har börjat förbereda för att bygga till ett badrum på kåken här. Huset är väldigt litet och det befintliga badrummet ännu mindre och byggdes av mig i mitten på 80-talet.
Vill få till nåt bra, och då föddes tanken att helt enkelt göra en tillbyggnad. Det blir ca 3x 3 meter för badrummet.

Men jag har fastnat lite i arkitekturen och anslutningen till befintligt hus. Jag vill att det ska se proportionerligt ut. Tredjedelsprincipen ger väl en bredd på tillbygget på ca 1/3 av husets längd.
Men mitt på huset sitter en dörr, och på ett eller annat sätt ska den finnas kvar.
Tillbygget ska gå precis fram till dörrkarmen , +/- 10 cm.
Enligt skiss nr 1 så känns det som att dörren blir väldigt intryckt i ett hörn.
Alternativ två är då att vinkla ut dörren så den går 45 gr ut i hörnet, och sen nån uteplats utanför. Blir lite knepigt att ansluta taket, men jag antar att det ger sig när man väl börjar spika..

Alternativ 3 är en helt annan princip , med ett pulpettak istället, där tillbygget då får bli lite bredare, och ger plats för en remsa med ett glasparti ut mot en uteplats.
Skulle nog se ganska trevligt ut, möjligen. Men samtidigt är jag skeptisk till dessa glaspartier. Det ser så himla mysigt ut på TV, med en 'sömlös' övergång från rummet ut till uteplatsen.
Hur mysigt det är när det är minus 10 och vinden yr i januari är jag inte lika säker på..

Uppskattar lite synpunkter :) Enkel skiss av ett hus med tillbyggnad, fönster, dörr och skorsten. Svart-vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt ritad skiss av ett hus med tillbyggnad och skorsten, samt veranda framför.
Skapa konto
Enkel digital skiss av ett hus med tak, fönster, skorsten och en veranda.
Skapa konto

Åsa Lund
Tillbyggnaden ser väldigt låg ut?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tillbyggnaden ser väldigt låg ut?
Ja, skissen är en principskiss :) Nocken går upp till takfoten på huset, så innehöjden blir normal, typ 2,30 eller nåt.

snyggaste är ju om
utbyggnaden har samma nokhöjd som övriga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.