prototypen
prototypen: Troligen det eller något typ skivmaterial bakom. Protte
3 svar · 772 läst
·
R
RiKr: Ingenting neråt i byggnaden håller för en ovanvåning, kräver som oftast stor ombyggnation även på plan 1. 2 miljoner tror inte jag räcker om ovanvåning ska inredas.
5 svar · 1,4k läst
C
Currywurst: Passa på att följ vår "lilla" utbyggnad. https://www.instagram.com/villa_trastvagen?igsh=MXVwdngxN2xzc3RzaQ== Igår sattes en milstolpe där vi gjöt plattan
0 svar · 824 läst
H
Helmersson: [citat] Skulle jag inte hålla med om. Kanske om det är oisolerat att värmen går lika åt båda håll. Men isolerar du under så går ju merparten av värmen uppåt. Golvvärme sägs väll vara mer ekonomiskt då man kan hålla lägre temp i luften utan att det upplevs som kallt. Man kan ju inte jämföra med komfortgolvvärme i badrum som är en energislukare. Nu var det ju tal om val mellan
3 svar · 893 läst
K
konstruktion: Renovering får man göra utan bygglov (svartbyggen preskriberas efter 10 år och får underhållas). Vill du ändra någon, så som altandörrar, så är det fasadändring. Troligen inga konstigheter och inte alltför dyrt eller krångligt. Skicka in fasadskisser i varje väderstreck (jag gjorde mina i powerpoint) och speca måtten på byggnaden och altandörrarna. Kostar några enstaka
2 svar · 2,0k läst
Chubba
Chubba: [citat] Nädå, glasverandan är fullisolerad vilket jag inte nämnde. Ursäkta den missen!
3 svar · 1,1k läst
V
Victoria Söderholtz: Hej! Vi är i gång och ska bygga ett vajerräcke. Skulle behöva en del tips och trix, ngn som har gjort detta förut? Hur många meter mellan stolparna? Vad för lås/muttrar ska användas? Vilken typ av vajer?
0 svar · 661 läst
Kapsyl
Kapsyl: Jag vet inte hur din vägg är uppbyggd men den låter lik en som en släkting hade. När hans bägge barn flyttat ut ville han ha ett större rum. Värden var måttligt intresserad men vi föreslog honom att vi kunde bygga en vägg i fyra delar som lätt kunde sättas på plats eller tas ner. Det tyckte värden lät intressant så vi gjorde väggen och satte upp jämte den gamla. Den fick
31 svar · 3,5k läst
K
Kaninbur: [citat] Nedböjningen är inte så viktig. Men däremot en godtagbar säkerhet mot att den brister.
2 svar · 975 läst
H
hempularen: [citat] Jag tror att du skall ställa in dig på att totalkostnaden för köp av ytan + kostnaden för att inreda den kommer att kosta ungefär i paritet med marknadsvädet per kvm. av befintliga bostadsrätter. Man kan tycka att det faktum att det bara finns en möjlig köpare skulle dra ned priset för köp. Å andra sidan så får föreningen an massa strul runt ombyggnaden. Förråd skall
8 svar · 5,3k läst
BirgitS
BirgitS: Du behöver kontakta en byggkonstruktör som kan undersöka saken på plats.
3 svar · 1,1k läst
·
H
Helen62: I en gällande detaljplan från 1963 anges att huvudbyggnad får icke uppföras till större höjd än 7 meter. OBS att man använder inte begreppet byggnadshöjd utan bara huvudbyggnad. Kan man då tolka detta som att nockhöjden får vara max 7 meter?
0 svar · 543 läst
B
Byggabullen: Uppdatering! Jag har varit i kontakt med kommunen (väldigt hjälpsamma) och precis som ni skrev ovan så är det preskriberat och kan inte kräva något av oss i efterhand. Att bygga källare istället för krypgrund räknas inte som en mindre ändring eller en ändring som kan göras muntligt. Det befintliga källarutrymmet ska prövas i samband med nästa bygglovsansökan. Dessa kostnader kan
17 svar · 2,3k läst
·
H
humle63: [citat] Det korta svaret: Nej, jag har inte hört talas om en vind som räknats som våning om man håller sig under 0.7 meter. Det långa svaret: Det låter på din beskrivning som om man bygger en förrådsvind där detaljplanen säger ”vind får ej inredas”, vilket är tillåtet. En förrådsvind får ha både fönster, takkupor, permanent trapp, ventilation, uppvärmning, mm. Om tiden
1 svar · 1,2k läst
H
Håbbe01: Undantag finns för att räkna som våning se [bild]
1 svar · 704 läst
·
E
EKlingberg: Hej! Har varit lite dålig på att ta bilder det senaste, men jag kan lägga upp en före/efter som det såg ut sist jag fotade.
