2 094 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
IVT Greenline med "hög temp köldbärare ut"
Hej, har en IVT Greenline HE11 som börjat varna för "hög temp köldbärare ut".
Fenomenet är att köldbärare ut får (i princip) samma temp som hetgasen och går ända upp till 130 grader.
Jag har kollat följande:
- Cirkulationspump snurrar
- Filter för köldbärare kontrollerad och ser ok ut
Det jag spontant känner kan vara orsaken är något av följande:
- Stopp i hålet i bergvärmen (rasat borrhål?)
- Skiftade sensorer vid anslutning till kretskort (hur nu det skulle gått till?!?!)
- Fel på kretskortet vid sensoranslutningarna
FInns det något annat vitalt jag kan ha missat som kan vara fel?
Jag ska mäta upp temperatur vid sensorn vid tillfalle, för att fastställa "på vilken sida" som felet ligger, dvs i cirkulationen alt. i sensordelen.
Fenomenet är att köldbärare ut får (i princip) samma temp som hetgasen och går ända upp till 130 grader.
Jag har kollat följande:
- Cirkulationspump snurrar
- Filter för köldbärare kontrollerad och ser ok ut
Det jag spontant känner kan vara orsaken är något av följande:
- Stopp i hålet i bergvärmen (rasat borrhål?)
- Skiftade sensorer vid anslutning till kretskort (hur nu det skulle gått till?!?!)
- Fel på kretskortet vid sensoranslutningarna
FInns det något annat vitalt jag kan ha missat som kan vara fel?
Jag ska mäta upp temperatur vid sensorn vid tillfalle, för att fastställa "på vilken sida" som felet ligger, dvs i cirkulationen alt. i sensordelen.
Någon som vet om det även är 4.7 kOhm i senorerna till köldbärare in/ut på denna IVT Greenline maskin?
Det verkar som att båda sensorerna för köldbärare har sett bättre dagar...
Det verkar som att båda sensorerna för köldbärare har sett bättre dagar...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 696 inlägg
Jag har för mig IVT Greenline kör 4.7k på de flesta sensorer, om inte alla.
Ja, alla givare har samma karaktäristisk även om några ser lite annorlunda ut (ute-, inne- och hetgasgivaren).C CurreOrrell skrev:
Klicka här för att svara
