, dvs i garaget och duschrummet.

Min fråga är enkel, men jag skrev ovan för att det kan ju vara någon som har ett bättre förslag än som jag tänkt gjort.

Då avsticken kommer från tak, och är avlämnade med två kulventiler 15mm så blir det lite tokigt i min hjärna när jag ska köpa delar och koppla in elementet.

Fungerar en 2-rörs koppel fast det kommer uppifrån? Eller kan/bör man koppla in rören rakt in i radiatorn?
Har inte köpt varken radiatorer eller kopplingsdetaljer än. Det är det jag behöver hjälp med :)

i koppel kan man väl strypa returen? Är det enda fördelen man får med koppel?

Annars hade jag tänkt koppla in rören rakt in i en ventil/termostat i toppen och ansluta returen i en nippel direkt i botten. Så får man raka rör så att säga.

Jag är inte så mycket för att fintrimma in elementen för att vinna några kwh per år utan vill väl i regel bara få värme på elementen :)

Tycker det blir FÖR avancerat ibland när man läser trådar, och hittade inget riktigt bra svar på min fråga i andra trådar heller.

Funderade även på storleken på radiatorn. Finns ju ganska bra och klara riktlinjer på det.
Men då det är i källaren, och rummet skall hängas tvätt i, men kommer på sikt ha någon form av rum där. Hobbyrum eller kanske för ungarna när de blir större. Överdimensionera lite lätt är väl iaf bättre än att köpa en för liten radiator?

Många säger att källaren per automatik blir varmare än övervåningen när det är riktigt kallt ute, men den mattematiken får jag inte riktigt ihop dock.. Så därav min fundering på att överdimensionera radiatorn för att få ut bra temperatur. Behöver absolut inte vara 20 + men en 17-18 vore väl fint.

Har en värmekrets och inga shuntar eller så. Radiatorer i resten av huset med och tänker inte köpa något för att trimma in de olika våningarna. Kommer ställa in en bekväm temp på plan 1 och de andra planen får ta det de får ;)

Tack på förhand!
 
Jag tror inte aatt du behöveer ha avancerade grejer. Ett koppel är egentligen bara en övergång mellan vanliga rör och själva elementet.
Jag skulle köpa ett par stora begagnade element och placerat dom på olika platser. Anslut dom direkt via en termostat eller ännu enklare via en ventil för att grovt reglera flödet. Jag hade valt ändå en termostat. Returventil hade jag installerat för att kunna byta radiatorn framöver utan att tömma hela systemet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack Thomas!

Tänkte inte så långt som att det faktiskt kan vara bra att stänga returen då man byter eller av annan anledning behöver montera ner radiatorn. Bra där!

Så med andra ord, köpa lite lösa delar och direktansluta framledning och retur utan koppel helt enkelt?

Vet inte om jag vill ha begagnade element, framförallt inte de där riktigt gamla fula... Ska ju som sagt eventuellt i framtiden ha ungarnas rum där eller nå hobby eller biorum. Så de ska ju se någorlunda ut iaf!
 
Bumpar mig själv här genom att förtydliga att som jag redan skrev i originalinlägget så har jag ju som sagt två kulventiler vid avsticket, så att tömma hela systemet är inte aktuellt bara för att byta radiator :)

Så med andra ord ska ingen returventil behövas ju?

Har fått tag på en beg radiator av "flänsmodell" vet inte vad de kallas. Men de är inge roliga att göra rent :p

Raka rör till en termostat via framledning, raka rör till returen borde väl bli ok?

Har som sagt kulventiler vid avsticken redan..
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag vet inte vad du menar med flänsmodell men en del gamla radiatorer är rätt snygga och det finns folk som letar.
 
Avstängningsventilen på returen har även den funktionen att man kan ställa in ett grundflöde över elementet så att man får rätt effekt på elementet. Utan den möjligheten kan man få så stort flöde genom ett enstaka element så att det "kortsluter" hela systemet. Ett alternativ är att sätta termostater som man hos vissa fabrikat kan ställa grundflödet med. Och kulventiler använder man inte för att justera flöden med.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Thomas: Sånt där element som barn har en tendens att ramla in i så de får ett jack i pannan. "flänsmodell"

elmont: jag syftade på att jag har kulventilerna så jag inte behöver tömma systemet.
Att trimma in flödet med dem har jag inte tänkt göra, men vi pratade ovanför om att behöva tömma systemet vid radiatorbyte, men det är inte aktuellt då jag har två kulventiler.

Radiatorn som jag sätter upp nu har en Danfoss termostat, men det sitter ingen returventil utan det satt kopplat med raka-rör-varianten tidigare.

Menar du med "Kortsluter" systemet att det skulle kunna bli så att det elementet knycker så mycket flöde så det inte blir något kvar till de andra??

De flesta elementen i mitt hus har dåtidens gamla 30-40 mm järn/galv rör så de knycker nog rätt bra flöde redan idag.. Finns inga vad jag vet returventiler utan känner jag på framledningen och returen så är de rätt så snarlika på de flesta element, plus minus någon grad.
 
Det går nog rätt bra att använda kulventiler att ändra flödet med. De är inte reglerande i den bemärkeslen att de anpassar flödeet efter någon parameter. Men precis som handrattventiler ändrar de tvärsnittet och därmed flödet.
Inte särskilt noggrann, det stämmer men det var inte heller efterfrågat här.
 
