Hej
Jag har bestämt mig för att konvertera till vattenburen värme på min ovanvåning som idag värms upp med direktverkande elradiatorer. VVS-firman ser det som ett problem att förlägga vattenledningarna i höjd med de elledningar som går i väggarna strax ovanför golvlisterna. De är också tveksamma till att dra rören bakom elementen. Vad tänker ni när ni hör detta? Några förslag på lösning? Tycker det är lite synd att förlägga rören högt upp på väggen då de syns mer då. Tacksam för förslag på snygg lösning.
 
El i höjd med socklarna tveksamt, Vägguttag sitter normalt ca 200 C/C från golv och rör som är kopplade till en dosa om dom går rent horrisentalt i väggen, är ca 35 mm från överkant dosa ner. Eller på en höjd över golv på ca 35-40 cm i väggen, annars kommer elrören rakt uppifrån, eller så kommer elrören direkt upp från bjälklaget till dosan. Så att fästa rörklammer strax över en golvlist är ingen fara. Sen är det nog så att röris vill ha sina egna skruv som är lite kraftigare, Vad är det för väggar.
 
Väggarna är i lättbetong. Och så här ser det ut idag med elradiatorerna.
 
  • Vägg, element, golv, eluttag, lister. Neutralt rumshörn med minimalistisk stil och ljust färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Ihålig sockellist med rören dolda i?
 
J jonaserik skrev:
El i höjd med socklarna tveksamt, Vägguttag sitter normalt ca 200 C/C från golv och rör som är kopplade till en dosa om dom går rent horrisentalt i väggen, är ca 35 mm från överkant dosa ner. Eller på en höjd över golv på ca 35-40 cm i väggen, annars kommer elrören rakt uppifrån, eller så kommer elrören direkt upp från bjälklaget till dosan. Så att fästa rörklammer strax över en golvlist är ingen fara. Sen är det nog så att röris vill ha sina egna skruv som är lite kraftigare, Vad är det för väggar.
Så du menar att du tror man kan sätta dem strax ovanför golvlisten?
 
B Baoa skrev:
Väggarna är i lättbetong. Och så här ser det ut idag med elradiatorerna.
Dina vägguttag sitter lågt och då blir det problem med rören, dom kan ju inte dras ovanför, eller tvärs över vägguttaget, skulle se för J-T ut. Röris har rätt inget bra med rör så. Kan gå men inget kul det heller, sätta ett doslock på dosan och dra upp en kabel till ett utvändigt uttag som hamnar ovanför rören. Det är en möjlighet att ta ställning till. Ovanför uttaget eller strax åt sidan vid taket är det ett doslock där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.