Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?

• Gilla
Bonde50 och 3 till
  • Laddar…
Det förekommer rätt många halvskumma sotarföretag som påstår att de skall sota (läser man det finstilta ser man att det bara är ett frivilligt erbjudande). Men varianten att debitera för att man inte varit hemma eller liknande har jag aldrig sett att dessa blufföretag sysslar med.

Kolla med kommunen om detta överhuvudtaget är ett företag som har rätt att kräva något. Det brukar vara två olika företag som utför sotning och brandskyddskontroll. Tror det måste vara olika. Så det är möjligt att firman du ser hos kommunen bara är haöva sanningen.

Jag har alltid fått dessa besked om kommande sotning/brandskyddskontroll som brev. hem till oss. Men det är inte omöjligt att det gått till förre ägaren. Det hände för vårt fritidshus. Men de skickaded den vidare. Bedragarna brukar komma med sina "erbjudande" ca 2 - 4 månader innan den riktiga firman hör av sig. Och de brukar dessutom vara 2 - 400% dyrare.

• Gilla
Staffan_V och 16 till
  • Laddar…
Det är svårt att svara på om fakturan är legit utan att ha lokalkännedom.
Men normalt sett ska säljare eller köpare meddela ägarskifte för ett hus till sotningsentreprenören, på samma sätt som görs för andra typer av tjänster och abonnemang, typ el och VA.

• Gilla
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
Det kan som sagt vara så att aviseringen inte nått dig och det du debiterats är en bom-avgift för att de inte kunde sota när de kom. Frågan är ju då hur de aviserat.

• Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
Vi hade också lite strul med detta efter att vi hade flyttat in i huset (gammal vedpanna). I och med att det var ett dödsbo så hade sotaren inga korrekta kontaktuppgifter, så vi hade även problem med felaktigt utställda fakturor under en övergångsperiod. Den sotare som vi hade innan vi bytte pannan tillämpade ungefär den summan du beskriver vid situationer där ingen var hemma och denne inte kunde utföra sitt jobb.

Om man utgår hur det funkar hos oss i Kungsbacka:

Kolla först med kommunen vilket företag som har avtalet med kommunen. Det är ett krav att sota anläggningen i föreskrivet intervall, kommunen är myndighetsutövare och har därmed avtal med sotare för detta. Efter att du har fått bekräftat vilket företag det är så ring upp dom och förklara bara situationen. Förmodligen kommer dom att stryka fakturan och så bokar ni in en ny tid för den sotning som måste utföras.

Man kan byta sotare till en egen, tex. när kommunen byter företag vid ny upphandling. Därför är det viktigt att veta vilka som har avtalet med kommunen så att du inte råkar byta över till en egen (om du nu inte vill det).

Sotning ska ske 2ggr per år när man eldar i stor omfattning (primär värmekälla), 1gång per år för komforteldning (braskamin). Brandskyddskontroll ska utföras var 3:e respektive 6:e år beroende på ovan. Brandskyddskontrollen kan utföras av samma företag, eller ett annat. Hos oss är det rent ut av räddningstjänsten som numera utför kontrollen sedan ett par år tillbaka.

Detta kan medföra den irriterande situationen att man sotar anläggningen i mars, för att sedan åka på en brandskyddskontroll för att se om allt är sotat osv. i april under ett år. Givetvis är brandskyddskontrollen inte billig i sammanhanget och det går inte heller att resonera med dom att det hade kunnat medföra ett mervärde för en som husägare om dom kunde skjuta på det ett par månader.

Redigerat:
  • Gilla
OppfinnarJocke och 3 till
  • Laddar…
*Givet att det är ett annat företag som fakturerat än vad som står på kommunens hemsida kan det mycket väl vara så att kommunen bytte företag, men att den tidigare husägaren av lojalitet behöll den gamla sotaren. När det var byte av företag hos oss så hade den befintliga sotaren med sig blanketter till alla hushållen för att man skulle kunna välja att ha kvar dom, trots bytet!

