Hej
Flyttade in i ett nybyggt hus i våras med platta på mark och vattenburen golvvärme. Enda sedan vi flyttade in har vi påpekat att det måste vara något fel på golvvärmen eftersom det är kallt inne. Rörmokaren har varit här ett antal gånger och antingen har värmen varit avstängd i något rum, fel flöde i slingorna m.m.
Förra veckan lånade vi en värmekamera. När vi går runt med kameran inne så märker vi att i hörnen av huset, exempelvis ena hörnet av sovrummet eller vardagsrummet, så är det mycket kallare än resten av väggarna. Precis i hörnen av huset är det mellan 5-10 grader enligt värmekameran.
Vi märkte även att det är minus 3 grader runt ytterdörren. Tittar man på ytterdörren på sidan så ser man att dörren är lite skev och "lutar utåt". Förmodligen därför som det kommer in kallluft.
Kontaktpersonen från husleverantören kommer komma och kolla nästa vecka. Jag vill bara ha lite på fötterna innan han kommer.
Vad kan kalldraget i hörnen bero på? Är det dåligt isolerat?
Kan vi kräva att få en ny ytterdörr?
Hur fixar man kalldraget i hörnen?
Börjar tro att kylan inne har mer med kalldragen att göra än golvvärmen.
Flyttade in i ett nybyggt hus i våras med platta på mark och vattenburen golvvärme. Enda sedan vi flyttade in har vi påpekat att det måste vara något fel på golvvärmen eftersom det är kallt inne. Rörmokaren har varit här ett antal gånger och antingen har värmen varit avstängd i något rum, fel flöde i slingorna m.m.
Förra veckan lånade vi en värmekamera. När vi går runt med kameran inne så märker vi att i hörnen av huset, exempelvis ena hörnet av sovrummet eller vardagsrummet, så är det mycket kallare än resten av väggarna. Precis i hörnen av huset är det mellan 5-10 grader enligt värmekameran.
Vi märkte även att det är minus 3 grader runt ytterdörren. Tittar man på ytterdörren på sidan så ser man att dörren är lite skev och "lutar utåt". Förmodligen därför som det kommer in kallluft.
Kontaktpersonen från husleverantören kommer komma och kolla nästa vecka. Jag vill bara ha lite på fötterna innan han kommer.
Vad kan kalldraget i hörnen bero på? Är det dåligt isolerat?
Kan vi kräva att få en ny ytterdörr?
Hur fixar man kalldraget i hörnen?
Börjar tro att kylan inne har mer med kalldragen att göra än golvvärmen.
Någon som vet hur man "tätar" de kalla punkterna?
Hmm, verkar vara vara uppe i hörnen så det kanske är något man kan göra uppifrån
från vinden? Alltså så man slipper riva från "insidan"?
Vi hoppas att husleverantören fixar det men vill dom inte så lär vi bli tvungna att göra det själv. Dom här temperaturerna uppmättes när det var någon ynka minusgrad ute. I vinter är det vanligt att det är runt 20 minus här så det lär bara bli kallare inne
Vi hoppas att husleverantören fixar det men vill dom inte så lär vi bli tvungna att göra det själv. Dom här temperaturerna uppmättes när det var någon ynka minusgrad ute. I vinter är det vanligt att det är runt 20 minus här så det lär bara bli kallare inne
Varför skulle dom inte det? Huset är ju nytt, vilken husleverantör är det?P Paulina123 skrev:Hmm, verkar vara vara uppe i hörnen så det kanske är något man kan göra uppifrån
Vi hoppas att husleverantören fixar det men vill dom inte så lär vi bli tvungna att göra det själv. Dom här temperaturerna uppmättes när det var någon ynka minusgrad ute. I vinter är det vanligt att det är runt 20 minus här så det lär bara bli kallare inne![]()
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är det husets hörn du menar? Isf är det en köldbrygga som nästan alltid förekommer då en större yta är exponerad mod kylan samt att det är lite svårare att isolera av ytterhörnen.
Jag hoppades att dom gör det och tycker att dom borde. Men innan så har dom inte direkt varit pigga på att fixa saker så förbereder mig på ett nej tyvärr.
Vi har aldrig byggt hus innan så vet inte riktigt vad som är rimligt att kräva av en husleverantör. Det är movehome.
Vi har aldrig byggt hus innan så vet inte riktigt vad som är rimligt att kräva av en husleverantör. Det är movehome.
Ja precis, husets hörn. Vi bor i ett hus byggt som ett H så vi har många hörn som det "läcker in" kallluft ifrån.
@bossespecial är det något som går att åtgärda rent tekniskt eller är det ingen mening och bara acceptera?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är nog svårt att göra något åt isoleringsmängden i hörnen så här i efterhand, om det inte finns någon möjlighet att isolera inåt. Fördelaktligen vill man isolera på kalla sidan av diffspärren. Det kanske finns andra som har förslag? Jag tror dock inte att dessa köldbryggor ska påverka komforten i övriga huset utan att det är sannolikt något annat som gör att det är kallt inomhus.
Jag har tyvärr inget att tillföra TS men jag kan inte låta bli att tänka på hur olika det kan vara för människor och hur olika syn man kan ha på forumets betydelse, jag har svårt att se det som att husleverantören inte tar något ansvar när dom efter att kunden påtalat bristerna har avtalat tid för ett besök, det kan väl inte ses som konstigt att dom vill komma dit och göra en egen undersökning först ?S johd01 skrev:
Jag är ingen utbildad "termograför", men som ägare av en värmekamera kan jag ändå säga att man måste vara försiktig med hur man tolkar sina mätningar. Jag skulle vilja påstå att det du ser inte nödvändigtvis inte är så problematiskt som det ser ut.
Bild 2 ser onekligen ut som att det drar kallt (men vad visar bilden?)
Att det är kallt i hörn mot yttervägg är också helt normalt, sen kan man förstås fundera på hur kallt som är normalt.
Runt dörren likaså. Isoleringen är ju inte lika god i dörrspringan som runt om, och ett visst luftdrag är svårt att undvika. Ser inga tydliga tecken på drag där.
Bild 2 ser onekligen ut som att det drar kallt (men vad visar bilden?)
Att det är kallt i hörn mot yttervägg är också helt normalt, sen kan man förstås fundera på hur kallt som är normalt.
Runt dörren likaså. Isoleringen är ju inte lika god i dörrspringan som runt om, och ett visst luftdrag är svårt att undvika. Ser inga tydliga tecken på drag där.
P Paulina123 skrev:
Ska bli intressant att höra vad dom anser sig villiga att åtgärda. Så som folk här på forumet lovordar Movehome...