Hej! Bor i ett 1-plans trähus(140m2) från 1980-talet med vidbyggt garage och förråd(ca40m2). Mitt primära uppvärmnings-system för bostads-delen(inkl.pannrum ca17-18grader vid avstängd kombipanna) är luft-luft värmepump och för garage och förråd är det kombi-panna(elpatroner/pellets). Jag har tidigare varit inne på att komplettera med en till llvp för garage(oisolerad platta) och förrådsdelen för att få ner energiförbrukningen ytterligare men kostnaden skulle i princip motsvara den befintliga llvp installationen i bostadsdelen vilket jag tycker är i saftigaste laget. För ett par dagar sen så testade jag att stänga av kombipannan men inte cirkulationspumpen, öppnade ett antal radiatortermostater till max i bostadsdelen och konstaterade att returtempen landande på ca15grader och framledning på ca13grader i pannrummet. Det borde väl egentligen vara samma temp när pann-shunten är max stängd men det verkar som om den inte håller tätt alternativt att någon av termometrarna inte visar korrekt men det spelar i sak ingen roll. Igår var utemedeltempen ca-5grader och då höll sig innetempen i garage och förråd mellan 7-8grader vilket är ok för mig. Slutsatsen blir att garage och förråd indirekt värms upp av befintlig llvp via bostadsdelens returvatten vilket är bra från ett verkningsgrad-perspektiv. Min plan är att stötta med el-konvektorelement i garage och förråd vid behov ev. med pellets beroende på utetemp och aktuellt elpris.

Min fråga är om rörsystem/radiatorer/panna kan påverkas negativt av en förhållandevis låg framledningstemp över tid?

Svar nej, påverkas inte. Så länge det finns vatten i systemet är det bra och inte antar minusgrader. Flödande vatten har en låg frystemp, se på älvarna. Däremot om systemet töms på vatten så kommer det att rosta invändigt och kopplingar med lin kan torka och börja läcka när det fylls på igen.

• Gilla
Norris2
  • Laddar…
C
Det skulle väl vara om det blir ström/driftsavbrott att man inte har så mycket tid på sig innan det fryser i garage/förråd. Av den anledningen inte helt optimalt med kombinationen vattenburet och underhållsvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.