• Gilla
STA
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Sotning ska ske 2ggr per år när man eldar i stor omfattning (primär värmekälla), 1gång per år för komforteldning (braskamin).
Typ av värmepanna eller eldstad och hur ofta du ska sota:
* Värmepanna som fungerar som huvudsaklig värmekälla: två gånger per år
* Eldstad som huvudsakligen värmer huset eller det rum den är placerad i: en gång per år
* Eldstad som inte fungerar som huvudsaklig värmekälla: vart tredje år
* Eldstad i fritidshus som bara används säsongsvis: vart tredje år.

https://www.akehuss.se/tips-och-rad/hur-ofta-kommer-sotaren/

• Gilla
Dixies och 5 till
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
*Givet att det är ett annat företag som fakturerat än vad som står på kommunens hemsida kan det mycket väl vara så att kommunen bytte företag, men att den tidigare husägaren av lojalitet behöll den gamla sotaren. När det var byte av företag hos oss så hade den befintliga sotaren med sig blanketter till alla hushållen för att man skulle kunna välja att ha kvar dom, trots bytet!
Intressant, visste jag inte att det ens var lagligt.

• Gilla
Tommy Kristiansson1
  • Laddar…
Vi gjorde så när kommunen bytte sotare. Vi skickade in en blankett om egen sotning och vem som skulle utföra sotningen. Den gamle sotaren hade jobbat i området de senaste 30 - 40 åren så det var ett lätt val att behålla den sotningsfirman

• Gilla
Serese och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Typ av värmepanna eller eldstad och hur ofta du ska sota:
* Värmepanna som fungerar som huvudsaklig värmekälla: två gånger per år
* Eldstad som huvudsakligen värmer huset eller det rum den är placerad i: en gång per år
* Eldstad som inte fungerar som huvudsaklig värmekälla: vart tredje år
* Eldstad i fritidshus som bara används säsongsvis: vart tredje år.

[länk]
Hoppla, har för mig att svärföräldrarna kör en gång per år, även på inte huvudsaklig värmekälla! Men då är det väl bara ur ett extra säkerhetsperspektiv/att man eldar entusiastiskt haha 👍

• Gilla
Folkolen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Testade inte hur det funkade i praktiken eftersom vi bytte till LVVP, men om jag ska spekulera så är det ju rimligtvis motsvarande att man kan ansöka om att få sota själv.

Varför inte kontakta säljaren?

• Gilla
Jockebanan och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vill man vara sådan så kan man få sköta sotningen själv också. Man får då söka tillstånd för egensotning.
I alla fall i Uppsala.
Uppsala brandförsvar

• Gilla
Semmersby
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det förekommer rätt många halvskumma sotarföretag som påstår att de skall sota (läser man det finstilta ser man att det bara är ett frivilligt erbjudande). Men varianten att debitera för att man inte varit hemma eller liknande har jag aldrig sett att dessa blufföretag sysslar med.

Kolla med kommunen om detta överhuvudtaget är ett företag som har rätt att kräva något. Det brukar vara två olika företag som utför sotning och brandskyddskontroll. Tror det måste vara olika. Så det är möjligt att firman du ser hos kommunen bara är haöva sanningen.

Jag har alltid fått dessa besked om kommande sotning/brandskyddskontroll som brev. hem till oss. Men det är inte omöjligt att det gått till förre ägaren. Det hände för vårt fritidshus. Men de skickaded den vidare. Bedragarna brukar komma med sina "erbjudande" ca 2 - 4 månader innan den riktiga firman hör av sig. Och de brukar dessutom vara 2 - 400% dyrare.
Där jag bor är det samma företag som utför kontrollen som sotningen, dock är det alltid olika personer.

• Gilla
akeohm och 1 till
  • Laddar…
P
Bara bestrid fakturan och påpeka att du ej har beställt någon tjänst från dem.

• Gilla
MoggePogge och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.