M
Eftersom du har kulventilerna så är det i detta läget ingen stor grej om du ansluter rören direkt utan koppel. Behöver du demontera elementet framöver så får du väl ta fram ett 10L kärl och sätta under elementet.
Dock så tycker jag att du ska sätta en returventil för att du slipper ovan nämnda dunk men framförallt för att du kan göra en bättre injustering av radiatorn.
Det går att ställa flödet lite grovt med en kulventil men kan vara knöligt att justera in igen om man behöver stänga ventilen. Returventilen kostar väl 140:- eller så.
 
Marcussjogren skrev:
Eftersom du har kulventilerna så är det i detta läget ingen stor grej om du ansluter rören direkt utan koppel. Behöver du demontera elementet framöver så får du väl ta fram ett 10L kärl och sätta under elementet.
Dock så tycker jag att du ska sätta en returventil för att du slipper ovan nämnda dunk men framförallt för att du kan göra en bättre injustering av radiatorn.
Det går att ställa flödet lite grovt med en kulventil men kan vara knöligt att justera in igen om man behöver stänga ventilen. Returventilen kostar väl 140:- eller så.
Men då de andra radiatorerna i mitt hus saknar returventil mig veterligen, fyller det verkligen någon som helst funktion att kunna justera den här?

Jag har som sagt kollat och det är "fullt blås" på samtliga element i huset, jag känner ingen direkt skillnad på returtemperaturen när jag jämför dem. Känner jag på framledning och retur så är skillnaden ganska marginell. Det är där jag drar slutsatsen att det inte är strypt. Det och att jag inte ser någon lucka eller något där en eventuell strypning skulle finnas.

Jag har monterat en spritt ny radiator i lilltjejens rum på grund av att rummet är helt nytt, och där sate jag ju radiatorkoppel från Danfoss. Där antar jag det finns injustering av flödet på returen bakom locket? Men även de är väl inställda från fabrik att ha fullt flöde eller? Annars är det nog enda elementet som har strypning..
 
M
Nej - så himla viktigt är det inte, det är mest att det kan vara gött att göra det när man ändå håller på :)

Jag antar att du i alla fall har termostater på alla element? Att lyckas dimensionera ett helt hus så att det blir lagom varmt i alla rum endast med elementets dimension är ju riktigt avancerat :)
 
  • Gilla
H4z3
  • Laddar…
Jag förstår!

Haha, ja det är en avancerad process:) Har tidigare haft vedanläggning med mycket ack och shuntautomatik så fullt blås på samtliga element har faktiskt resulterat i en väldigt jämn värme i hela huset.

Övervåningen har jag termostater men annars har det varit fullt ös.

Så samma gäller nu, jag har inga termostater på markplan, enbart på övervåningen.

Diffar inte speciellt mycket mellan de olika rummen faktiskt. 1 grader som mest. Mellan 19,5 och 20,5 överallt.

Inte riktigt lika jämn värme nu då det inte är någon ack till värmepumpen så den håller ju inte alls lika jämn framledning utan det blir ju mer upp och ner i temp..
 
Väcker en lite förlegad tråd.
Intressant läsning,
Har förra året bytt ut en El-panna mot en Nibe LV, Den befintliga systemet är ett "1-rörs system".
Efter bytet av pannan så uppgraderades frånluft ventilationen med en FTX+vattenbatteri.
Idag så skickas varmt vatten till batteriet (som ligger nästan ovanför pannan), VVSaren som fixade pannbyte lämnade två T-koppling med möjlighet att stänga av batteri och den då tilltänkta utökning av radiator systemet på nedre planen (ja jag vet pannan ligger på markplan).

Och nu har jag borrat och dragit rör från T-koppling vid pannan ner till nedre våning (källaren). Nästan alla rör ligger där de skall och elementen skall snart sättas upp på väggen.

Så min fundering är; skall man koppla rakt mot element och styra tillopp med ventilen på element eller skall man skaffa ventilkoppling? Hela denna tråd förstärkte nämligen min skepticism mot vattenkoppling?

Att tillägga så styrs pumpens framledning med en givare centralt placerad på markvåningen, den har jag tänkt att koppla ur (om nödvändigt) eller rättare sagt att gå över till en förvald kurva istället då den inte kan mäta tempen på nedre våningen. Jag är ute efter att retur till pumpen blir den sammanlagda tempen vi vill ha i huset dvs en retur på 20-21 grader.
 
M
Jag skulle säga att du vill ha både och.

Ser man utifrån det större perspektivet, våning för våning, så vill du kunna balansera dessa mellan varandra.
Och så måste du kunna balansera våningarna rum för rum. Detta behöver man iofs alltid göra i en VP-lösning där man vill köra med öppna ventiler (så mycket som går).

När systemet är i balans, så kommer du även kunna styra allt med den centrala givaren så länge du inte sätter den i kallaste resp varmaste rummet i huset. T ex, sätt den inte i det rum som har mest solinstrålning.
 
  • Gilla
Smirre
  • Laddar…
Hej,
Bättre sent än aldrig brukar man säga, nu vart det ganska mycket av det första :)
Ja, jag gjorde så som du beskrev, dvs inget :) min givare var rätt så centralt i huset och jag är nöjd med att ha ca 22grader på mark nivå och ca 20grader på nedre våningen.
Samt Uppkopplad nibe pump som sköter värmen själv via spot-pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.