Hej.
Jag är på gång att sätta paneler på takpanneplåt. Welands skenan ska endast skruvas i toppen på plåten och med dubbla skruv som jag förstått det.
Frågan är varför det inte finns någon tätning mellan skenan och taket? Hur blir det rätt där utan gimmutätning?

Har tittat på några genomgående skruv som skruvas genom plåten och ner i råsponten känns stabilare men då förstår man tätskiktet.

Är det någon som satt solceller på takpanneplåten?
Några bilder kanske någon kan visa hur man gör och hur det blir?
 
Monterade solpaneler på TP20 förra sommaren. Dom skenorna skruvades i toppen, satt en cellgummitätning under skenan och skruven var en gängpressande tätad skruv. Det har överlevt närmare 30m/s utan någon synbar skada så det bör sitta ok. Har inte sett några tecken på läckage, svårt att tro att det kommer in något där eftersom toppen inte blir så utsatt som dalen. Det hamnar dessutom skyddat under solpanelerna.
 
G Gilgo skrev:
Monterade solpaneler på TP20 förra sommaren. Dom skenorna skruvades i toppen, satt en cellgummitätning under skenan och skruven var en gängpressande tätad skruv. Det har överlevt närmare 30m/s utan någon synbar skada så det bör sitta ok. Har inte sett några tecken på läckage, svårt att tro att det kommer in något där eftersom toppen inte blir så utsatt som dalen. Det hamnar dessutom skyddat under solpanelerna.
Ok intressant med tätningen under skenan. Enligt weland så ska det inte vara någon tätning mellan skenan och taket personligen tycker jag att det ska vara det känns att det blir tätare så.
Har du någon bild på din installation?
Se länk nedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.