19 svar · 8,5k läst
·
Giuseppe916
Giuseppe916: [citat] Trådlyft. Vi bor i ett hus från 1965 och har ansökt om bygglov för en tillbyggnad. Nu kräver bygglovshandläggare följande: Ett brandskyddstekniskt utlåtande från en sakkunnig avseende byggnaden och utlåtandet ska redovisa om det finns förutsättningar för att uppfylla de tekniska egenskapskraven i händelse av brand. Vid telefonsamtal så menar bygglovshandläggare att
2 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: I en bostadsrätt går det sällan att få lov av styrelsen att göra ett nytt ventilationshål. Du får inte heller göra några ändringar av ventilationen utan tillstånd av styrelsen. Men samtidigt så görs det regelbundet OVK då det ska kontrolleras att alla sovrum har tilluft (med frisk luft). Det jag har sett i forumet är att någon föreslog att grena av det befintliga tilluftsventilen
7 svar · 806 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du menar att ta bort hela farstukvisten: Såklart huset kommer se annorlunda ut. Många hus har ingen farstukvist och ser ok ut ändå, men en bild på stugan hade kanske underlättat om du vill ha input till hur folk på forument tycker kring just ditt fall :)
2 svar · 653 läst
B
BrommaBo: [citat] Bra då kan jag vara lugn. Angående plattan så är utbyggnaden 20cm lägre än huvudbyggnaden som står på berg
2 svar · 707 läst
·
B
basseman: [citat] 300 tjocklek använde vi. Nu har både instruktionen och lecablocken uppdaterats sedan vi byggde till för snart 12 år sedan. Kolla med aktuell instruktion
5 svar · 2,0k läst
B
Brieffe: Precis så! Jag lade en 145:a på högkant på två tegelstenar i ändrarna, ställde mig på mitten (510cm lång) och hoppade. Helt stumt i princip. Det som förvånade mig litet också var att 0,5mm plåttak väger i princip lika mycket som 32mm kanalplast, 400 skivor. Så jag är inte ett dugg orolig.
15 svar · 34,7k läst
·
F
fribygg: [citat] Är det ett fågelskydd som syns som svarta streck på nedre bärläkten? Sluter fågelskyddet isåfall tätt mellan undertak och betongpannor?
6 svar · 1,7k läst
·
J
Jardhamre: Hej. Jag ska bygga en altan som ligger på stenplattor. Den kommer vara rektangulär 3,5x7 meter. Jag kommer troligtvis köra 170x45 regelverk. Frågan nu är hur lång i mellan behöver stenplattorna ligga? Olika sidor säger helt olika så jag blir osäker. Det kommer ligga en närmast huset, sen vid 175 cm och sen vid 350 cm. Det är inga konstigheter känner jag. Frågan är hur det blir på
0 svar · 1,2k läst
LasseLund
LasseLund: Hej! Jag bor i en bostadsrätt med innerväggar i blåbetong. En av väggarna har besvärlig sprickbildning med rörelser som drar sönder tapet och väv oavsett underarbete. Ett sätt att komma tillrätta med det hade kanske varit att täcka hela väggen med någon skiva som kan stå emot sprickrörelserna, t.ex. golvgips eller plywood. Men om man vill lösa problemet helt, vad kan det ungefär
0 svar · 1,5k läst
T
Turbo123: Sen är ju frågan om det är bra om bärlinan hänger i fasadbrädorna. Men det kanske går att sätta fransk träskruv igenom panelen och in i reglar bakom. Själv satte jag några extra plintar istället och lämnade några få cm mellanrum mot fasaden så att kan kan komma åt att byta panelbrädor eller måla vid behov.
4 svar · 1,3k läst
B
Ballarur: Nej jag är lugn 👍 har en egen liten grävare så har till och med varit snäll och grävt upp för dom då jag hade ett vattenrör nergrävt där för övertryck i brunnen. Jag hoppas dom ska börja imorgon och ska se vad dom säger då för jag vill fylla igen där snarast
4 svar · 1,1k läst
T
Testarn: Tjusigt!
5 svar · 1,4k läst
·
K
kottkott: Vi har ett tegelhus där ett hörn av huset går in och bildar en altan, men taket fortsätter utöver. Därunder finns idag ett trädäck som alltså bildar en kvadratisk altan som är helt överbyggd med husets tak, isolerat och vind och hela kittet. Två av sidorna av altanen är husets yttervägg och på den tredje sidan finns en tegelvägg uppbyggd upp till fönsterhöjd. Den fjärde sidan
0 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.