803 läst ·
3 svar
803 läst
3 svar
Dimensionera nya radiatorer
I samband med en större tillbyggnad så ska vi byta ut en gjutjärnsradiator i ett sovrum. Sovrummet är ca 23m2 och vi installerade bergvärme för 5 år sedan. I tillbyggnaden har vi golvvärme och ett fåtal äldre radiatorer kvar i gamla delen.
När jag läser hur man ska dimensionera så hittar jag att vi ska. Ha 75w/m2
75x23 =1725w
Och om man sedan ska räkna om det till lågtemperatursystem så bör man ta det gånger 1,92 för att få dt30
1725x1,92 = 3312w
Det blir en väldigt stor radiator. Tänker jag fel?
När jag läser hur man ska dimensionera så hittar jag att vi ska. Ha 75w/m2
75x23 =1725w
Och om man sedan ska räkna om det till lågtemperatursystem så bör man ta det gånger 1,92 för att få dt30
1725x1,92 = 3312w
Det blir en väldigt stor radiator. Tänker jag fel?
Har du vägt in hur mycket isolering det är i väggarna?
Är det någorlunda modern standard eller äldre?
Hur gammalt är huset?
Varför inte bara ha kvar den äldre radiatorn?
Är det någorlunda modern standard eller äldre?
Hur gammalt är huset?
Varför inte bara ha kvar den äldre radiatorn?
I sovrummet som behöver radiator behövde tidigare radiator demonteras då vi satt in en balkongdörren där den var placerad. Nu är tanken att vi ska montera två stycken nya vattenburna radiatorer på var sida om dörren.
Antar att man kan montera in den gamla radiatorn men tänker att två moderna radiatorer är mer effektivt.
Vi har inte så många gamla radiatorer kvar nu och jag tänker att man vill försöka sänka framledningstemperaturer på värmen genom att åka storleken på radiatorerna.
Det är ett trähus från 1936 med plankstomme. Nya tillbyggnaderna i modern standard. Gissar att effektbehovet blir mer eller mindre +-0 för tillbyggnaderna då gamla väggar ersatts av tillbyggnad med betydligt bättre isolering.
Antar att man kan montera in den gamla radiatorn men tänker att två moderna radiatorer är mer effektivt.
Vi har inte så många gamla radiatorer kvar nu och jag tänker att man vill försöka sänka framledningstemperaturer på värmen genom att åka storleken på radiatorerna.
Det är ett trähus från 1936 med plankstomme. Nya tillbyggnaderna i modern standard. Gissar att effektbehovet blir mer eller mindre +-0 för tillbyggnaderna då gamla väggar ersatts av tillbyggnad med betydligt bättre isolering.
1725w låter rimligt för 23 m2 i ett äldre hus med lite sämre isolering.
Din omräkningsfaktor kan vi inte säga något om eftersom det inte framgår vilka temperaturer du räknar om mellan. Är det inte enklare att bara titta på vilken effekt radiatortillverkaren uppger vid lågtemperatur istället för att räkna om från siffrorna för högtemperatur?
Men rent generellt, ja - lågtemperatursystem + dålig isolering = stora radiatorer.
Din omräkningsfaktor kan vi inte säga något om eftersom det inte framgår vilka temperaturer du räknar om mellan. Är det inte enklare att bara titta på vilken effekt radiatortillverkaren uppger vid lågtemperatur istället för att räkna om från siffrorna för högtemperatur?
Men rent generellt, ja - lågtemperatursystem + dålig isolering = stora radiatorer.
Klicka här för att svara