3 204 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Byte av braskamin, vad gäller?
Hej,
Har en gammal gammal gammal braskamin i stugan och är riktigt sugen på att byta den. Rökröret kopplas in mot skorstenen riktigt lågt, och det är här min frågeställning kommer.
Alla braskaminer har rökröret mycket högre än vad vi har nu. Är det så enkelt att man bara borrar upp ett nytt hål till skorstenen och kopplar in det nya rökröret där? (Och täpper till det gamla?)
Kommer anlita hantverkare för att göra arbetet, men kollar här lite snabbt om vad som gäller.
Har en gammal gammal gammal braskamin i stugan och är riktigt sugen på att byta den. Rökröret kopplas in mot skorstenen riktigt lågt, och det är här min frågeställning kommer.
Alla braskaminer har rökröret mycket högre än vad vi har nu. Är det så enkelt att man bara borrar upp ett nytt hål till skorstenen och kopplar in det nya rökröret där? (Och täpper till det gamla?)
Kommer anlita hantverkare för att göra arbetet, men kollar här lite snabbt om vad som gäller.
Bara hugga upp ett nytt hål och ansluta där, tänk då att få det så högt upp som möjligt. Max 0,5 från tak, rökröret från kaminen ska vara oisolerat, du kan inte ana hur många kW som du får extra av röret. Det ska vara en sotlucka med och hålet som finns nu, kan vara det om det finns plats att komma åt lätt när den nya kommer på plats. Annars fylls hålet ner med diverse obrändbart och putsas till en botten jämns med intaget i muren. Blir en sotlucka på rörkröret då.
Borra en ring med hål och knacka med huggmejsel brukar gå bra om det är tegelskorsten.
Ett annat sätt är väl att skaffa en Järlekamin med anpassade anslutningsrör och låta anslutningsröret gå bart nån extra meter med ett par krokar innan det går in i befintligt hål i muren.
Ett annat sätt är väl att skaffa en Järlekamin med anpassade anslutningsrör och låta anslutningsröret gå bart nån extra meter med ett par krokar innan det går in i befintligt hål i muren.
En liten uppdatering med följdfråga.
Vi ska byta nuvarande braskamin mot en likvärdig. Så här står det på kommunens hemsida:
https://www.hassleholm.se/bygga-bo-...andra-eller-riva/eldstad-kamin-panna-skorsten
"Att byta en eldstad till en likvärdig kräver ingen anmälan."
Än så länge förståeligt, men sedan kommer delen jag villa ha hjälpa att tolka
Tänker jag rätt?
Vi ska byta nuvarande braskamin mot en likvärdig. Så här står det på kommunens hemsida:
https://www.hassleholm.se/bygga-bo-...andra-eller-riva/eldstad-kamin-panna-skorsten
"Att byta en eldstad till en likvärdig kräver ingen anmälan."
Än så länge förståeligt, men sedan kommer delen jag villa ha hjälpa att tolka
Vi kommer inte att ha något startbesked, alltså kan vi inter lämna in ett slutbesked. Så jag gissar att denna delen inte är relevant för oss. Däremot gäller följande del oss "Likaså krävs att sotaren..." - att vi ska boka in en besiktning med sotaren för att godkänna installationen innan vi kan elda i den.När åtgärden är genomförd
När du genomfört åtgärden ska du lämna in en begäran om slutbesked.
Där intygar du att åtgärderna är utförda enligt de handlingar som har legat till grund för startbeskedet. Likaså krävs att sotaren godkänner installationen (eldstad och rökkanal). Ett besiktningsintyg ska skickas in till miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Oftast skickas intyget in av sotaren direkt.
Tänker jag rätt?
Bästa svaret
Eftersom det inte finns ett startbesked eller någon bygganmälan så betyder det bara att sotaren måste godkänna den nya installationen så att den är söker(inte läcker) så jag skulle göra samma tolkning som du.
När ni har fått den nya kaminen installerad så måste sotaren komma och göra en besiktning /tryckkontroll och sedan skickar de in ett intyg till kommunen.
När ni har fått den nya kaminen installerad så måste sotaren komma och göra en besiktning /tryckkontroll och sedan skickar de in ett intyg till kommunen.
Det verkar inte vara någon lågkonunktur bland hantverkare trots allt.
Har hört av mig till sex olika specialiserade firmor i närheten, och ingen av dom vill komma och installera kaminen eftersom vi inte köper kaminen genom dom. Dom vill inte ens ge en offert på arbete, utan blankt nej ifall inte kaminen är köpt hos dom.
Det får en att onekligen undra vilka marginaler dom har på sina kaminer.
Har hört av mig till sex olika specialiserade firmor i närheten, och ingen av dom vill komma och installera kaminen eftersom vi inte köper kaminen genom dom. Dom vill inte ens ge en offert på arbete, utan blankt nej ifall inte kaminen är köpt hos dom.
Det får en att onekligen undra vilka marginaler dom har på sina kaminer.
Du hittar ingen murarfirma som inte själva säljer kaminer som kan åta sig arbetet? Att installera själva kaminen är inga konstigheter så det behövs ingen mer ”specialiserad” än att de kan fixa anslutningen till skorstenen.K Kanotisten skrev:Det verkar inte vara någon lågkonunktur bland hantverkare trots allt.
Har hört av mig till sex olika specialiserade firmor i närheten, och ingen av dom vill komma och installera kaminen eftersom vi inte köper kaminen genom dom. Dom vill inte ens ge en offert på arbete, utan blankt nej ifall inte kaminen är köpt hos dom.
Det får en att onekligen undra vilka marginaler dom har på sina kaminer.
Ska prata med grannen som är murare, men känner att jag klarar arbetet själv också.
Klicka här för att svara
