3 875 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Elpatron värmer ej upp vattnet
Till höger är det en patron ev 6 kW och s.k deltakopplad. Hur är det på vänster sida bakom alla ledningar, syns dåligt, är det en lika del ( patron ) där. Finns det ingen så har du bara 6 kW el-patron och är kanske lite klent när det går mot - 15 -20 C.
Jag tycker inte att jag ser nån el-patron på vänster sida.J jonaserik skrev:
Troligen bara 6kW skulle jag gissa på iaf
Att det var en elpatron på 6 KW visste jag ju redan från början, läser ni inte inlägget ? 😬😆
Jag har svårt att förstå hur ni menar att problemet hänger ihop med utetemperaturen. Pannan lär ju med sina 6kw orka värma vattnet som cirkulerar i elementen till en hyggligt hög temp oavsett hur kallt det är ute? Bara för det är kallt ute ska ju inte elementen påverkas så att de bara når 30 grader. De borde ju fortfarande nå nånstans krong 50-60 grader, men kanske inte 70 eller 80 som nog krävs eftersom värmeförlusterna är så stora med så låg utetemperatur
Nja, om effekten inte räcker längre så gör den inte det. 6kW är inte så mycket i ett gammalt hus.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Jag hade -30C vid sydnorrländska kusten förra veckan. LLVP gav inget vid den temperaturen så det var konstant direktverkade el på 8-9kW för att hålla 18C inne. Vad jag läste så hade Norrbotten minst -10 ytterligare, t o m mer lokalt. Mitt hus är gammalt och 64+64 förenklat räknat.
Så summan av kontentan är att 6kW elpatron är för klen för att värma upp varmvatten till rätt temp ?
Säg att det går åt typ 55Watt/m2 att värma ett dåligt isolerat hus (som din fars(?)
55Watt X 150m2 = 8 250 Watt (8,25 kW)
Din fars panna är på 20kW (med pellets eller ved) Om pelletsbrännaren funkat skulle det räcka till både värme och tappvarmvatten (vvb) även i smällkalla vintern.
Elpatronen i pannan är nog egentligen mer ämnad för typ ”sommardrift” att bara värma vvb och inte till värma radiatorerna.
55Watt X 150m2 = 8 250 Watt (8,25 kW)
Din fars panna är på 20kW (med pellets eller ved) Om pelletsbrännaren funkat skulle det räcka till både värme och tappvarmvatten (vvb) även i smällkalla vintern.
Elpatronen i pannan är nog egentligen mer ämnad för typ ”sommardrift” att bara värma vvb och inte till värma radiatorerna.
Redigerat:
om du har 6kW till att värma bara varmvatten (dvs det du ska duscha med ) så räcker det till en familj på 4a utan större problem.Werner Wogel skrev:
om du har 6kW till husvärmen räcker det inte så långt att hålla hustemperaturen uppe.
Tar vi mitt hus som exempel (och ja jag har också bara en 6kW elpatron som backup om min värmepump går sönder) så om jag har 20C inne räcker den elpatronen bara ned till 0C innan inomhustemperaturen börjar sjunka.
Detta beror på att i mitt fall, så har mitt hus tyvärr för lite isolering i väggarna samt gamla fönster med dåligt isolervärde.
Vid -15C skulle jag tro att innetempen med en 6kW elpatron hamnar på ca 5C.
Dvs i mitt hus räcker en 6kW elpatron till att värma ca 20C över utomhus temperaturen.
Har man bättre isolerat hus än mitt räcker givetvis 6kW elpatron till att värma mer.
Fast detta förklarar ju inte varför du bara får ca 30C varmvatten.
Om pannan (vilket är troligt) har inbyggd varmvattentank så borde varmvattnet värmas upp till än ca 30C kan jag tycka då pannan ligger på ca 54C. Gissar att det beror på hur varmvattentanken ligger i förhållande till rökkanaler etc (som om olja/pellets) inte används kyler ned varmvattentanken
Sen tror jag att anledningen till att pannan ligger på 60C är att normalt (enl bilderna ) ska pannan ligga på ca 80 men elpatronerna kan inte leverera tillräckligt med värme då det blir kallt (-c15C) och därför sjunker temperaturen i pannan till de där 54C som bilden visar.
Dvs elementen ger ut all värme de kan som är mer än vad elpatronerna kan producera.
Klicka här för att svara